A. Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Identitet och samhälle i "Kappan"
3. Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skönlitteratur och litteraturhistoria, med fokus på centrala verk och författare, samt verkets plats i ett kulturellt och historiskt sammanhang. | Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för några samband mellan olika verk genom att ge exempel på gemensamma teman och motiv. |
Analys av skönlitterära texter och deras språkliga och stilistiska drag. | Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa. |
Temat identitet och samhälle i litteraturen. | Eleven kan i huvudsak följa skriftspråkets normer för språkriktighet. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
6. Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till "Kappan" (10 min)
- Presentera Nikolaj Gogol och hans betydelse för rysk litteratur.
- Ge en kort sammanfattning av handlingen i "Kappan".
- Diskutera textens teman: identitet, klass och samhälle.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Analys av karaktären Akakij Akakijevitj (15 min)
- Gör en djupdykning i Akakij som karaktär: hans livssituation och drömmar.
- Identifiera hur hans kappa symboliserar hans identitet.
- Diskutera hur klass och status påverkar hans liv.
- Reflektera över hur hans öde speglar samhället i S:t Petersburg.
3. Grupptolkning av teman (15 min)
- Dela in klassen i grupper och ge varje grupp ett tema att diskutera (identitet, klass, övernaturligt).
- Varje grupp ska sammanfatta sina diskussioner och presentera för klassen.
- Uppmuntra till kritiskt tänkande kring hur dessa teman relaterar till dagens samhälle.
- Samla in tankar och reflektioner från grupperna.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och diskutera elevernas intryck av "Kappan".
- Ställ öppna frågor för att få eleverna att tänka vidare: Hur påverkas vår identitet av samhället?
- Uppmuntra eleverna att dela sina egna åsikter och perspektiv på textens teman.
6.3 Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
Identitet: Eleverna ska förstå hur identitet formas av sociala och kulturella faktorer. Reflektera över hur Akakijs identitet påverkas av hans omgivning och status.
Klass: Diskutera hur samhällsklasser påverkar individers livsmöjligheter och hur detta framgår i texten.
Övernaturliga inslag: Utforska hur Gogol använder övernaturliga element för att förstärka temat och påverka läsarens uppfattning.
Mörk realism: Eleverna ska känna till begreppet mörk realism och hur det används för att skildra verklighetens hårdhet.
Litterär analys: Eleverna ska öva på att analysera litterära verk och diskutera dess stil och språk.
7. Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kappa | En ytterplagg, oftast i form av en mantel eller jacka, som bärs för att skydda mot kylan. | Härstammar från latinska "cappa" som betyder "huvudbonad". |
Identitet | Det som gör en person unik, inklusive egenskaper, erfarenheter och sociala roller. | Från latin "identitas", vilket innebär "samma" eller "själv". |
Realism | En litterär och konstnärlig rörelse som strävar efter att återge verkligheten som den är. | Från franska "réalisme", som betyder "verklighet". |
8. Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar samhällets syn på kläder och yttre attribut vår identitet? Fundera på hur Akakijs liv förändras med och utan kappan.
B. I vilken utsträckning anser ni att övernaturliga inslag i litteraturen kan användas för att belysa sociala frågor? Diskutera exempel från "Kappan".
C. Vad tror ni skulle hända om Akakij fick behålla sin kappa? Skulle hans liv se annorlunda ut? Reflektera över hur materiella ägodelar kan påverka identitet och livskvalitet.
9. Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en kort dramatisk scen som illustrerar en viktig del av "Kappan". De ska använda sig av karaktärerna och teman från novellen för att levandegöra texten. Varje grupp får 15 minuter att öva och förbereda sin presentation, varefter de framför sina scener för klassen. Aktiviteten syftar till att fördjupa förståelsen för karaktärernas identitet och samhällskontext.
10. Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad tror du kappans betydelse är för Akakij? | Kappan representerar hans identitet och självförtroende. |
2. Hur påverkar samhällets syn på kläder Akakijs liv? | Det skapar en känsla av utanförskap. |
3. Vilken roll spelar övernaturliga element i berättelsen? | De förstärker temat och Akakijs tragiska öde. |
4. Hur skildras klasskillnader i "Kappan"? | Genom Akakijs kamp och hans behandling av andra. |
5. Vad säger berättelsen om människors behov av att bli sedda? | Det visar hur viktigt det är att bli erkänd i samhället. |
6. Hur reagerade du på Akakijs öde? | Många elever kan känna sympati och sorg. |
7. Vilka paralleller kan dras till dagens samhälle? | Diskutera liknande situationer med sociala medier, etc. |
8. Vad är din personliga tolkning av "Kappan"? | Elever kan ge olika, personliga insikter. |
11. Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort essä där de reflekterar över hur identitet formas av yttre omständigheter, likt Akakij i "Kappan". De ska använda exempel från deras egna liv eller från aktuella samhällsfrågor för att stödja sina argument. Uppgiften syftar till att ge dem möjlighet att koppla litteraturens teman till verkligheten och utveckla sin analytiska förmåga.
12. Citat
”Det är inte vad du har, utan vad du är som definierar dig.” – J.K. Rowling (2007)
Detta citat betonar vikten av identitet över materiella ägodelar, vilket knyter starkt an till Akakijs öde i "Kappan". Trots att hans kappa gav honom en kortvarig känsla av värde, var hans identitet fortfarande i grunden kopplad till samhällets uppfattning om honom.