Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Att förstå och reflektera över identitet och samhälle genom “Göra sig kvitt Eddy Bellegueule”
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att läsa och analysera skönlitterära texter med fokus på tematik och berättarteknik. | Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. |
Eleverna ska kunna reflektera över hur samhälleliga strukturer och normer påverkar individers identitet, med utgångspunkt från den litteratur som behandlas. | Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. |
Eleverna ska kunna diskutera och argumentera kring litteraturens tematik, särskilt kring frågor om makt, identitet, och socialt utanförskap. | Eleven kan i förberedda samtal och diskussioner muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
Eleverna ska kunna skriva egna analyser och reflektioner som relaterar till det lästa materialet. | Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
[Källa: Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken (10 min)
- Introducera författaren Édouard Louis och boken “Göra sig kvitt Eddy Bellegueule”.
- Berätta om bokens centrala tema: uppväxt i en arbetarklassmiljö, homofobi, rasism och att söka sin identitet.
- Förklara för eleverna bokens självbiografiska karaktär och hur berättelsen speglar Louis egna erfarenheter.
- Ge en översikt över bokens struktur och hur den behandlar viktiga sociala frågor.
2. Temat identitet och samhälle (15 min)
- Diskutera bokens tema om socialt utanförskap och hur det påverkar individens identitet.
- Reflektera över hur Louis beskriver sin kamp för att frigöra sig från de sociala och ekonomiska mönster han växt upp i.
- Ställ frågan till eleverna: Hur definieras identitet i dagens samhälle? Kan vi göra oss kvitt förväntningar från andra?
- Använd textutdrag för att konkretisera diskussionen.
3. Analys av bokens språkliga stil (10 min)
- Analysera Louis skrivsätt och hur han använder språket för att uttrycka sina upplevelser och känslor.
- Diskutera bokens användning av bildspråk, metaforer och dess påverkan på läsarens upplevelse.
- Förklara begreppen “språklig variation” och “berättarteknik” med exempel från texten.
- Ge eleverna tid att fundera på varför Louis valt denna stil för att beskriva sin uppväxt.
4. Diskussion i grupper (15 min)
- Dela in klassen i små grupper och ge dem diskussionsfrågor relaterade till boken.
- Låt grupperna resonera om bokens syn på samhället och de individer som inte passar in i normerna.
- Samla gruppdiskussionerna i en gemensam klassdiskussion för att belysa olika perspektiv och tankar.
- Uppmuntra eleverna att använda egna erfarenheter för att relatera till textens budskap.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Identitet och sociala normer: Boken behandlar hur sociala normer påverkar individens utveckling och identitet. Eddy tvingas anpassa sig till förväntningar kring kön, klass och sexualitet. Att förstå dessa normer och deras inverkan är centralt för att förstå bokens tematik.
- Homofobi och socialt utanförskap: Boken skildrar ett liv präglat av homofobi och utanförskap, vilket är ett viktigt tema att utforska. Detta tema går hand i hand med frågor om makt och sociala strukturer.
- Berättarteknik: Louis använder en direkt och ibland rå stil för att ge en känslomässig bild av sin uppväxt. Hans sätt att beskriva världen omkring honom ger en stark upplevelse av hans inre kamp.
- Arbetarklassens livsvillkor: Eddy växer upp i en liten, fattig bruksort. Hans erfarenheter ger en inblick i arbetarklassens livsvillkor och hur dessa påverkar människors chanser i livet.
- Kulturella och historiska kontexter: För att förstå boken krävs en grundläggande kunskap om de sociala och kulturella förhållandena i norra Frankrike och hur dessa reflekteras i Louis verk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Homofobi | Rädsla eller förakt för homosexuella personer. | Grekiska: “homo” (samma) + “phobos” (rädsla). |
Pennalism | Form av mobbning, ofta på skolor eller i militära sammanhang, där individer utsätts för förnedring. | Latin: “penna” (fjäder, som symboliserar piskning) |
Arbetarklass | Den sociala klass som består av människor som arbetar i manuella eller industriella yrken. | Engelska: “working class” |
Stereotyp | En förenklad och generaliserad uppfattning om en grupp människor. | Grekiska: “stereos” (hård, fast) + “typos” (form). |
Socialt utanförskap | Att inte vara delaktig i de sociala eller kulturella normer som finns i samhället. | Latin: “socialis” (social) + “ex” (utanför) |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar Eddy Louis uppväxt på hans syn på samhället? Vilka faktorer tror du påverkar honom mest?
B. I boken syns en stark konflikt mellan Eddy och de normer som omger honom. Hur tror du att dessa normer fortfarande påverkar unga människor idag?
C. Om vi ser på boken ur ett etiskt perspektiv: Kan man förändra samhället om man står utanför det? Vad skulle det krävas för att bryta mönstren i boken?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och ombeds att skriva en kort argumenterande text där de diskuterar om Eddy Louis hade kunnat förändra sitt öde om han hade vuxit upp i en annan social miljö. De ska använda exempel från boken för att stödja sina argument och även fundera på hur sociala normer och miljö påverkar individens möjlighet att förändras. Aktiviteten ska avslutas med en gemensam diskussion där grupperna delar sina slutsatser.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var den viktigaste konflikten i boken? | Identiteten och att kämpa mot samhällets förväntningar. |
Vad innebär begreppet “socialt utanförskap”? | Att inte passa in i de normer som samhället har. |
Vad betyder ordet “pennalism”? | Mobbningspraktik där individer utsätts för förnedring. |
Vad var Eddys största hinder i boken? | Hans omgivning och de sociala normer som pressade honom. |
Hur påverkar homofobi Eddys liv? | Det gör hans väg till självacceptans svår och konfliktfylld. |
Vad tror du skulle ha hänt om Eddy hade vuxit upp i en annan samhällsklass? | Han kanske hade haft större möjligheter att leva sitt liv fritt från fördomar. |
Vad innebär begreppet “arbeteklass”? | Det är de som arbetar i fysiska eller industriella jobb. |
Vad säger boken om att vara “annorlunda”? | Den visar på både smärta och styrka när man går emot normerna. |
Hemuppgift
Eleverna ombeds att skriva en reflekterande text där de undersöker bokens tematik om socialt utanförskap och identitet. De ska ge egna exempel på hur de har sett liknande dynamiker i samhället eller i andra böcker. Hemuppgiften ska vara cirka 1-2 sidor lång och lämnas in veckan efter lektionen.
Citat
“I am not what I am, I am what I do.” – Édouard Louis (2014)
Detta citat från Louis reflekterar hur individens handlingar kan definiera vem man är, snarare än att bli definierad av omgivningens förväntningar. Citatet knyter an till bokens tema om att kämpa för sin egen identitet i en omvärld som vill diktera vad man ska vara.