Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 6
Ämne: Svenska
Tema: “Fjäril” av Karin Boye
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Eleverna ska läsa och analysera olika typer av texter, både skönlitterära och facklitterära, vilket stärker deras förmåga att förstå och tolka litteratur. Eleven kan återge och förklara innehållet i en text och ge exempel på betydelsefulla formuleringar. |
Källa: [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till dikten “Fjäril” (10 min)
- Berätta kort om Karin Boye och hennes stil.
- Läs dikten högt för klassen.
- Diskutera inledande tankar kring dikten.
- Analys av textens teman (15 min)
- Dela in klassen i grupper.
- Varje grupp diskuterar vad fjärilen symboliserar i dikten.
- Samla gruppernas insikter i helklassdiskussion.
- Kreativ övning – Skriva egna dikter (15 min)
- Be eleverna skriva en egen kort dikt inspirerad av “Fjäril”.
- Fokusera på teman som frihet, transformation, eller att växa.
- Avslutning och reflektion (10 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina dikter i små grupper.
- Diskutera hur det kändes att skriva och läsa dikter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Diktsymbolik: Förstå hur symboler används i poesi för att förmedla djupare betydelser.
- Karin Boyes stil: Kännedom om författarens tematik och stil, samt hennes bidrag till litteraturen.
- Kreativt skrivande: Utveckla kreativitet genom att skriva egna dikter.
- Gruppdiskussion: Träna på att formulera åsikter och dela tankar i grupp.
- Textanalys: Lär dig att analysera och tolka litterära texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Fjäril | Ett insektsart med vackra, färgglada vingar. | Svenskt ursprung |
Symbol | En bild eller ett tecken som representerar något. | Från grekiska “symbolon” |
Transformation | Förändring från en form till en annan. | I latin “transformare” |
Skönlitteratur | Litteratur som är skapad för att underhålla eller för att uttrycka känslor och idéer. | I latin “litteratura” |
Diskussionsfrågor
- A. Vad tror ni fjärilen symboliserar i dikten? Hur kan denna symbolik relatera till våra egna liv?
- B. I vilka situationer känner ni er “fängslade” likt en larv som inte kan flyga? Beskriv en sådan situation.
- C. Hur kan skriven poesi påverka våra känslor och tankar? Kan ni ge exempel på andra texter som fått er att tänka på ett annat sätt?
Aktivitet
Låt eleverna arbeta i par och skapa en visuell representation av dikten. De kan göra en collage av bilder som representerar teman i “Fjäril” eller måla en bild som förmedlar känslan de fick av att läsa dikten. Efteråt kan de presentera sina verk för klassen och förklara kopplingen till dikten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad handlar dikten om? | Det handlar om frihet och förändring. |
Vem är författaren till dikten? | Karin Boye |
Hur kände du dig när du hörde dikten? | Olika svar beroende på elever. |
Vilka känslor förmedlar fjärilen? | Lycka, frihet. |
Har du skrivit en dikt innan? | Ja/Nej |
Vad tyckte du om att skriva egen dikt? | Olika svar beroende på elever. |
Vad symboliserar fjärilen i ditt liv? | Olika svar beroende på elever. |
Vilken del av dikten tyckte du mest om? | Olika svar beroende på elever. |
Hemuppgift
Eleverna ska i hemuppgiften skriva en kort dikt inspirerad av “Fjäril”. Dikten ska innehålla minst 10 rader och temat ska spegla idéer kring förändring eller frihet. Dikten ska lämnas in i skriftlig form senast nästa vecka.
Citat
» Att skriva dikt är att vara fri.” – Karin Boye. Detta citat uttrycker hur skapandet av poesi kan ge oss en känsla av frihet och möjlighet att uttrycka våra innersta tankar och känslor.