Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Hunden (1986), Kerstin Ekman – Livet sett genom en hunds ögon
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skönlitteratur från olika tider och kulturer. Texter av olika slag och genrer. | Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. |
Reflektioner över texters innehåll, struktur och språk. | Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa. |
Lässtrategier och metoder för att förstå och analysera texter. | Eleven kan skriva sammanhängande och begripliga texter som är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Muntliga framställningar och diskussioner. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. |
[Källa: Gy11, Svenska 1]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken “Hunden” (10 min)
- Berätta om författaren Kerstin Ekman och bokens kontext.
- Diskutera kort vad det innebär att berätta en historia ur en hunds perspektiv.
- Förklara bokens tematik: livets värde, naturens oberoende och respekt för andra varelser.
- Ge en kort sammanfattning av bokens handling utan att avslöja slutet.
2. Läsning och textgenomgång (15 min)
- Läs ett utdrag från boken där hundens perspektiv på livet framkommer.
- Låt eleverna reflektera individuellt över hur hundens syn på världen skiljer sig från människans.
- Diskutera hur språket används för att ge en “hunds” upplevelse av världen.
- Ge exempel på beskrivningar i texten som fångar hundens upplevelse av omgivningen.
3. Gruppdiskussion: Livet genom olika perspektiv (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och låt dem diskutera frågan: “Hur skulle världen se ut om vi såg den genom en annan varelses ögon?”
- Diskutera hur författaren använder hundens perspektiv för att väcka frågor om människans relation till naturen.
- Reflektera över om hundens syn på världen kan ge oss nya insikter om vårt eget sätt att se på livet.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Låt eleverna sammanfatta vad de lärt sig om boken och dess teman.
- Ge exempel på andra verk som behandlar liknande teman, t.ex. djurens perspektiv på världen.
- Påminn om vikten av att förstå och respektera olika sätt att se på livet.
Ämnesinnehåll
Livsviljan i “Hunden”
I boken skildras hundens livsvilja som något grundläggande och universellt. Hundens liv är ordlöst, men ändå fullt av känslor och handlingar som reflekterar en stark vilja att leva. Denna livsvilja syns tydligt i hundens beteende och i författarens beskrivning av hundens upplevelse av världen. Detta tema är viktigt för att förstå både hundens perspektiv och den allmänna livsviljan som delas av alla levande varelser.
Hundens perspektiv på världen
Författaren Kerstin Ekman ger oss en inblick i hur det kan vara att se världen genom en hunds ögon. Hundens syn på livet är präglad av direkta, starka intryck av lukter, ljud och känslor. Genom detta perspektiv får vi en ny förståelse för hur vi människor ofta tar vår egen syn på världen för given. Ekmans sätt att beskriva denna upplevelse är både gripande och tankeväckande.
Naturens oberoende av människan
Boken lyfter även naturens självständighet och livets cykliska karaktär. Hundens liv och beteende är kopplat till naturen på ett sätt som människor ofta inte ser eller förstår. Detta är ett starkt tema i boken och påminner oss om att naturen har ett eget liv, oberoende av människans inblandning.
Respekt för andra livsformer
Ekman framhäver respekten för liv som inte är mänskligt. Genom hundens upplevelse får vi en känsla av hur alla levande varelser, oavsett art, har sina egna rättigheter och värde. Detta tema utmanar oss att tänka på vårt eget förhållande till djur och natur och hur vi som människor ofta ser oss själva som mer betydelsefulla än andra arter.
Språklig variation i berättelsen
Författaren använder ett enkelt men kraftfullt språk för att återge hundens upplevelse av världen. Genom att sätta sig in i en annan varelse syns det hur språket kan användas för att förmedla ett helt annat perspektiv. Eleverna kan reflektera över hur olika typer av språk och stilistiska val kan påverka vår förståelse av världen och andra varelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Livsvilja | En stark vilja att överleva och fortsätta leva. | Svenskt ord, bildat från “liv” och “vilja”. |
Perspektiv | En synvinkel eller ett sätt att se på något. | Latin “perspectivus”, från “perspectus” (att titta igenom). |
Naturlig | Något som är förenligt med eller härstammar från naturen. | Från latin “naturalis”, vilket betyder ‘som rör naturen’. |
Empati | Förmågan att sätta sig in i och förstå andras känslor. | Från grekiska “empatheia”, som betyder ‘känslomässig påverkan’. |
Respekt | Värdering av något eller någon med hänsyn och hänförelse. | Från latin “respectus”, som betyder ‘att se tillbaka’. |
Diskussionsfrågor
A. Hur skulle vårt samhälle förändras om vi alla såg världen genom djurs ögon?
B. Vad innebär det att verkligen förstå ett annat livs perspektiv? Kan vi någonsin fullt förstå hur ett djur upplever världen?
C. Om du skulle vara en hund för en dag, vad skulle du vilja uppleva och varför?
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kort berättelse (300-500 ord) ur en hunds perspektiv. De ska försöka fånga hundens sätt att se på världen, inklusive lukter, ljud och känslor. Berättelsen ska reflektera det liv som hunden lever och visa på den skillnad mellan hundens och människans upplevelse av omvärlden. Eleverna får välja om de vill skriva om en händelse från deras eget liv som om de var en hund, eller skapa en helt fiktiv situation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad innebär livsvilja i “Hunden”? | En stark drivkraft hos hunden att fortsätta leva, trots omständigheter. |
2. Hur ser världen ut genom en hunds ögon? | En värld fylld av lukter, ljud och känslor, utan ord. |
3. Vad är bokens budskap om naturen? | Naturen är självständig och har sitt eget liv oberoende av människor. |
4. Vad lär vi oss om empati genom boken? | Att förstå och respektera andras liv och perspektiv. |
5. Vad betyder det att ha “perspektiv”? | Att se världen från någon annans synvinkel, att tänka utanför sig själv. |
6. Hur påverkar språket vår uppfattning av världen? | Språket kan forma och begränsa hur vi upplever världen. |
7. Vad menar författaren med hundens ordlöshet? | Att hundens liv inte är beroende av språk men ändå fullt av upplevelser. |
8. Vilka likheter finns mellan människans och hundens livsvilja? | Både människan och hunden kämpar för att överleva, trots olika omständigheter. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en argumenterande text om varför det är viktigt att respektera djur och natur. De ska använda exempel från boken “Hunden” för att stödja sina argument, och även reflektera över hur deras egna perspektiv på djurens liv kan förändras efter att ha läst boken.
Citat
”Det är aldrig för sent att bli den man borde ha varit.” – George Eliot, 1867
Detta citat knyter an till bokens tema om livets värde och vikten av att respektera alla levande varelser, oavsett om de är människor eller djur. Citatet kan inspirera till en reflektion om hur vi kan förändra vårt eget sätt att se på världen och på andra livsformer.