Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Svenska
Tema: Författarskap och samtal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Delta i samtal och diskussioner med koppling till texter. | Eleven kan delta aktivt i samtal och diskussioner. |
Läsa och analysera skönlitteratur för olika syften och sammanhang. | Eleven kan läsa och återberätta innehållet i en skönlitterär text. |
Skriva olika typer av texter med syfte att utveckla eget språk och stil. | Eleven kan skriva med en enkel struktur och varierat innehåll. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
- Inledning och syfte (10 min)
- Diskutera betydelsen av författarens roll och hur de skapar berättelser.
- Ställ frågor om vad eleverna tycker är viktigt i en berättelse.
- Författarbesök (20 min)
- Anordna ett besök av en lokal författare eller praktisera ett dramatiskt samtal där eleverna får ställa frågor.
- Låt författaren dela sin erfarenhet av att skriva.
- Diskussion och reflektion (20 min)
- Efter besöket, håll en diskussion i klassen om vad som inspirerat författaren och hur eleven kan använda detta i sitt eget skrivande.
- Diskutera betydelsefulla teman som framkommit.
Ämnesinnehåll
- Författarskap: Få insikt i författarens arbetsmetoder och stil.
- Samtal: Förstärka uttrycksförmåga genom att ställa frågor och delta i diskussioner.
- Reflektion: Tänka över lärdomarna från författarbesöket och koppla det till egna skrivprocesser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Författarskap | Konsten av att skriva böcker och texter. | Från tyska “Schreiber”. |
Inspirera | Att ge idéer och motivation till att göra något. | Från latin “inspirare”. |
Samtal | En dialog mellan människor för att diskutera olika ämnen. | Från latin “symbolum”. |
Reflektion | Att tänka över och analysera sina erfarenheter. | Från latiniskt “reflexio”. |
Teman | Centrala idéer i en berättelse som utforskas. | Från grekiska “thema”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad var det mest intressanta som författaren sade?
- B. Hur kan vi använda informationen vi fick i vårt eget skrivande?
- C. Vilka teman dök upp under samtalet?
Aktivitet
Eleverna får i grupper skapa sina egna frågor och presentera dem i klass. De kan diskutera hur dessa frågor kan anpassas till sina egna berättelser.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad lärde du dig av författarbesöket? | (Elevernas svar). |
2. Vilket citat eller idé fastnade hos dig? | (Elevernas svar). |
3. Hur skulle du kunna använda detta i ditt eget skrivande? | (Elevernas svar). |
4. Vad tyckte du var mest inspirerande? | (Elevernas svar). |
5. Hur kan man träna sina skrivkunskaper efter detta? | (Elevernas svar). |
6. Vilka teman skulle ni vilja utforska vidare? | (Elevernas svar). |
7. Känner ni er motiverade att skriva mer? | (Elevernas svar). |
8. Vad tycker ni var mest intressant med författarens liv? | (Elevernas svar). |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva ner sina tankar och reflektioner kring besöket och skissa på sin egen berättelse baserad på det.
Citat
“Att skriva är att skapa i ordens värld.” – Tove Jansson. Citatet visar hur skrivande ger möjlighet att uttrycka tankar, känslor och världar vi vill dela.