Lektion. Svenska. ”En liten bok om kärlek” (2002) av U. Stark. Kärlek och vänskap i krigstid. [Åk. 4 – 6]

LEKTIONSPLANERING

Årskurs: 4-6

Ämne: Svenska

Tema: Kärlek och vänskap i krigstid

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsning av skönlitteratur där eleverna får tolka och samtala om litterära verk. Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Eleverna ska arbeta med litterära verk från olika tidsperioder för att förstå de historiska och sociala sammanhang som verken har tillkommit i. Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Eleverna ska reflektera över känslor och relationer i skönlitteratur och kunna uttrycka sina tankar om dessa i muntliga och skriftliga form. Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken och temat (10 min)

  • Presentera boken “En liten bok om kärlek” och ge en kort bakgrund om författaren Ulf Stark och illustratören Ida Björs.
  • Diskutera temat för boken: kärlek, vänskap och krigstid, och hur dessa ämnen kan relatera till elevernas egna erfarenheter.
  • Läs högt ett utdrag från boken för att fånga elevernas intresse.
  • Ställ öppna frågor för att få eleverna att fundera på vad de tror kommer hända i boken.

2. Samtal om Freds upplevelser (15 min)

  • Be eleverna att arbeta i par och diskutera Freds känslor för Elsa och hans upplevelse av att sakna sin pappa.
  • Diskutera hur boken skildrar kontrasten mellan krig och värme, både i text och bilder.
  • Samtala om hur Fred hanterar sina känslor och om eleverna kan känna igen sig i hans upplevelser.
  • Dela med hela klassen och reflektera över olika sätt att hantera svåra känslor.

3. Textanalys och illustrationernas betydelse (15 min)

  • Diskutera hur bilderna i boken bidrar till känslorna och stämningen i berättelsen.
  • Titta på specifika illustrationer och låt eleverna analysera hur de stödjer berättelsens tema.
  • Jämför olika scener i boken och deras visuella framställningar.
  • Ge eleverna möjlighet att uttrycka sina egna tolkningar av bilderna.

4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta dagens lektion och reflektera över vad Fred och Elsa lärde oss om kärlek och vänskap under svåra tider.
  • Ställ frågor som: Vad betyder det att vara modig i svåra situationer? Hur hjälper kamratskap oss i svåra tider?
  • Ge eleverna möjlighet att dela sina egna tankar om bokens tema och hur de kan relatera det till sina egna liv.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kärlek och vänskap i litteraturen: Hur kärlek och vänskap skildras i skönlitteratur, särskilt i kontexten av svåra tider som krig.
  • Känslouttryck och hantering av sorg: Hur Fred hanterar sin sorg över sin pappa och hur han uttrycker sina känslor för Elsa.
  • Bokillustrationer: Hur bilder kan användas för att förstärka berättelsen och förmedla känslor.
  • Tidsperiodens påverkan på berättelsen: Hur berättelsen är placerad i en historisk kontext (krigstid) och hur det påverkar karaktärernas upplevelser.
  • Literära strategier: Strategier som används för att beskriva komplexa känslor i berättelser, och hur eleverna kan applicera dessa på egna texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Krig En väpnad konflikt mellan länder eller grupper som ofta leder till stora förluster. Kommer från det fornnordiska ordet “krígr”, vilket betyder strid.
Kamratskap En känsla av vänskap och solidaritet mellan personer som delar gemensamma intressen eller mål. Från tyska “Kameradschaft” som betyder vänskap.
Vänskap En nära och varaktig relation mellan personer som bygger på förtroende och gemensamma upplevelser. Från fornsvenska “vänskap”, en sammansättning av “vän” och “skap”.
Sorg En känsla av förlust och nedstämdhet som uppstår efter att man förlorat något eller någon viktig. Härstammar från fornnordiska “sorg”, som betyder bekymmer eller sorg.

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle Fred kunna hantera sina känslor på andra sätt för att bearbeta sorgen efter sin pappa?

B. Vad tror du att vänskap betyder för Fred i berättelsen, och hur hjälper det honom att hantera sin situation?

C. Om du var Fred, skulle du våga uttrycka din kärlek till Elsa i en sådan tid av oro? Varför eller varför inte?

Aktivitet

Eleverna får skapa en egen kort berättelse eller dikt om vänskap och kärlek i svåra tider. De ska använda sig av de litterära strategier som diskuterats, såsom att beskriva känslor med hjälp av både ord och bilder. Aktiviteten kan genomföras både individuellt och i grupp och kan avslutas med en kort presentation inför klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar boken “En liten bok om kärlek” om? Om Freds känslor för Elsa och hans upplevelse av att vara utan sin pappa under krigstid.
Hur hanterar Fred sina känslor för Elsa? Genom att hålla känslorna för sig själv men också genom att vara vänlig och omtänksam mot Elsa.
Vad betyder kamratskap för Fred? Det betyder stöd och värme i en svår tid, som hjälpte honom att stå ut med krigets hemskheter.
Vilken roll spelar Freds pappa i boken? Hans pappa är en symbol för det som är förlorat, och Fred känner sorg och saknad efter honom.
Hur hjälper bilderna till att förmedla känslor i boken? Bilderna visar både värme och dramatik, vilket stärker berättelsens emotionella inverkan.
Vad gör Fred för att hantera sin sorg? Han hittar tröst i sina vänner och i sin relation till Elsa.
Hur kan boken kopplas till dagens samhälle? Vi kan relatera till teman som vänskap, kärlek och att hantera svårigheter i livet.
Vad tror du Fred lär sig i boken? Att kärlek och vänskap kan hjälpa oss att hantera svårigheter, även i de mörkaste tider.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en svår situation de har upplevt och hur de hanterade sina känslor. Berättelsen ska ha ett klart tema om vänskap eller kärlek, och eleverna ska använda litterära tekniker för att beskriva sina känslor. Uppgiften ska vara reflekterande och ge eleverna möjlighet att använda det de lärt sig om att hantera känslor i texter.

Citat

“Kärlek är det enda som växer när vi delar det.” – Antoine de Saint-Exupéry, 1943

Detta citat handlar om vikten av att ge och ta emot kärlek, vilket är ett centralt tema i boken “En liten bok om kärlek”. Det knyter an till Freds och Elsas relation och hur de tillsammans kan hantera svåra känslor genom att vara där för varandra.


Modern Tillbaka-knapp