Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. ”Folk. Främlingar och vänner – nån du kanske känner!” (2019) av E. Adbåge & L. Adbåge. Relationer och mångfald. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6
Kurs: Svenska
Tema: Relationer och mångfald

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
"Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa, förstå och tolka olika texter. Det centrala innehållet omfattar skönlitteratur och sakprosa för barn och ungdomar, samt att förstå och skapa texter med olika syften och för olika mottagare." "Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med viss säkerhet."

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)

  • Presentera temat "Folk, främlingar och vänner" och dess betydelse för relationer.
  • Diskutera vad eleverna tänker på när de hör ordet "folk".
  • Visa exempel på relationer i dikterna från boken.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av vänskap och främlingskap.

2. Läsning av utvalda dikter (15 min)

  • Läs utvalda dikter högt för klassen.
  • Pausa efter varje dikt för att diskutera dess innehåll och budskap.
  • Be eleverna att dela med sig av sina känslor och tankar om dikterna.
  • Diskutera språket och stilistiska val i texterna.

3. Reflektion och analys (15 min)

  • Dela in eleverna i mindre grupper för att diskutera teman i dikterna.
  • Be varje grupp att välja en dikt och analysera dess betydelse.
  • Diskutera hur relationer skildras i den valda dikten.
  • Låt grupperna presentera sina analyser för klassen.

4. Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Sammanfatta de viktigaste punkterna från lektionen.
  • Diskutera hur dikterna kan relateras till elevernas egna liv.
  • Ge en kort preview av nästa lektion och vikten av att förstå olika perspektiv i relationer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Relationer: Förståelse för hur olika typer av relationer påverkar vårt liv och välmående. Eleverna ska kunna reflektera över sina egna relationer och jämföra dessa med relationerna som beskrivs i dikterna.
  • Diktskrivande: Lärande om hur man kan uttrycka sina känslor och tankar genom poesi. Eleverna ska få en grundläggande förståelse för vers, rim och rytm.
  • Analys av litteratur: Förmågan att analysera och tolka texter, samt att förstå budskapet bakom olika litterära verk. Eleverna ska kunna resonera kring teman och språkbruk.
  • Språk och stil: Känna till olika språkliga uttryck och stilistiska medel i poesi. Eleverna ska lära sig hur ordval kan påverka känslan i en text.
  • Mångfald och inkludering: Diskutera vikten av att respektera och förstå olikheter i relationer. Eleverna ska reflektera över sina egna fördomar och hur dessa kan påverka deras relationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Relation En koppling eller ett förhållande mellan människor. Från latin "relatio" som betyder "återberätta".
Vänskap En relation präglad av tillit, stöd och gemenskap. Från fornnordiska "væn", som betyder "vänlig".
Främling En person man inte känner eller som är okänd. Från fornsvenska "fræmling", som betyder "främmande".
Dikter Konstform där ord används för att förmedla känslor och tankar. From latin "dictare" som betyder "att säga".
Mångfald Variation och olikhet i en grupp människor. Från latin "multus" som betyder "många".

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar våra relationer vår identitet? Kan en vänskap förändra vem vi är?
B. Vad betyder det att vara en främling? Har vi fördomar om människor vi inte känner?
C. Kan vi skapa relationer med människor som är väldigt olika oss? Hur kan vi övervinna hinder?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen dikt om en relation de har, antingen med en vän, en familjemedlem eller någon som de känner sig främling inför. Dikten ska innehålla minst tre verser och fånga känslor och tankar de har kring relationen. Efter att dikterna är skrivna, kan eleverna välja att läsa upp sina dikter för klassen. Aktiviteten syftar till att ge eleverna möjlighet att uttrycka sig kreativt och reflektera över sina egna relationer.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad betyder ordet "relation"? En koppling mellan människor.
2. Hur känns det att vara en främling? Kan variera, men ofta ensam eller osäker.
3. Vad är vänskap för dig? En relation med tillit och stöd.
4. Nämn en dikt du uppskattade och varför. Elevens personliga val och reflektion.
5. Vilka känslor väcker dikter hos dig? Elevens personliga känslor och tankar.
6. Hur kan vi övervinna fördomar? Genom att lära känna varandra bättre.
7. Vad tycker du är viktigt i en relation? Elevens personliga värderingar.
8. Hur kan poesi hjälpa oss att förstå relationer? Genom att uttrycka känslor och tankar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor) där de reflekterar över en relation i sitt liv. De ska beskriva hur relationen har påverkat dem och vad de har lärt sig av den. Uppsatsen bör även innehålla en analys av en dikt från lektionen som berör samma tema. Detta ger eleverna möjlighet att kombinera sina egna erfarenheter med litteraturanalys.

Citat

”Vi är alla bara stjärnor som försöker att lysa.” – Ellen DeGeneres, 2018.
Citatet handlar om att vi alla har våra unika egenskaper och relationer som formar oss. Det knyter an till lektionen genom att påminna oss om vikten av att förstå och respektera olikheter bland människor.


Modern Tillbaka-knapp
×