En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Jorden till Yosra” (2022) av Warsan Shire. Migration och tillhörighet. [Gymnasiet]

Jorden till Yosra – Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Migration och tillhörighet

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
I det centrala innehållet för Svenska 1 ingår att läsa och analysera olika typer av texter, samt att skriva olika typer av texter och framföra muntliga presentationer.Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till Migration och Tillhörighet (10 min)

    • Presentera temat migration och tillhörighet för klassen.
    • Diskutera varför dessa frågor är aktuella idag.
    • Knyt an till boken "Jorden till Yosra" och dess centrala teman.
    • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna.
  2. Läsning av utvalda delar ur "Jorden till Yosra" (15 min)

    • Dela ut kopior av valda texter från boken.
    • Låt eleverna läsa tyst och anteckna sina intryck.
    • Be dem fokusera på hur känslor av tillhörighet och alienation uttrycks.
    • Diskutera kort textens centrala budskap.
  3. Gruppdiskussion (15 min)

    • Dela in eleverna i små grupper.
    • Be grupperna diskutera sina reflektioner kring texten och samla sina tankar.
    • Låt varje grupp förbereda en kort sammanfattning att dela med klassen.
    • Avsluta diskussionen med en gemensam sammanfattning av de viktigaste punkterna.
  4. Reflektion och avslutning (10 min)

    • Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad som lärts.
    • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av tillhörighet och migration.
    • Presentera nästa lektion och ge en förhandsvisning av vad som kommer.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Migrationens påverkan på identitet: Eleverna ska förstå hur migration kan påverka en individs identitet och känsla av tillhörighet. Många migranter känner sig splittrade mellan två kulturer och hur detta kan skildras i litteratur.
  • Tillhörighet och alienation: Diskutera vad det innebär att känna sig hemma och vad som skapar känslor av alienation. Varför är dessa begrepp viktiga i samhället idag?
  • Språk och kultur: Utforska hur språk är en del av identitet och hur språkliga skillnader kan påverka känslan av tillhörighet.
  • Litterär analys: Lär eleverna att analysera litterära verk, med fokus på teman, karaktärsutveckling och författarens avsikter.
  • Kulturell förståelse: Bygg en förståelse för olika kulturella perspektiv genom att läsa och diskutera verk från olika författare och bakgrunder.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
MigrationRörlighet av människor från en plats till en annan, ofta över nationsgränser.Från latin "migratio", vilket betyder "flytta".
TillhörighetKänslan av att vara en del av en grupp eller gemenskap.Från tyska "Zugehörigkeit", som betyder "att tillhöra".
AlienationKänsla av utanförskap och avstånd från en grupp eller samhälle.Från latin "alienatio", vilket betyder "avskiljande".
IdentitetDen uppfattning en person har av sig själv och sin plats i världen.Från latin "identitas", vilket betyder "det som är detsamma".
Kulturell förståelseFörmågan att förstå och respektera olika kulturer och perspektiv.Utan särskilt etymologiskt ursprung, men "kultur" kommer från latin "cultura".

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar migration en individs identitet och känsla av tillhörighet? Kan dessa upplevelser vara både positiva och negativa?

B. I vilken utsträckning påverkar språk en persons känsla av tillhörighet till en gemenskap? Kan man verkligen känna sig hemma på en plats där man inte talar språket?

C. Vilka ansvar har samhället för att inkludera migranter och hjälpa dem att känna sig hemma? Vad kan göras för att öka förståelsen och toleransen mellan olika kulturer?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort presentation om ett valt ämne relaterat till migration och tillhörighet. De ska inkludera exempel från "Jorden till Yosra" och koppla dessa till aktuella samhällsfrågor. Presentationerna kan vara i form av en digital presentation, plakat eller drama. Varje grupp får 20 minuter för att förbereda och 5 minuter för att framföra sin presentation inför klassen. Detta moment syftar till att främja kreativt tänkande och samarbete.

Exit-ticket

FrågorSvar
1. Vad betyder migration för dig?Det handlar om rörlighet och förändring av hem.
2. Hur kan litteratur påverka vår förståelse av migration?Genom att ge perspektiv och mänskliga berättelser.
3. Vad är skillnaden mellan tillhörighet och alienation?Tillhörighet är känslan av gemenskap, medan alienation är känslan av utanförskap.
4. Hur kan språk påverka vår identitet?Språket formar hur vi ser oss själva och hur vi relaterar till andra.
5. Vilka faktorer kan påverka en persons känsla av tillhörighet?Kultur, språk, historia och personliga erfarenheter.
6. Hur kan vi som samhälle stödja migranter?Genom att erbjuda utbildning, språkkurser och socialt stöd.
7. På vilket sätt kan migration vara både en styrka och en svaghet?Det kan berika kulturer men skapa konflikter och utmaningar.
8. Vad har "Jorden till Yosra" lärt dig om migration?Den visar på de personliga och känslomässiga aspekterna av migration.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en personlig reflektion om sina egna erfarenheter av tillhörighet eller alienation. Eleverna kan relatera till sina egna liv, familjebakgrund, eller känslor de har haft i olika miljöer, såsom skolan, fritidsaktiviteter eller i familjen. Reflektionen ska vara 1-2 sidor lång och såväl beskriva sina känslor som koppla dessa till tema av migration och identitet som tagits upp under lektionen.

Citat

”Migration är inte bara en förändring av plats, utan en förändring av identitet.” – Aminatta Forna (2013)
Detta citat speglar lektionens tema kring hur migration påverkar individens identitet och känsla av tillhörighet. Det betonar att det inte bara handlar om att flytta sig fysiskt, utan att det också innebär att forma om sin självbild och relation till andra.


×