A. Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Tillhörighet och nostalgi i "Kräftfångst" av Pooneh Rohi
3. Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
"Litteraturens olika former och uttryck samt hur de används i olika sammanhang" | "Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande." |
"Analys av litterära verk utifrån teman, motiv och perspektiv" | "Eleven återger någon iakttagelse och formulerar egna tankar med utgångspunkt i berättandet." |
[Gy11, Svenska 1]
6. Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till textanalys (10 min)
- Presentera författaren Pooneh Rohi och verket "Kräftfångst".
- Diskutera textens centrala teman: tillhörighet och nostalgi.
- Introducera den litterära formen och berättarperspektivet.
- Förklara vikten av att analysera litterära verk med fokus på personliga upplevelser.
2. Gemensam läsning av textutdrag (15 min)
- Läs ett utdrag ur "Kräftfångst" tillsammans.
- Fokusera på beskrivningarna av miljö och känslor.
- Diskutera vad som gör dessa känslor relaterbara för läsaren.
- Identifiera nyckelord och fraser som framhäver teman.
3. Gruppdiskussion om tillhörighet (15 min)
- Diskutera i mindre grupper hur berättarjagets upplevelser relaterar till elevernas egna liv.
- Dela med sig av personliga erfarenheter av tillhörighet och nostalgi.
- Reflektera över hur olika miljöer kan påverka känslan av identitet.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta lektionen med fokus på vad eleverna har lärt sig.
- Diskutera hur tillhörighet och nostalgi kan skildras i andra litterära verk.
- Fråga om eleverna har några frågor eller funderingar inför hemuppgiften.
6.3 Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Litterär analys: Eleverna lär sig att analysera och reflektera över litterära texter, med fokus på teman och känslor.
- Berättarperspektiv: Förståelse för hur valet av berättare påverkar textens budskap och läsarens upplevelse.
- Personlig identitet: Diskutera hur miljö och kultur påverkar vår identitet och känslan av tillhörighet.
- Nostaliens påverkan: Hur nostalgi kan forma våra minnen och känslor, och hur detta speglas i litteraturen.
- Känslomässig koppling: Skapa förståelse för hur litteratur kan knyta an till personliga erfarenheter och känslor.
7. Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Nostalgi | En känsla av längtan efter det förflutna och det som varit. | Grekiska: "nostos" (återvändo) + "algos" (smärta) |
Tillhörighet | Känslan av att vara en del av en grupp eller samhälle. | Svenska: från "till" och "höra" (att höra till) |
Melankoli | En djup sorgsenhet eller en känsla av vemod. | Grekiska: "melankholia" (svart galla) |
Identitet | Sammanfattning av egenskaper, beteenden och värderingar som definierar en person. | Latin: "identitas" (samma) |
Berättande | Att återge en historia eller en händelse i ord. | Svenska: från "berätta" (återge, återberätta) |
8. Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar din bakgrund och miljö din känsla av identitet? Reflektera över olika situationer där du känt dig hemma eller som en outsider.
B. Kan nostalgi vara skadlig i vissa fall? Diskutera hur en stark längtan efter det förflutna kan påverka ens nuvarande liv och relationer.
C. Hur kan litteratur hjälpa oss att förstå våra känslor kring tillhörighet? Ge exempel på verk som har påverkat dig personligen och varför.
9. Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en visuell presentation som sammanfattar teman i "Kräftfångst". De ska inkludera citat från texten, egna reflektioner och bilder som symboliserar tillhörighet och nostalgi. Presentationerna ska vara kreativa och kan använda olika medier, som digitala verktyg för att förstärka deras budskap. Grupperna presenterar sina arbeten för klassen och diskussion följer.
10. Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar "Kräftfångst" om? | Om längtan efter tillhörighet och nostalgi. |
Vilka känslor väcker berättelsen? | Melankoli och reflektion över identitet. |
Hur relaterar du till berättarjagets upplevelser? | Personliga exempel på tillhörighet. |
Vad är nostalgi? | Längtan efter det förflutna. |
Hur påverkar miljön känslan av identitet? | Den formar våra upplevelser och minnen. |
Vilken litterär form används? | Berättande i jag-form. |
Vad var ditt största lärande från lektionen? | Reflektion över egna minnen och känslor. |
Hur kan litteratur hjälpa oss förstå oss själva? | Genom att spegla våra erfarenheter. |
11. Hemuppgift
Skriv en egen kort berättelse (ca 500 ord) där du utforskar känslor av tillhörighet och nostalgi. Använd en specifik händelse från ditt liv som utgångspunkt. Reflektera över hur det påverkat din identitet och hur det kan relateras till teman i "Kräftfångst". Berätta gärna om hur miljön och omständigheterna formade dina känslor.
12. Citat
“Man kan aldrig stega ner i samma flod två gånger.” – Herakleitos, 500 f.Kr.
Detta citat belyser hur våra erfarenheter och känslor ständigt förändras, likt flodens ström. Det knyter an till lektionens tema genom att påminna oss om att även om vi längtar tillbaka till tidigare stunder, så förändras vi och vår omgivning ständigt.