Lektion. Svenska. “Fjäril” av Karin Boye. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: “Fjäril” av Karin Boye

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Eleverna ska läsa och analysera olika typer av texter, både skönlitterära och facklitterära, vilket stärker deras förmåga att förstå och tolka litteratur. Eleven kan återge och förklara innehållet i en text och ge exempel på betydelsefulla formuleringar.

Källa: [Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till dikten “Fjäril” (10 min)
    • Berätta kort om Karin Boye och hennes stil.
    • Läs dikten högt för klassen.
    • Diskutera inledande tankar kring dikten.
  2. Analys av textens teman (15 min)
    • Dela in klassen i grupper.
    • Varje grupp diskuterar vad fjärilen symboliserar i dikten.
    • Samla gruppernas insikter i helklassdiskussion.
  3. Kreativ övning – Skriva egna dikter (15 min)
    • Be eleverna skriva en egen kort dikt inspirerad av “Fjäril”.
    • Fokusera på teman som frihet, transformation, eller att växa.
  4. Avslutning och reflektion (10 min)
    • Låt eleverna dela med sig av sina dikter i små grupper.
    • Diskutera hur det kändes att skriva och läsa dikter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Diktsymbolik: Förstå hur symboler används i poesi för att förmedla djupare betydelser.
  • Karin Boyes stil: Kännedom om författarens tematik och stil, samt hennes bidrag till litteraturen.
  • Kreativt skrivande: Utveckla kreativitet genom att skriva egna dikter.
  • Gruppdiskussion: Träna på att formulera åsikter och dela tankar i grupp.
  • Textanalys: Lär dig att analysera och tolka litterära texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Fjäril Ett insektsart med vackra, färgglada vingar. Svenskt ursprung
Symbol En bild eller ett tecken som representerar något. Från grekiska “symbolon”
Transformation Förändring från en form till en annan. I latin “transformare”
Skönlitteratur Litteratur som är skapad för att underhålla eller för att uttrycka känslor och idéer. I latin “litteratura”

Diskussionsfrågor

  1. A. Vad tror ni fjärilen symboliserar i dikten? Hur kan denna symbolik relatera till våra egna liv?
  2. B. I vilka situationer känner ni er “fängslade” likt en larv som inte kan flyga? Beskriv en sådan situation.
  3. C. Hur kan skriven poesi påverka våra känslor och tankar? Kan ni ge exempel på andra texter som fått er att tänka på ett annat sätt?

Aktivitet

Låt eleverna arbeta i par och skapa en visuell representation av dikten. De kan göra en collage av bilder som representerar teman i “Fjäril” eller måla en bild som förmedlar känslan de fick av att läsa dikten. Efteråt kan de presentera sina verk för klassen och förklara kopplingen till dikten.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar dikten om? Det handlar om frihet och förändring.
Vem är författaren till dikten? Karin Boye
Hur kände du dig när du hörde dikten? Olika svar beroende på elever.
Vilka känslor förmedlar fjärilen? Lycka, frihet.
Har du skrivit en dikt innan? Ja/Nej
Vad tyckte du om att skriva egen dikt? Olika svar beroende på elever.
Vad symboliserar fjärilen i ditt liv? Olika svar beroende på elever.
Vilken del av dikten tyckte du mest om? Olika svar beroende på elever.

Hemuppgift

Eleverna ska i hemuppgiften skriva en kort dikt inspirerad av “Fjäril”. Dikten ska innehålla minst 10 rader och temat ska spegla idéer kring förändring eller frihet. Dikten ska lämnas in i skriftlig form senast nästa vecka.

Citat

» Att skriva dikt är att vara fri.” – Karin Boye. Detta citat uttrycker hur skapandet av poesi kan ge oss en känsla av frihet och möjlighet att uttrycka våra innersta tankar och känslor.


Modern Tillbaka-knapp