Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Poesi – Karin Boye, “I rörelse” (1927)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera olika typer av texter, bland annat poesi, och kunna förstå och tolka deras innehåll och form. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Eleverna ska kunna analysera hur olika författare använder språket för att skapa känslor, bilder och budskap i sina texter. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
Eleverna ska också kunna uttrycka sina tankar om en text muntligt och skriftligt, med viss säkerhet. | Eleven förberedda och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. |
Eleverna ska arbeta med att tolka och förstå diktens olika betydelseplan och symbolik. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation och i huvudsak fungerande struktur och innehåll. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till poesi (10 min)
- Förklara vad poesi är och hur den skiljer sig från andra litterära genrer.
- Presentera Karin Boye och ge bakgrund till dikten “I rörelse”.
- Läs upp dikten högt för klassen och diskutera dess första intryck.
- Fokusera på poesiens form, rytm och språkliga bilder.
2. Analys av diktens innehåll och budskap (15 min)
- Dela upp dikten i mindre delar och analysera varje stycke.
- Diskutera de centrala temana i dikten, som rörelse, förändring och identitet.
- Be eleverna att fundera på hur Boye använder metaforer och symbolik i dikten.
- Sammanfatta och diskutera hur dikten kan tolkas på olika sätt.
3. Språklig analys och stilistiska grepp (10 min)
- Identifiera stilistiska drag i dikten, som t.ex. metaforer, upprepningar och kontraster.
- Diskutera hur Boye använder språket för att förstärka känslan av rörelse.
- Låt eleverna fundera på varför Boye har valt dessa stilistiska grepp.
- Ge exempel på hur dessa tekniker används i andra dikter.
4. Diskussion om poesi och känslor (10 min)
- Diskutera poesi som en känslomässig upplevelse och hur dikten väcker känslor hos läsaren.
- Be eleverna att reflektera över sina egna känslor när de läser dikten.
- Låt eleverna jämföra “I rörelse” med andra dikter de har läst.
- Sammanfatta hur poesi kan påverka oss och varför dikter är viktiga.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Poesi och diktskapande: Lär om poesins uppbyggnad och hur man skapar rytm, bildspråk och metaforer i dikter.
- Karin Boye som poet: Boyes bakgrund, influenser och hennes plats inom svensk litteratur.
- Symbolik i poesi: Förståelse av hur symboler används för att förmedla djupare betydelser i diktformen.
- Tolkning av lyrik: Hur man tolkar och analyserar olika nivåer i en dikt, både på ytan och under ytan.
- Känslomässig läsning av poesi: Att läsa och tolka poesi som en känslomässig upplevelse snarare än en ren intellektuell övning.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Metafor | En språklig bild där ett begrepp byts ut mot ett annat för att skapa en ny betydelse. | Från grekiska “metaphora”, betyder överföring. |
Symbol | Ett konkret föremål eller ord som representerar en större idé eller ett abstrakt begrepp. | Från grekiska “symbolon”, betyder tecken eller kännetecken. |
Rytm | Mönstret av betoningar och pauser i språket, vilket skapar musikaliska effekter i texten. | Från grekiska “rhythmos”, som betyder flöde eller rörelse. |
Känsloladdad | När ett ord eller uttryck har stark emotionell betydelse eller påverkan. | Från svenska “känsla” och “ladda”, som betyder att fylla något med kraft. |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror du att Karin Boye ville att vi skulle känna när vi läser “I rörelse”? Vad väcker dikten för känslor hos dig?
B. Om dikten handlar om rörelse och förändring, hur kan vi koppla detta till vårt eget liv? Vad betyder förändring för oss?
C. Hur kan poesin hjälpa oss att förstå oss själva och våra känslor på ett djupare plan?
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper och får skapa en egen dikt inspirerad av temat “rörelse”. De ska använda minst två metaforer och en symbol i sin dikt. Efter att de har skrivit sina dikter, får de läsa upp dem för klassen. Under uppläsningen får övriga elever ge feedback på dikternas uttryck och budskap. Denna aktivitet ger eleverna möjlighet att uttrycka sig kreativt och tillämpa det de lärt sig om poesins struktur och tekniker.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad symboliserar rörelse i Karin Boyes dikt? | Rörelse kan symbolisera förändring eller utveckling. |
Hur påverkar rytmen läsupplevelsen av dikten? | Rytmen förstärker känslan av rörelse och flöde. |
Vilka känslor väcker “I rörelse” hos dig? | Exempel: Frustration, hopp, frihet. |
Vad tror du Boye vill säga om människans inre liv? | Att vårt inre liv är i ständig förändring och rörelse. |
Hur använder Boye metaforer för att förmedla sitt budskap? | Hon använder exempelvis kroppsliga rörelser som symboler för känslomässig utveckling. |
Hur kan vi tolka diktens slut? | Slutet kan symbolisera en ny början eller ett nytt perspektiv på livet. |
Vad skulle du vilja förändra i dikten om du var författare? | Elevernas egna reflektioner. |
Vad har du lärt dig om poesi efter dagens lektion? | Elevernas egna reflektioner. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen dikt som skildrar en förändring eller rörelse i sitt eget liv. De ska använda minst två symboler och en metafor. Dikten ska vara minst tio rader lång och ha ett tydligt budskap. Eleverna får även skriva en kort förklaring till sina val av stilistiska grepp och vad de vill uttrycka med dikten.
Citat
“Poesi är inte ett sätt att säga något, utan ett sätt att vara.”
– Karin Boye, 1937
Detta citat knyter an till lektionens tema eftersom det påminner oss om att poesi inte bara handlar om att förmedla ett budskap, utan också om att fånga känslor och skapa ett utrymme för reflektion och känslomässig upplevelse.