A. Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Vänskap och omsorg
Koppling till styrdokument
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera olika typer av texter. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
| Eleverna ska ges möjlighet att samtala om texter och ge uttryck för sina åsikter och känslor. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
| Eleverna ska förstå vikten av vänskap och omsorg i relationer. | Eleven ger och tar enkla muntliga instruktioner. |
| Eleverna ska skriva olika typer av texter med tydlig struktur. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
| Eleverna ska utforska och diskutera teman i litteratur, som vänskap och omsorg. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken (10 min)
- Presentera boken "Jag gör dig frisk, sa lilla Björn" och dess teman.
- Berätta om förmänskligade djur och deras känslor.
- Diskutera vad vänskap och omsorg innebär.
- Ställ frågor om elevernas egna erfarenheter av att vara sjuka och få hjälp.
2. Läsning av boken (15 min)
- Läs boken högt för klassen.
- Pausa för att ställa frågor om vad som händer i berättelsen.
- Låt eleverna beskriva vad de tycker om bilderna och texten.
- Betona och diskutera känslorna hos lilla Björn och lilla Tiger.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Diskutera hur man kan visa omsorg om sina vänner.
- Låt grupperna dela med sig av sina tankar med klassen.
- Ställ följdfrågor för att fördjupa diskussionen.
4. Kreativ skrivuppgift (10 min)
- Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort berättelse om en gång de hjälpte en vän.
- Uppmuntra dem att använda stor bokstav, punkt och frågetecken.
- Låt dem illustrera sina berättelser om tid finns.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vänskap: Förstå begreppet vänskap och vad det innebär att vara en bra vän. Hur kan vi stödja våra vänner när de är sjuka?
- Omsorg: Lär om vikten av att ta hand om varandra och att visa omsorg. Vilka handlingar kan visa omsorg?
- Känslor: Diskutera olika känslor som kan upplevas när man är sjuk eller när man hjälper någon. Hur kan vi kommunicera våra känslor?
- Berättande texter: Få kännedom om hur man skriver en berättelse med tydlig struktur; inledning, handling och avslutning.
- Illustrationer: Betydelsen av bilder i berättelser, hur de kan förstärka textens budskap och känslor.
Ordkollen
| Ord | Förklaring | Etymologi |
|---|---|---|
| Vänskap | Ett band av tillit och gemenskap mellan personer. | Från fornnordiska "vin" som betyder vän. |
| Omsorg | Att ta hand om och visa intresse för någon annans välbefinnande. | Från gammalsvenska "omsorg" vilket betyder att vaka över. |
| Känslor | Emotionella reaktioner som glädje, sorg, rädsla m.m. | Från latin "censere" som betyder att bedöma. |
| Berättelse | En redogörelse för en händelse eller en serie händelser. | Från latin "narratio" vilket betyder att berätta. |
| Illustration | En bild som används för att förtydliga eller försköna en text. | Från latin "illustratio" som innebär att lysa upp. |
Diskussionsfrågor
A. Tänk dig att lilla Tiger inte ville ta emot hjälp från lilla Björn. Hur skulle du hantera en sådan situation?
B. Hur skulle din vänskap se ut om ingen tog hand om varandra? Vad skulle förändras?
C. Tänk om lilla Björn inte visste hur han skulle hjälpa lilla Tiger. Hur kan man lära sig att hjälpa andra på ett bättre sätt?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skapa en "omsorgsplakat" där de illustrerar hur man kan visa omsorg om en vän när denne är sjuk. De ska rita bilder och skriva korta texter om olika sätt att hjälpa och stödja varandra. Plakaten kan sedan hängas upp i klassrummet som en påminnelse om vikten av vänskap och omsorg.
Exit-ticket
| Frågor | Svar |
|---|---|
| 1. Vad handlar boken om? | Om vänskap och omsorg mellan djur. |
| 2. Hur hjälper lilla Björn sin vän? | Genom att ge bandage, mjuk kudde och sällskap. |
| 3. Vilka känslor visar lilla Tiger? | Sorg och behov av stöd. |
| 4. Vad kan vi göra för att visa omsorg om andra? | Besöka dem, ge dem mat, prata med dem. |
| 5. Finns det något vi kan lära oss av berättelsen? | Att alltid vara där för sina vänner. |
| 6. Vad tänker du om djuren i boken? | De är liknande människor, de har känslor. |
| 7. Vad var din favoritdel av berättelsen? | Varje elev svarar individuellt. |
| 8. Hur skulle du hjälpa en vän i verkliga livet? | Varje elev svarar individuellt. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort berättelse om en gång de visade omsorg om en vän eller en familjemedlem. Berättelsen ska innehålla detaljer som vad som hände, hur de kände sig och vad de lärde sig av upplevelsen. De kan även rita en bild som illustrerar vad de skrev om. Denna uppgift hjälper dem att reflektera över sina egna erfarenheter och känslor.
Citat
”En vän är någon som vet allt om dig och fortfarande älskar dig.” – Elbert Hubbard, 1920
Detta citat handlar om hur äkta vänskap innebär att acceptera varandra med alla våra brister och styrkor. Det knyter an till lektionen genom att betona vikten av att finnas där för varandra, precis som lilla Björn gör för lilla Tiger i berättelsen.