Lektion. Svenska. Fakta om djur. [Åk. 1 – 3]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 3

Ämne: Svenska

Tema: Fakta om djur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna utvecklar sin förmåga att läsa och skriva olika typer av texter, innehåll och syften. I detta ingår att informera med fakta, beskriva och ge åsikter i sina texter. Eleven skriver en enkel faktatext där ämnet presenteras med sammanhängande meningar.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till broschyr (10 min)
  • Förklara vad en informationsbroschyr är och dess syfte.
  • Visa exempel på broschyrer.
  • Diskutera vad som är viktigt att tänka på när man skapar en broschyr.
2. Välja djur (10 min)
  • Låt eleverna välja ett djur de vill skriva om.
  • Be dem att samla sina tankar och anteckningar om djuret.
  • Diskutera fyra viktiga fakta att inkludera.
3. Skrivprocessen (20 min)
  • Ge tid för eleverna att skriva sin broschyr.
  • Påminn dem att använda rubriker, bilder och striktlig fakta.
  • Cirka 10 minuter in i skrivtiden, gör en kort genomgång av hur man kan formulera meningar.
4. Presentation av broschyrerna (10 min)
  • Låt några elever presentera sina broschyrer för klassen.
  • Ge positiv feedback och uppmuntra frågor från andra elever.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vad är en faktatext? En faktatext är en typ av text som ger information om ett ämne. Den är ofta konkret och tydlig.
  • Struktur av faktatexter. Faktatexter är ofta organiserade med rubriker och stycken, vilket hjälper läsaren att förstå innehållet.
  • Skapa en informationsbroschyr. När man gör en broschyr är det bra att tänka på design och hur bilder kan förstärka texten.
  • Skriva sammanhängande meningar. Eleverna ska öva sig på att formulera sina tankar i sammanhängande meningar för att göra innehållet tydligt.
  • Presentationsteknik. Att presentera inför klassen gör att eleverna övar sin muntliga förmåga och självförtroende.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Faktatext En text som ger information om specifika ämnen. Latin “factum” som betyder “gjort”
Broschyr Ett tryckt dokument som informerar om ett ämne. Franska “brochure” som syftar på “att vika”
Rubrik En titel som ger en tydlig indikation om vad texten handlar om. Franska “rubrique” från latin “rubrica” som betyder “röd”
Presentation En muntlig redovisning av information. Latin “praesentatio” som betyder “att föra fram”
Sammanhängande När något är kopplat och bildar en helhet. Svenska “samman” och “hänga”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan bilder hjälpa oss att förstå information bättre i en broschyr?
  • B. Vilka djur tycker du mest om och varför? Vilka fakta tror du att de har?
  • C. Om du fick skapa en broschyr om ett fiktivt djur, hur skulle det djuret se ut och vad skulle vara speciellt med det?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa en informationsbroschyr om sitt valda djur. De kan använda A4-papper som vikts på mitten för att skapa en flikbroschyr. De ska inkludera minst tre fakta om djuret, en bild (som de kan rita eller klistra in) och en rubrik. Uppmuntra kreativitet och att använda olika färger för att göra broschyren inbjudande och informativ.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad har vi lärt oss om faktatexter? Vi har lärt oss att de ger information.
2. Vad består en informationsbroschyr av? Den ska ha fakta, rubriker och bilder.
3. Varför är det bra att använda bilder? Bilder gör informationen tydligare.
4. Hur ska vi presentera vår broschyr? Genom att berätta om vårt djur för klassen.
5. Vad är viktigt när man skriver faktatext? Att vara tydlig och korrekt.
6. Vad kan vara en intressant fakta om ditt djur? Exempel som habitat eller föda.
7. Hur kan vi göra vår broschyr ännu bättre? Genom att tänka på design och struktur.
8. Vilken typ av djur tycker du är mest intressant? Elever svarar olika beroende på intresse.

Hemuppgift

Som hemuppgift kan eleverna fördjupa sig ytterligare i det djur de har valt. De ska skriva en kort berättelse (1-2 A4 sidor) där de beskriver en dag i djurets liv utifrån den fakta de har lärt sig. Denna hemuppgift ska uppmuntra till kreativitet och användande av faktainformation på ett berättande sätt.

Citat

“Kunskap är makt.” – Francis Bacon (1561-1626). Detta citat knyter an till lektionen genom att betona vikten av att samla och använda fakta i våra skrifter. Ju mer vi vet om djur, desto bättre kan vi förstå och skydda dem.


Modern Tillbaka-knapp