En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Kensukes rike” (2000) av M. Morpurgo. Överlevnad och vänskap. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6

Ämne: Svenska

Tema: Läsa och analysera skönlitterära texter, fokus på “Kensukes rike” av Michael Morpurgo

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
I det svenska ämnet ska eleverna läsa och analysera skönlitteratur och andra texter samt utveckla sin läsförståelse. Eleverna ska reflektera över texter och sammanhang samt utveckla sin förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.Eleven läser skönlitterära texter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med viss säkerhet. Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter.
Eleverna ska också genomföra muntliga och skriftliga framställningar samt samtala om och diskutera texter med en viss förmåga att utveckla sina resonemang.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.

[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till “Kensukes rike” (10 min)

  • Presentera bokens handling och huvudkaraktärer.
  • Diskutera bokens geografiska och kulturella kontext: Korallhavet och Australien.
  • Förklara förhållandet mellan Michael och Kensuke.
  • Reflektera över bokens paralleller till Robinson Crusoe och vad det innebär för temat om överlevnad och ensamhet.

2. Läsning och reflektion (15 min)

  • Läs högt en bit från boken tillsammans med eleverna.
  • Diskutera de första intrycken av boken och karaktärerna.
  • Ställ frågor om hur eleverna tror att Michael känner sig på ön.
  • Be eleverna skriva ner sina tankar om den första delen av boken.

3. Geografisk och kulturell kontext (10 min)

  • Visa bilder och kartor över Korallhavet och den aktuella platsen i boken.
  • Diskutera hur miljön påverkar berättelsen.
  • Låt eleverna jämföra de fysiska utmaningarna i Kensukes rike med andra böcker om överlevnad, t.ex. Robinson Crusoe.
  • Reflektera över kulturkrockarna mellan Michael och Kensuke.

4. Diskussionsövning om teman och symbolik (10 min)

  • Diskutera bokens tema om att hitta förankringspunkter bortom familjen.
  • Låt eleverna diskutera i par vad som gör en plats eller en person till en “hemma” för Michael.
  • Ställ frågor om hur Michael förändras genom bokens gång.
  • Låt eleverna dela sina tankar i en gemensam diskussion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Bokens geografiska miljö: Beskriv ön Michael hamnar på och hur miljön påverkar berättelsen.
    Michael landar på en ö i Korallhavet, en tropisk miljö som spelar en viktig roll i hans kamp för överlevnad. Diskutera hur naturen i boken inte bara är en bakgrund utan en aktiv del i berättelsen.

  • Karaktärsutveckling: Hur Michael förändras under sin tid på ön.
    Michael går från att vara en förlorad, rädd pojke till att bli en självsäker ung man. Denna förändring sker genom hans interaktioner med Kensuke och naturen.

  • Kensuke och hans historia: Hur Kensuke påverkar Michael.
    Kensuke är en japansk gammal man som lever ensam på ön. Hans historia och livsval påverkar Michael och får honom att omvärdera vad som är viktigt i livet.

  • Temat om överlevnad: Bokens paralleller till Robinson Crusoe.
    Diskutera överlevnadens betydelse i boken och hur den fysiska kampen för liv skildras. Jämför detta med den klassiska berättelsen om Robinson Crusoe.

  • Symbolik i boken: Vad symboliserar ön och relationen mellan Michael och Kensuke?
    Öns isolering fungerar som en symbol för hur människor kan finna sig själva genom svåra omständigheter. Diskutera hur detta också speglar känslor av ensamhet och förlorad förankring i livet.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
ÖverlevnadAtt klara sig i en farlig eller ogästvänlig situation.Härstammar från latinets supervivere, vilket betyder “att överleva”.
KorallrevEtt undervattenslandskap som byggs upp av korallorganismer.Ordet kommer från grekiska korallion, vilket betyder korall.
KulturkrockKonflikt som uppstår när två kulturer möts och inte förstår varandra.Kommer från latinets cultura (odling) och crux (kors), vilket betyder konflikt.

Diskussionsfrågor

A. Hur skulle du reagera om du hamnade på en obebodd ö, helt ensam? Vad skulle vara det svåraste för dig?

B. Michael och Kensuke bygger ett oväntat vänskap. Tror du att vi kan skapa vänskap i svåra situationer? Varför eller varför inte?

C. I boken tvingas Michael leva utan sin familj och förlita sig på sina egna resurser. Hur skulle du beskriva känslan av att vara bortom familjens stöd? Hur skulle du hantera den?

Aktivitet

Eleverna ska skapa en karta över ön där Michael landade. De ska placera viktiga platser från boken på kartan, som Kensukes hus, de farliga områdena och andra betydelsefulla platser. Kartan ska även innehålla symboler för naturresurser som Michael och Kensuke använder för att överleva. Eleverna ska förklara på vilket sätt varje plats spelar en roll i berättelsen.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad är det första som Michael gör när han kommer till ön?Han försöker hitta mat och vatten.
2. Hur påverkar Kensuke Michael?Kensuke lär Michael viktiga överlevnadstekniker och om livet på ön.
3. Vilka känslor tror du Michael upplever när han förlorar kontakten med sina föräldrar?Han känner sig ensam och rädd.
4. Vad betyder det att hitta förankringspunkter utanför familjen?Att skapa nya relationer och förstå sig själv utan föräldrarnas stöd.
5. Vad betyder det att överleva på en obebodd ö?Att klara sig med begränsade resurser och anpassa sig till miljön.
6. Hur förändras Michael under sin tid på ön?Han blir mer självständig och lär sig att hantera svåra situationer.
7. Vad kan man lära sig av Kensuke som lever isolerat på ön?Man kan hitta styrka i ensamhet och omvärdera sina livsvärderingar.
8. Hur skildras vänskap mellan Michael och Kensuke i boken?Den utvecklas långsamt men blir stark och viktig för båda karaktärerna.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ett brev till Michael från Kensuke. I brevet ska Kensuke förklara varför han valde att stanna på ön och vad han har lärt sig av sitt ensamma liv. Brevet ska innehålla reflektioner om vänskap, ensamhet och överlevnad.

Citat

“Det är inte det vi har, utan vad vi gör med det vi har som gör oss rika.”Walt Disney, 1955

Detta citat knyter an till Michael och Kensukes situation, där deras förmåga att använda de få resurser de har är avgörande för deras överlevnad och för att bygga en oväntad vänskap.


×