Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Identitet och drömmande resor
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera olika texter och litterära verk. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Eleverna ska skriva och bearbeta texter i olika genrer. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Eleverna ska samtala och diskutera om böcker och texter. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Eleverna ska förstå och använda grundläggande begrepp och termer inom litteratur och språk. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till berättelsen (10 min)
- Presentera boken "Ingen utom jag" för klassen och berätta kort om handlingen.
- Förklara temat kring identitet och drömmande resor.
- Läs ett avsnitt ur boken för att väcka intresse.
- Diskutera med klassen vad de tror att boken handlar om.
- Ställ frågor som: "Vad betyder identitet för er?" och "Har ni drömt om samma saker?"
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Låt dem diskutera sina egna drömmar om resor och identitet.
- Be grupperna att dela med sig av sina tankar till klassen.
- Ställ öppna frågor som uppmuntrar till djupare reflektion.
- Notera intressanta synpunkter som kan användas i avslutningen.
Kreativt skrivande (15 min)
- Ge eleverna en skrivuppgift där de ska beskriva en drömresa.
- Instruera dem att tänka på vad de skulle ta med sig och vilka de skulle vilja träffa.
- Uppmuntra dem att använda fantasi och beskriva både känslor och upplevelser.
- Påminn dem om att använda stor bokstav, punkt och frågetecken.
Avslutande reflektion (10 min)
- Samla klassen och låt några elever dela sina drömresor.
- Diskutera gemensamma teman och skillnader i berättelserna.
- Be eleverna reflektera över vad de lärt sig om identitet genom sina berättelser.
- Avsluta med att sammanfatta lektionen och vad identitet kan betyda.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Identitet: Identitet handlar om hur vi ser på oss själva och hur vi uppfattas av andra. Det kan relatera till namn, kulturell bakgrund och erfarenheter.
- Drömmande resor: Att drömma om resor kan vara ett sätt att utforska nya platser och idéer. Det visar också vår längtan efter äventyr och nya upplevelser.
- Berättande: Att skriva och berätta historier är en viktig del av språkutvecklingen. Det hjälper oss att uttrycka våra känslor och tankar.
- Läsförståelse: Att förstå och tolka texter är centralt i svenska språket. Genom att diskutera texter får vi djupare insikter om budskap och teman.
- Kreativt skrivande: Kreativitet i skrivandet uppmuntrar elever att använda sin fantasi och personale uttryckssätt. Det är också en möjlighet att bearbeta och dela sina tankar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Identitet | Identitet innebär de egenskaper som gör en person unik. | Latin "identitas", som betyder "samma". |
Dröm | En dröm är en sekvens av bilder och känslor som upplevs under sömn eller en längtan efter något. | Germansk ursprung "dromaz". |
Berättande | Berättande är att förmedla en historia eller händelse i text eller tal. | Från verbet "berätta" i svenskan. |
Fantasi | Fantasi är förmågan att föreställa sig något som inte existerar i verkligheten. | Grekiska "phantasia", som betyder "att göra synlig". |
Resa | Att resa innebär att förflytta sig från en plats till en annan, ofta med syfte att upptäcka. | Latin "iter", som betyder "väg". |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar våra drömmar om framtiden vår identitet och hur vi ser på oss själva?
B. Tänk om du kunde resa till en plats i din dröm. Vilken plats skulle det vara och varför?
C. Om identitet formas av upplevelser, hur kan vi använda våra resor, både fysiska och mentala, för att förstå oss själva bättre?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en collage som representerar deras drömresa. De kan använda tidningar, färgpennor, och andra material för att visualisera sin dröm. De ska inkludera bilder och ord som beskriver vad de skulle se, göra och känna under sin resa. Denna aktivitet kommer att stimulera deras kreativitet och ge dem en konkret koppling till lektionens tema om identitet och drömmar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder identitet för dig? | Identitet handlar om vem jag är, mina intressen och min familj. |
2. Vilka drömmar har du om framtiden? | Jag drömmer om att bli läkare och hjälpa andra. |
3. Hur påverkar resor vår syn på oss själva? | Resor kan ge oss nya perspektiv och öka vår förståelse för andra kulturer. |
4. Vad är viktigt att tänka på när vi berättar en historia? | Att ha en tydlig början, mitt och slut. |
5. Vilka känslor kan en drömresa väcka? | Den kan väcka känslor som lycka, nyfikenhet och längtan. |
6. Hur kan vi använda fantasi i vårt skrivande? | Vi kan skapa fantastiska världar och karaktärer som inte finns. |
7. Vad är en berättelse? | En berättelse är en sammanhängande händelse eller upplevelse. |
8. Hur kan vi dela våra drömmar med andra? | Vi kan skriva ner dem eller berätta dem muntligt för vänner. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en drömresa de skulle vilja göra. Berättelsen ska innehålla en inledning, handling och avslutning. Uppmuntra dem att använda fantasi och beskriva sina känslor under resan. De kan också rita en bild som illustrerar deras drömresa och ta med till nästa lektion.
Citat
”The journey of a thousand miles begins with one step.” – Lao Tzu, ca 600 f.Kr.
Detta citat betyder att även de längsta och mest utmanande resor börjar med ett litet första steg. Det knyter an till lektionen genom att betona vikten av att våga drömma och ta initiativ i sina egna liv och identiteter.