En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Ett rum till Lisen” (2021) av E. Johansson & E. Svedjeland. Vänskap och lek. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Vänskap och lek

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
"Läsa och analysera skönlitteratur, både muntligt och skriftligt, och diskutera centrala teman och budskap i dessa.""Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt."
"Skriva berättande och beskrivande texter med tydlig struktur och innehåll.""Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg."
"Delta i samtal och diskussioner och göra sina åsikter hörda.""Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter."
"Reflektera över teman som vänskap och relationer i olika texter.""Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse."

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till boken (10 min)

    • Presentera boken "Ett rum till Lisen" och dess författare.
    • Diskutera kort bokens tema om vänskap.
    • Fråga eleverna vad de tror att boken handlar om.
    • Läs ett utdrag eller visa några illustrationer från boken.
    • Ställ frågor om vad vänskap betyder för dem.
  2. Gruppläsning (15 min)

    • Dela in eleverna i små grupper.
    • Låt varje grupp läsa ett kapitel eller en del av texten.
    • Be grupperna diskutera vad som händer i berättelsen.
    • Låt dem identifiera teman kring vänskap i texten.
    • Samla grupperna för en gemensam diskussion om vad de har upptäckt.
  3. Reflektion och skrivande (15 min)

    • Be eleverna reflektera över sina egna vänskapsrelationer.
    • Ge dem en skrivuppgift där de ska beskriva en vän eller en lek de tycker om.
    • Fokusera på att ha en tydlig inledning, handling och avslutning.
    • Ge exempel på hur man kan strukturera sina tankar innan man skriver.
    • Låt dem dela sina texter med en klasskamrat.
  4. Avslutande diskussion (10 min)

    • Samla klassen för en avslutande diskussion.
    • Diskutera vad de har lärt sig om vänskap genom boken.
    • Fråga om de känner att de kan relatera till berättelsen.
    • Diskutera hur man kan vara en bra vän.
    • Avsluta med att sammanfatta lektionens huvudpunkter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vänskapens betydelse: Eleverna kommer att lära sig om hur vänskap påverkar våra liv. En god vän ger stöd, glädje och trygghet, och det är viktigt att förstå hur man kan vara en bra vän.
  • Berättande texter: Eleverna kommer att träna på att skriva berättande texter med tydlig struktur. De lär sig vikten av inledning, handling och avslutning.
  • Lässtrategier: Genom att läsa och diskutera boken kommer eleverna att utveckla sina lässtrategier, vilket hjälper dem att förstå och bearbeta texter bättre.
  • Reflektion: Eleverna lär sig att reflektera över sina egna erfarenheter och känslor, vilket är viktigt för att utveckla empati och förståelse för andra.
  • Samtal och diskussion: Genom diskussioner kommer eleverna att öva på att uttrycka sina åsikter och att lyssna på andra, vilket stärker deras kommunikativa färdigheter.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
VänskapEn relation mellan två eller flera personer baserad på ömsesidig tillgivenhet och stöd.Härstammar från fornnordiska "vinr", som betyder vän.
BerättelseEn redogörelse för en händelse eller serie av händelser.Härstammar från latin "narratio", som betyder att berätta.
LekEn aktivitet som utförs för nöjes skull, ofta av barn.Härstammar från fornnordiska "leikr", som betyder spela.
ReflektionEn djupare eftertanke över händelser, idéer eller känslor.Härstammar från latin "reflectere", som betyder att vända tillbaka.
DiskussionEn samtalsform där flera personer utbyter åsikter eller idéer.Härstammar från latin "discutere", som betyder att utforska.

Diskussionsfrågor

A. Om du fick välja ett rum i Lisen och Naimas hus, vilket rum skulle du välja och varför? Vilka känslor och minnen skulle det rummet ge dig?

B. Tänk på en tid när du hade en konflikt med en vän. Hur löste ni det? Vad lärde du dig om vänskap genom den upplevelsen?

C. Om du skulle skapa en ny lek som handlar om vänskap, hur skulle den se ut? Vilka regler och teman skulle ni ha, och varför är de viktiga för er?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de ska skapa en egen "vänskapsbok" inspirerad av boken "Ett rum till Lisen". Varje grupp får ett A4-papper där de får rita och skriva om sina egna vänskapsupplevelser. De kan rita bilder på sina vänner, berätta om roliga stunder eller skapa en lista på vad som gör en vän speciell. När de är klara får varje grupp presentera sin vänskapsbok för klassen, vilket stimulerar kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad handlar boken om?Boken handlar om vänskap och lek mellan Naima och Lisen.
2. Vilket rum tyckte du var mest intressant och varför?Elevernas egna svar baserat på deras reflektioner.
3. Hur skulle du beskriva din bästa vän?Elevernas egna svar baserat på deras känslor och erfarenheter.
4. Vad lärde du dig om vänskap idag?Elevernas egna reflektioner om lektionens innehåll.
5. Vilken lek skulle du vilja spela med dina vänner?Elevernas egna idéer om lekar.
6. Hur kan man vara en bra vän?Elevernas egna svar om egenskaper och handlingar.
7. Vilka teman i boken tyckte du var viktigast?Elevernas egna reflektioner kring teman i boken.
8. Vad var den mest spännande delen av lektionen?Elevernas egna svar baserat på deras upplevelse av lektionen.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse om en rolig eller spännande upplevelse de har haft med en vän. Berättelsen ska innehålla en tydlig början, mitt och slut. De uppmanas att använda sina egna ord och att tänka på hur de kan beskriva känslor och miljöer. Hemuppgiften kan även innefatta att rita en bild som illustrerar deras berättelse. Denna uppgift kan också fungera som en komplettering för elever som missat lektionen.

Citat

”Vänskap är en själs förbund.” – Marcus Tullius Cicero, 106 f.Kr.
Detta citat betyder att vänskap är en djup och betydelsefull relation som förenar människor på en själslig nivå. Det knyter an till lektionen genom att vi diskuterar vikten av vänskap och hur den kan se ut i våra liv.


×