Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Familj och ansvar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I arbetet med litteratur och berättande texter ska eleverna ges möjlighet att läsa och skriva egna berättelser som handlar om elevnära teman. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. |
Eleverna ska få möjlighet att reflektera över och diskutera olika livssituationer, både i skönlitterära och faktabaserade texter. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till boken "Jordgubbsbarnen" (10 min)
- Berätta kort om författaren Sara Olausson och hennes verk.
- Ställ frågor om vad barnen i berättelsen kan uppleva utan sina föräldrar.
- Diskutera vad sommarlov betyder för barn och hur det kan se ut i olika familjer.
- Presentera temat familj och ansvar och varför det är viktigt.
Läsning av utdrag ur "Jordgubbsbarnen" (15 min)
- Läs ett kort avsnitt från boken högt för klassen.
- Be eleverna lyssna noga och tänka på hur barnen känner sig i olika situationer.
- Stanna upp och ställ frågor under läsningen för att säkerställa förståelse.
- Diskutera elevernas tankar om texten efter läsningen.
Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för att diskutera bokens teman.
- Ge varje grupp frågor att fundera på, till exempel: "Hur skulle ni känna om ni fick bo med mormor eller farmor?"
- Låt grupperna dela sina åsikter med klassen.
- Avsluta diskussionen med att lyfta fram olika perspektiv.
Skapa egna berättelser (10 min)
- Be eleverna att skriva en kort berättelse om en sommar med sin familj.
- Ge exempel på vad de kan inkludera, som glädjeämnen och eventuella svårigheter.
- Låt eleverna dela sina berättelser med en kamrat.
- Samla in elevernas berättelser för att läsa någon senare.
Ämnesinnehåll
Här listas viktigt kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Familjens roll: Diskussion om vad familj betyder och hur familjer kan se olika ut.
- Sommaraktiviteter: Vilka aktiviteter gör barn under sommarlovet och varför är de viktiga?
- Känslor och ansvar: Hur känner man när man har ansvar för andra? Diskutera vad ansvar innebär.
- Skönlitteratur: Att läsa och förstå berättelser kan hjälpa oss att förstå våra egna liv och känslor.
- Skrivande: Att kunna uttrycka sina tankar och känslor genom att skriva egna berättelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Jordgubbe | En röd, söt och saftig frukt som växer på jordgubbsplantan. | Härstammar från gammalsvenska och fornsvenska. |
Familj | En grupp av personer som står i nära relation till varandra, oftast föräldrar och barn. | Kommer från latin "familia". |
Ansvar | Skyldighet att ta hand om något eller någon. | Härstammar från franska "responsabilité". |
Syskon | Barn som har samma föräldrar. | Härstammar från fornnordiska "sýskyn". |
Sommar | Den varma årstiden mellan vår och höst. | Kommer från latinet "aestas". |
Diskussionsfrågor
A. Om du fick en sommar utan dina föräldrar, vad skulle du sakna mest? Skulle det vara spännande eller läskigt?
B. Tänk dig att du måste ta ansvar för en yngre syster eller bror under sommaren. Vad skulle du göra för att se till att ni har roligt tillsammans?
C. Om du fick välja en person att bo med istället för dina föräldrar, vem skulle det vara och varför? Vad skulle ni göra tillsammans?
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får i uppdrag att skapa en teckning som beskriver deras perfekta sommardag. I teckningen ska de inkludera viktiga element från en familjesituation, till exempel vad de skulle göra tillsammans och hur de känner sig. När de är klara ska varje par presentera sin teckning för klassen och berätta om sin sommarupplevelse. Detta stärker både kreativiteten och muntlig kommunikation.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad handlar "Jordgubbsbarnen" om? | Det handlar om syskon som får bo med sin farmor när deras föräldrar måste åka till Sverige för att arbeta. |
2. Vilka känslor upplever barnen i berättelsen? | De upplever både glädje och saknad, samt ansvar. |
3. Vad betyder familj för dig? | Familj kan betyda olika saker för olika människor, men det handlar ofta om stöd och gemenskap. |
4. Vilka aktiviteter gillar du att göra på sommaren? | Många gillar att vara utomhus, bada eller umgås med vänner och familj. |
5. Hur kan man ta ansvar för sina småsyskon? | Man kan leka med dem, hjälpa dem med läxor eller se till att de har det bra. |
6. Vad skulle du sakna om du bodde utan dina föräldrar? | Kanske trygghet, matlagning eller gemensamma aktiviteter. |
7. Hur ska vi arbeta med våra berättelser? | Vi ska skriva ner dem och kanske läsa dem för varandra. |
8. Vilka teman är viktiga i "Jordgubbsbarnen"? | Familj, ansvar, sommar och känslor. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort berättelse om en egen sommarupplevelse, där de beskriver något roligt och något utmanande som hände. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. De ska även rita en bild som illustrerar en del av sin berättelse. Hemuppgiften ska lämnas in vid nästa lektion och kommer att diskuteras i klassen.
Citat
”Det bästa sättet att förutspå framtiden är att skapa den.” – Peter Drucker (1909-2005)
Citatet handlar om att vi har makten att påverka våra egna liv och framtid, precis som barnen i "Jordgubbsbarnen" måste ta ansvar för sina egna liv när deras föräldrar inte är närvarande.