“[Lektion]. Svenska. Essäuppgift och skrivteknik. [Gymnasiet Nivå 1]”

“`html

Instruktion för essäuppgift Svenska 3 – Annika Norlin

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}

th, td {
padding: 10px;
border: 1px solid #dee2e6;
text-align: left;
}

th {
background-color: #82895b;
color: white;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Svenska 3

Årskurs: Gymnasiet Nivå 1

Tid: Ej specificerat

Uppgift: Essäuppgift om Annika Norlin

Skriv en essä på cirka 800 ord där du analyserar och reflekterar över Annika Norlins novell “Aliens vid Piteälven”. Du får välja ett av de tre nedanstående teman att fokusera på i din text.

Val av teman:

  1. Karaktärer och karaktärsbeskrivning:
    Analysera novellens karaktärer och hur de beskrivs. Hur får författaren fram deras personligheter? Finns det någon utveckling eller förändring? Fundera på hur karaktärerna bidrar till novellens budskap och tema. Ge konkreta exempel från texten.
  2. Berättarplan – film, muntligt, minne:
    Utforska novellens berättarplan med fokus på inslag av filmiska drag, muntliga berättartekniker och minnesskildringar. Hur påverkar dessa element din upplevelse av novellen? Vilka effekter skapas genom berättarperspektivet och berättartekniken? Använd exempel för att stödja dina resonemang.
  3. Annika Norlin och det norrländska:
    Undersök hur Annika Norlins bakgrund och norrländska miljöer präglar novellen. Vilka kopplingar finns till det norrländska landskapet, kulturen eller språket? Hur bidrar detta till novellens stämning och mening? Resonera kring författarens relation till sin hembygd.

Krav och bedömning:

  • Din text ska ha en tydlig struktur med inledning, huvuddel och avslutning.
  • Använd essäistiska källhänvisningar när du refererar till novellen eller annan relevant litteratur. Det innebär att du inte bara anger sidnummer utan också förklarar hur och varför du använder dina källor i texten.
  • Anpassa din stil efter de essäer vi har läst under kursen – du väljer själv ton och språkbruk, men det ska vara välformulerat och anpassat för gymnasienivå.
  • Visa förmåga till analys, självständig tanke och reflektion.
  • Använd konkreta exempel från novellen för att stödja dina resonemang.
  • Texten ska vara cirka 800 ord lång.

Tips för skrivprocessen:

  • Läs novellen flera gånger och markera viktiga passager.
  • Planera din text med en disposition innan du börjar skriva.
  • Tänk på att utveckla dina tankar och undvik att bara återge handlingen.
  • Skriv flera utkast och be någon läsa igenom innan du lämnar in.
  • Kom ihåg att korrekturläsa för stavning och grammatik.
Har du frågor eller vill ha feedback på ditt utkast är du välkommen att kontakta mig. Lycka till med skrivandet!

Med vänliga hälsningar,
Allgot

Jag skapar även en professionell Word-fil (.docx) med Microsoft Office 2016-kompatibilitet och Allgot-tema som du kan ladda ner och dela med dina elever.

“`


Modern Tillbaka-knapp