“[Lektion]. Svenska. Kreativt skrivande med fokus på gestaltning och beskrivningar. [Åk 9]”

“`html

Ämne: Kreativt skrivande

Årskurs: Åk 9

Tid: 60 minuter

Kreativa skrivövningar för årskurs 9 – Fokus gestaltning och beskrivningar

Här är tio olika korta skrivövningar eller skrivstarter som är utformade för att ge eleven enkla, tydliga ingångar att skriva vidare på. Övningarna vägleder eleven att använda beskrivningar och gestaltningar av personer, platser, känslor och situationer. Språket är enkelt men engagerande, med fokus på att träna elevens förmåga att måla upp detaljer och skapa levande scener.

Övning 1: Platsbeskrivning – Börja med en plats

Berättelsen börjar så här:

Det var en kall och grå morgon när Sara klev ut på den tomma gatan. Dimman låg som en slöja över trottoaren och gjorde att allt såg mjukt och lite suddigt ut.

Skriv vidare och beskriv platsen och Sara noggrant. Vad ser, hör och känner hon? Hur känns luften? Vad tänker hon när hon står där?

Övning 2: Skapa en känsla

Berättelsen börjar så här:

En ilning sprang genom Jens kropp när han hörde fotstegen bakom sig. Han snurrade hastigt runt – men det var ingen där.

Skriv vidare och beskriv Jens känslor och reaktioner noggrant. Använd dina sinnen för att skapa spänning och en tydlig stämning.

Övning 3: Dialog med känslor

Berättelseinstruktion:

Börja med en dialog mellan två personer som just har fått en oväntad nyhet. Visa deras känslor genom vad de säger, hur de säger det, och deras kroppsspråk.

Exempel på start:

”Har du hört vad som hände?” sa Lisa, med rösten darrande av oro.

Övning 4: Gestalta en karaktär

Berättelsen börjar så här:

När Emil gick in i rummet märkte han genast att något var fel med Johan. Hans händer darrade och blicken flackade.

Beskriv Johan noggrant – hur han ser ut, hur han rör sig, och vilka känslor du kan läsa i hans kroppsspråk och ansikte.

Övning 5: Vädret speglar känslan

Berättelseinstruktion:

Börja med att beskriva ett väder som matchar huvudpersonens känslor, och låt vädret påverka berättelsens stämning.

Exempel:

Regnet smattrade hårt mot fönsterrutorna, lika ilsket som Anna kände sig inombords.

Övning 6: En mystisk händelse

Berättelsen börjar så här:

Det låg ett tjockt täcke av snö över den lilla byn, och allt var tyst – för tyst. Plötsligt hördes ett konstigt ljud från skogen.

Skriv vidare och låt dig gestalta ljudet och miljön, och visa hur huvudpersonen reagerar.

Övning 7: Inre tankar

Berättelseinstruktion:

Börja med att skriva vad en elev tänker och känner när hen är helt ensam hemma för första gången. Fokusera på tankar, känslor och intryck.

Övning 8: Sinnesintryck

Berättelsen börjar så här:

Lukten av nybakat bröd fyllde köket, och solen värmde mot hennes kinder.

Skriv vidare och använd många sinnesintryck för att göra scenen levande. Beskriv lukt, ljud, känsla, syn och eventuellt smak.

Övning 9: Snabb handling

Berättelsen börjar så här:

Dörren slängdes upp och någon stormade in. ”Vi måste skynda oss!” ropade han.

Skriv vidare, var noga med att använda korta meningar och beskriv hur personerna känner och rör sig i spänningen.

Övning 10: Tidsresa eller minne

Berättelseinstruktion:

Börja med att skriva om ett starkt barndomsminne. Beskriv bilden, ljuden, dofterna och känslorna som minnet väcker.

“`


Modern Tillbaka-knapp