Lektion. Svenska. Harry Potter och karaktärsanalys. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Harry Potter och karaktärsanalys

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur, däribland klassiska och moderna verk. Eleven gör enkla och sammanhängande redogörelser för handling och karaktärer.
Eleverna ska kunna återberätta och diskutera texters innehåll och budskap. Eleven kan delta i samtal och diskussioner om texter med viss relevans och förståelse.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att ge omdömen och textanalys. Eleven använder viss terminologi för att beskriva och diskutera texters innehåll.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Harry Potter (10 min)
  • Presentera serien Harry Potter och dess författare.
  • Diskutera kort om vad eleverna känner till om böckerna.
  • Förklara syftet med lektionen och vad de kommer att lära sig.
2. Läsning av ett kapitel (15 min)
  • Låt eleverna läsa ett specifikt kapitel ur Harry Potter.
  • Be eleverna markera eller notera intressanta karaktärer och händelser.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Diskutera de karaktärer som de identifierat, deras egenskaper och roller.
  • Låt varje grupp sammanfatta sina tankar och presentera för klassen.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Diskutera vad som gör en karaktär intressant.
  • Samla in elevernas synpunkter och reflektioner.
  • Avsluta med en sammanfattning av lektionens innehåll.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Karaktärer: Förstå de olika karaktärernas roller och egenskaper i Harry Potter.
  • Handling: Återberätta viktiga händelser och hur karaktärerna interagerar.
  • Analys: Analysera varför vissa karaktärer är mer framträdande än andra.
  • Diskussion: Förmåga att diskutera och dela tankar med andra.
  • Språk: Utveckla språk och terminologi för att beskriva karaktärer och deras egenskaper.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Karaktär En person eller figur i en berättelse som har specifika egenskaper och roller. Från grekiska “charakter” som betyder “prägla” eller “form”.
Handling De händelser som utspelar sig i en berättelse, och hur de påverkar karaktärerna. Från tyska “Handlung” som betyder “att handla” eller “akt”.
Berättelse En framställning av händelser, oftast i kronologisk ordning och med en viss struktur. Från latin “narratio” som betyder “berättelse”.
Egenskap En särskild kvalitet eller kännetecken hos en karaktär. Från latin “qualitas” som betyder “kvalitet”.
Interaktion Hur karaktärer agerar och kommunicerar med varandra i en berättelse. Från latin “interactio”, vilket betyder “växelverkan”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad tror ni gör en karaktär intressant och engagerande för läsarna?
  • B. Hur påverkar karaktärernas egenskaper deras beslutsfattande i berättelsen?
  • C. Hur skulle berättelsen förändras om en av karaktärerna hade en helt annan personlighet?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att välja en karaktär från Harry Potter som de tycker är intressant. De ska skriva en kort presentation om karaktären, inklusive deras egenskaper, roll i berättelsen och vad de gillar med karaktären. Presentationen ska vara 1-2 sidor lång på A4 och inkludera en illustration av karaktären.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka karaktärer finns i Harry Potter? Harry, Hermione, Ron, Snape, m.fl.
Vad gör en karaktär intressant? Deras egenskaper, val, relationer, etc.
Vilka händelser är centrala i berättelsen? De som involverar karaktärernas utveckling.
Hur påverkar karaktärerna varandra? Genom konflikter, vänskap, och beslut.
Vilken karaktär är din favorit och varför? Personligt svar baserat på egna känslor.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en karaktär från Harry Potter och skriva en kort beskrivning av denna karaktär, inklusive deras egenskaper och betydelse i berättelsen. Beskrivningen ska vara 1 A4-sida lång.

Citat

“Det är inte våra förmågor som definierar oss, utan våra val.” – J.K. Rowling, 1997. Detta citat relaterar till lektionen genom att belysa vikten av karaktärsval och hur de formar berättelsen.

Med denna lektionsplanering är vi redo för att genomföra en inspirerande och lärande stund med fokus på språkutveckling genom Harry Potter!


Modern Tillbaka-knapp