Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Kärlek, vänskap och gemenskap i ungdomsböcker
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och analysera skönlitteratur, med fokus på olika tematiska och stilistiska aspekter. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
Skriva och bearbeta egna texter med funktionell struktur och viss variation i språkbruk. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
Muntliga framställningar, samtala och diskutera med underbyggda argument. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Sammanfatta och resonera om skönlitteratur och analysera sammanhang. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken och karaktärerna (10 min)
- Berätta kort om bokens huvudkaraktärer, Lukas och Joar.
- Förklara bokens bakgrund och dess tematik – kärlek, vänskap, och gemenskap i ett litet samhälle.
- Diskutera bokens relevans för elevernas liv och dagens samhälle.
- Låt eleverna fundera på vad de tror boken handlar om baserat på titeln och omslaget.
2. Läsning och textanalys (15 min)
- Läs ett avsnitt från boken högt för klassen, t.ex. ett kapitel där Joar och Lukas interagerar.
- Fokusera på språket och beskrivningarna av känslor, relationer och miljöer.
- Analysera hur författaren skildrar Joar och Lukas relation och vänskap.
- Diskutera kort hur miljön (Sävaträsk) påverkar karaktärernas liv och handling.
3. Diskussion om bokens teman (15 min)
- Diskutera temat kärlek och gemenskap: Hur framställs dessa begrepp i boken?
- Hur påverkar föräldrarna karaktärernas liv och relationer?
- Reflektera över de psykologiska aspekterna av boken och hur de gör den trovärdig.
- Låt eleverna dela sina tankar om vad som gör boken engagerande och lättläst.
4. Grupparbete – jämförelse med egna erfarenheter (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera hur de kan relatera till Joar och Lukas: Vad betyder vänskap och kärlek för dem?
- Be grupperna reflektera över de teman boken tar upp och koppla till sina egna liv.
- Låt grupperna presentera sina diskussioner för klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kärlek och vänskap: Vad innebär dessa teman för ungdomar? Hur skildras dessa känslor i litteraturen och verkliga livet?
- Föräldrar och deras påverkan: Hur påverkar närvarande och frånvarande föräldrar relationer mellan ungdomar?
- Psykologisk trovärdighet i ungdomslitteratur: Hur skapar författaren realistiska karaktärer genom dialog och handling?
- Miljö och samhälle: Hur påverkar en liten ort som Sävaträsk karaktärernas liv och val?
- Lättläst format: Vad innebär det att en bok är lättläst? Hur påverkar språk och stil läsarens upplevelse?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kärlek | En stark emotionell bindning mellan människor, ofta präglad av känslor av tillgivenhet och omsorg. | Från fornsvenska kærleikr, som betyder “att vara kär” eller “att hålla av”. |
Vänskap | En relation baserad på ömsesidigt förtroende, respekt och gemensamma intressen. | Från gammelsvenska vänskap, där “vän” är en person man har ett nära band med. |
Trovärdighet | Förmågan att verka sann eller pålitlig. | Från latin verus, som betyder sann. |
Psykologisk | Relaterad till människans sinne och beteende. | Från grekiska psyche (själ) och logos (lära). |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar Joars förhållande till sin farfar hans uppfattning om kärlek och vänskap?
B. Vilken roll spelar miljön i Sävaträsk för Joar och Lukas vänskap? Kan samma vänskap ha utvecklats i en större stad?
C. Tror du att boken hade varit lika engagerande om föräldrarna varit mer närvarande i Joars liv? Diskutera.
Aktivitet
Låt eleverna skriva en kort berättelse där de skapar en ny karaktär som på något sätt relaterar till temat vänskap och kärlek i boken. De ska beskriva karaktärens relation till andra och hur denna relation påverkar deras beslut och liv. Berättelsen ska ha en början, en konflikt och en lösning. Aktiviteten ska ge eleverna möjlighet att använda de teman de lärt sig om i sitt eget skapande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar boken “Ingen normal flyttar hit” om? | En ungdomsberättelse om kärlek, vänskap och relationer i ett litet samhälle. |
Hur skildras vänskap mellan Joar och Lukas i boken? | Som en stark och utvecklande relation trots olika bakgrunder. |
Vad innebär det att boken är “lättläst”? | Att språket är enkelt och tillgängligt för unga läsare. |
Hur påverkar föräldrars närvaro frånvaro relationer i boken? | Det skapar både positiva och negativa effekter på ungdomarnas utveckling. |
Vad tycker du om Joars relation till sin farfar? | En viktig och positiv relation som påverkar Joars känslomässiga utveckling. |
Vad gör boken psykologiskt trovärdig? | Den realistiska skildringen av känslor och relationer mellan ungdomar. |
Vad skulle kunna hända om Joar inte hade sin vän Lukas? | Joar skulle kanske känna sig ensam och mer isolerad. |
Hur tycker du boken är relevant för ungdomar idag? | Temat om vänskap och kärlek känns igen och är lätt att relatera till. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort analys av bokens huvudtema (kärlek och vänskap) och hur det framställs genom Joar och Lukas relation. De ska reflektera över hur dessa teman påverkar karaktärerna och deras beslut under bokens gång. Analysen ska vara 200-300 ord lång och baseras på bokens innehåll och elevernas egna reflektioner.
Citat
“Kärlek är den största av alla krafter.”
— Viktor Hugo, 1862
Citatet betonar kärlekens betydelse i människors liv och kan knytas till hur kärlek och vänskap är centrala teman i boken.