Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Identitet och fördomar
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsning av skönlitterära och sakprosa texter samt samtal om innehållet och budskapet i dessa. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Skriva texter med läslig handstil och digitala verktyg. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Berätta om och diskutera texter och deras budskap. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. |
Reflektera över egna och andras upplevelser och erfarenheter. | Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna. |
Använda lässtrategier för att förstå och tolka texter. | Eleven söker information ur någon anvisad källa och återger grundläggande delar av informationen i enkla faktatexter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Katitzi (10 min)
- Presentera huvudkaraktären Katitzi och hennes bakgrund.
- Berätta om temat identitet och fördomar.
- Diskutera kort vad eleverna tror att en berättelse om en romsk flicka kan handla om.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Läsning av text (15 min)
- Dela ut utdrag från "Katitzi; Katitzi och Swing".
- Läs texten högt för klassen.
- Be eleverna att följa med i texten och markera nya ord eller fraser.
- Diskutera de nya orden och deras betydelse direkt efter läsningen.
3. Reflektion och diskussion (15 min)
- Diskutera de teman som kommit fram i texten: fördomar, identitet och gemenskap.
- Be eleverna att dela med sig av sina tankar kring Katitzis upplevelser.
- Diskutera hur fördomar kan påverka människor i deras liv.
4. Sammanfattning och avslutning (10 min)
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig under lektionen.
- Fråga eleverna vad som har gjort störst intryck på dem.
- Ge exempel på hur man kan stå emot fördomar i sin vardag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Identitet: Diskutera vad identitet innebär och hur den formas av våra erfarenheter och omgivning.
- Fördomar: Definiera vad fördomar är och ge exempel på hur de kan påverka oss och andra.
- Romska kulturen: Introducera grundläggande aspekter av romsk kultur och historia, och diskussion om stereotyper.
- Empati: Arbeta med att förstå och känna empati för andras situationer.
- Berättande: Lär eleverna att berätta sina egna historier, kopplade till temat av identitet och erfarenheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Identitet | Den uppfattning en person har om sig själv och sin plats i världen. | Från latin "identitas" som betyder "att vara detsamma." |
Fördom | En åsikt eller uppfattning om en person eller grupp utan att ha tillräcklig information. | Från gammal franska "fore-don" som betyder "att ge ett förhandsbesked." |
Empati | Förmågan att förstå och dela en annan persons känslor. | Från grekiska "empatheia" som betyder "känsla inuti." |
Stereotyp | En övergeneraliserad uppfattning om en grupp människor. | Från grekiska "stereos" som betyder "fast" och "typos" som betyder "form." |
Kulturell | Relaterad till kultur, traditioner och sedvänjor. | Från latin "cultura" som betyder "odling" eller "vård." |
Diskussionsfrågor
A. Hur tror ni att Katitzi kände sig när hon kom tillbaka till sin familj efter att ha bott på barnhem? Diskutera i grupper.
B. Vilka fördomar finns det idag mot olika grupper, och hur kan vi motverka dem?
C. Tänk på en situation där ni har sett någon bli dömd utifrån en fördom. Hur kände ni då, och vad skulle ni ha velat göra?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en dramatisk framförande av en scen från "Katitzi". Varje grupp får välja en scen som handlar om identitet eller mötet med fördomar. De ska diskutera hur karaktärerna känner sig och varför, och sedan öva på att framföra scenen för klassen. Detta ger eleverna möjlighet att uttrycka sig kreativt och reflektera över temat i berättelsen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlar berättelsen om? | Katitzis liv och möten med fördomar. |
Vilka känslor har Katitzi? | Osäkerhet, glädje, sorg. |
Vad är en fördom? | En ogrundad åsikt om en person eller grupp. |
Hur kan vi bekämpa fördomar? | Genom att lära oss mer om varandra. |
Vad betyder identitet? | Vår uppfattning om oss själva. |
Hur reagerar Katitzi på fördomar? | Hon känner sig ledsen men också stark. |
Vad kan vi lära oss av Katitzis historia? | Vikten av att stå upp mot orättvisor. |
Varför är det viktigt att diskutera fördomar? | För att öka förståelse och empati. |
Hemuppgift
Skriv en berättelse där du beskriver något viktigt för dig som formade din identitet. Fundera på hur dina erfarenheter har påverkat hur du ser på dig själv och andra. Berätta också om en gång då du stötte på fördomar – antingen mot dig själv eller någon annan. Dela gärna med dig av dina insikter om hur vi kan motverka sådana fördomar.
Citat
”Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.” – Ronald Reagan (1985). Detta citat påminner oss om att även små handlingar kan ha stor betydelse, särskilt när det kommer till att motverka fördomar och skapa en mer inkluderande värld. Det kopplar an till lektionen genom att betona vikten av att varje individ kan bidra till förändring.