En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Ett halvt ark papper” (1888) av A. Strindberg. Sorg och minnen. [Åk. 7-9]

Lektionsplanering

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Novellanalys – “Ett halvt ark papper” av August Strindberg

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
I svenskämnet för årskurs 7-9 ingår att eleverna ska läsa och analysera olika typer av skönlitteratur, inklusive noveller, för att utveckla sin förmåga att tolka och reflektera över litterära verk.Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter och visar grundläggande läsförståelse.
I kursen ingår också att eleverna ska samtala och skriva om texter med viss språklig variation och anpassning till syfte och mottagare.Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation och i huvudsak fungerande struktur och innehåll.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till novellen “Ett halvt ark papper” (10 min)

  • Förklara kortfattat om August Strindberg och hans författarskap.
  • Ge en bakgrund till novellen och vad den handlar om.
  • Läs första stycket högt för eleverna och reflektera kring huvudkaraktärens känslor.
  • Diskutera hur novellens form påverkar berättelsen.

2. Novellens struktur och stil (15 min)

  • Analysera novellens uppbyggnad och stilistiska drag.
  • Fokusera på Strindbergs användning av telefonnummer för att skapa en berättelse.
  • Diskutera novellens korta form och hur detta påverkar berättelsens intensitet.
  • Skriv upp de olika telefonnummer och deras betydelse på tavlan och prata om symboliken.

3. Teman och budskap i novellen (10 min)

  • Diskutera de centrala teman som sorg, minnen och förlust.
  • Hur påverkas huvudpersonen av de telefonnummer han hittar?
  • Få eleverna att reflektera över novellens känslomässiga påverkan.
  • Gör en kort sammanfattning av novellens budskap.

4. Diskussion och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna diskutera i par eller små grupper om hur de skulle reagera om de hittade ett sådant papper.
  • Vilka minnen skulle det kunna väcka?
  • Reflektera kring novellens sätt att fånga livet efter en förlust.
  • Sammanfatta diskussionerna för klassen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kärlek och förlust: Novellen handlar om hur huvudpersonen återupplever sitt liv med sin avlidna partner genom telefonsamtal. Sorg och minnen är centrala teman som vävs in i berättelsen.
  • Symbolik i berättelsen: Telefonnumren fungerar som en symbol för det förflutna och de känslomässiga band som finns kvar efter döden.
  • Novellens struktur: Strindberg använder en nyskapande och originell form för att berätta en gripande historia. Berättelsen är kort men fylld med känslor och betydelse.
  • Strindbergs stil: Strindbergs realistiska stil, som ofta präglas av psykologiskt djup och detaljerad karaktärsskildring, är också tydlig i denna novell.
  • Litteraturens påverkan på känslor: Reflektion över hur litteratur kan framkalla starka känslomässiga reaktioner hos läsaren.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
SorgEn känsla av djup förlust eller ledsenhet, ofta som följd av dödsfall.Från fornnordiska “sorg”, som betyder “ångest” eller “smärta”.
TelefonnummerEn kombination av siffror som används för att identifiera en telefonlinje.Härstammar från latinets “numerus” för “nummer” och grekiska “tele” för “på avstånd”.
BlomsterbudEn tjänst där blommor levereras som ett bud till någon.Från svenska “blomster”, som betyder blommor, och “bud”, som betyder leverans.
Begravi- ningsbyråEn verksamhet som tar hand om dödsfall, som begravning och hantering av dödsbo.Ordet begravning härstammar från fornnordiska “grava”, som betyder att gräva eller nedgräva.

Diskussionsfrågor

A. Vilken betydelse tror du att minnen har för oss när vi förlorar någon vi älskar?

B. Om du fick ett papper som huvudpersonen i novellen, vilket telefonnummer skulle vara viktigast för dig att återuppliva gamla minnen?

C. Tror du att Strindberg ville att vi skulle känna för huvudpersonen? Varför eller varför inte?

Aktivitet

Låt eleverna skapa egna “halva papper” genom att skriva en kort novell där de hittar ett gammalt föremål som påminner om någon förlorad. De ska beskriva hur föremålet får dem att återuppleva gamla minnen och känslor. Eleverna ska reflektera över hur objektet påverkar deras känslomässiga återupplevelse. Detta arbete kan göras skriftligt eller i mindre gruppdiskussioner.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad handlade novellen “Ett halvt ark papper” om?Om en man som återupplever sitt liv genom telefonnummer han hittar.
2. Vad är det viktigaste temat i novellen?Sorg och förlust.
3. Vad betyder symboliken med telefonnumren?De representerar minnen och förflutna känslor.
4. Hur används telefonnumren i berättelsen?För att återuppleva minnen av den avlidna Alice.
5. Vad tycker du om Strindbergs sätt att skriva?Han skapar djupa känslor trots den korta berättelsen.
6. Hur påverkas huvudpersonen av att hitta papperet?Han återupplever sitt förflutna och sorg.
7. Vad tror du Strindberg ville säga med sin novell?Att minnen och förlust är starkt kopplade till våra känslor.
8. Tror du att vi alla kan relatera till temat sorg?Ja, de flesta människor har någon gång upplevt sorg.

Hemuppgift

Be eleverna att skriva en reflekterande text om en personlig förlust eller något föremål som har stor känslomässig betydelse för dem. De ska beskriva hur föremålet väcker minnen och känslor. Uppgiften ska ge eleverna möjlighet att öva på att använda litterära verktyg för att uttrycka sina egna tankar och känslor.

Citat

“Minnen är som en snöstorm som sveper över ett fält av förlorade möjligheter.”

– August Strindberg, 1903

Detta citat knyter an till novellens tema om hur minnen kan påverka oss länge efter en förlust. Strindberg fångar känslan av hur det förflutna kan vara både vackert och smärtsamt.


×