LEKTIONSPLANERING
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Krönikor och deras funktion i berättande litteratur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur med fokus på uppbyggnad, karaktärsutveckling, och språkbruk. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
Genom att arbeta med litteratur som “Krönikor från Röda klostret” ska eleverna utveckla sin förmåga att uttrycka egna tankar och reflektioner kring texter. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Eleverna ska förstå och tillämpa litterära begrepp som berättarperspektiv, tema, och motiv i sina analyser. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
Arbeta med skönlitterära texter från olika genrer, exempelvis fantasy, för att förstå deras funktion och syfte i samhället. | Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken och tema (10 min)
- Presentera boken “Krönikor från Röda klostret” och dess handling.
- Förklara vad en krönika är och hur den används för att skildra personliga eller viktiga händelser i en fiktiv värld.
- Diskutera varför Maria Turtschaninoff har valt att använda ett kloster och en övärld som miljö.
- Ge exempel på centrala karaktärer i boken, som Maresi och Jai, och diskutera deras betydelse i berättelsen.
2. Litterär analys – Krönikan som genre (10 min)
- Definiera och förklara begreppet “krönika” i litterär mening.
- Analysera krönikans roll i berättelsen och hur den bidrar till karaktärsutvecklingen.
- Diskutera skillnader mellan en krönika och andra former av litteratur, exempelvis dagbok eller roman.
- Titta på specifika avsnitt från boken och diskutera hur de kan ses som krönikor.
3. Berättarperspektiv och motiv i boken (15 min)
- Introducera begreppen “berättarperspektiv” och “motiv” som viktiga delar i textanalys.
- Diskutera bokens användning av första person (Maresi som berättare) och vad det betyder för berättelsens subjektivitet.
- Gå igenom de viktigaste motiven i boken, såsom frihet, kamp och identitet.
- Be eleverna att fundera på hur Maresi och Jai upplever världen och vad deras handlingar säger om bokens teman.
4. Gruppdiskussion och reflektion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem diskutera bokens teman, karaktärerna och vad de tycker om krönikans funktion.
- Varje grupp sammanfattar sin diskussion och presenterar den för klassen.
- Låt eleverna ställa frågor till varandra om boken och deras tolkningar.
- Avsluta diskussionen med en gemensam reflektion kring vad som gör en berättelse som “Krönikor från Röda klostret” engagerande och tankeväckande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Krönikor och deras funktion: En krönika är en typ av berättelse som ofta är personlig och skildrar viktiga händelser eller tankar. I “Krönikor från Röda klostret” används krönikan för att berätta om Maresi och Jai, deras värld och deras inre utveckling.
- Berättarperspektiv i skönlitteratur: I boken används första person (Maresi som berättare) för att skapa en intim och subjektiv berättelse. Detta påverkar läsarens förståelse och känsla av vad som är viktigt i berättelsen.
- Fantasygenren: Boken är en del av fantasygenren och innehåller många typiska element såsom magi, en annan värld och överdrivna karaktärsdrag. Hur används dessa element för att skapa spänning och fördjupa temat om frihet och förtryck?
- Karaktärsutveckling: Maresi genomgår en betydande utveckling under berättelsens gång. Det är viktigt att förstå hur hon förändras, särskilt i relation till Jai och de konflikter de ställs inför.
- Kulturella och sociala system: Boken utspelar sig i ett klostersystem där kvinnor lever separat från män. Detta ger en möjlighet att diskutera könsroller, förtryck och hur samhällsstrukturer påverkar individens frihet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Krönika | En berättelse som skildrar viktiga händelser eller livsstilar. | Från grekiska “chronikos”, som betyder “tidsrelaterad”. |
Frihet | Ett tillstånd av självbestämmande och oberoende. | Från fornnordiska “fríhét”, som betyder “frihet”. |
Förtryck | Att undertrycka eller begränsa någons rättigheter och friheter. | Från latin “opprimere”, som betyder “att trycka ned”. |
Kloster | En religiös gemenskap där munkar eller nunnor bor och arbetar. | Från latin “claustrum”, som betyder “inhägnad” eller “rum”. |
Motiv | Ett återkommande tema eller idé i en berättelse. | Från latin “motivus”, som betyder “det som orsakar rörelse”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkar berättarperspektivet i boken din upplevelse av Maresis värld och de val hon gör?
B. Om du var Maresi, skulle du välja att stanna i klostret eller fly för att få ett annat liv? Varför?
C. Vad tror du att boken vill säga om kvinnors och mäns roller i samhället? Kan du dra paralleller till dagens värld?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en egen kort krönika, inspirerad av “Krönikor från Röda klostret”. De ska beskriva en viktig händelse i sitt liv eller en erfarenhet de har haft. Syftet är att eleverna ska tillämpa den litterära formen och reflektera över sina egna känslor och upplevelser, samtidigt som de använder beskrivande och personliga berättartekniker. Efter att ha skrivit sina krönikor får de presentera sina texter för klassen i små grupper och ge varandra konstruktiv feedback.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad innebär en krönika i litteratur? | En personlig berättelse som ofta skildrar viktiga händelser. |
2. Hur påverkar Maresi berättelsens utveckling? | Hon är berättelsens huvudperson och genomgår en personlig utveckling. |
3. Vad betyder frihet för karaktärerna i boken? | Frihet handlar om att kunna fatta egna beslut och leva utan förtryck. |
4. Vilket är det största temat i “Krönikor från Röda klostret”? | Kampen för frihet och självbestämmande. |
5. Vad är ett viktigt motiv i boken? | Motsättningarna mellan könsroller och hur dessa påverkar individer. |
6. Vilket perspektiv används i boken och hur påverkar det läsarens upplevelse? | Första person, vilket ger en subjektiv och personlig inblick. |
7. Vad symboliserar klostret för Maresi? | En plats för skydd och utbildning men också en begränsning av frihet. |
8. Vad händer när Jai anländer till klostret? | Han söker skydd men blir en källa till konflikt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en krönika om en viktig händelse i sitt eget liv, liknande Maresis berättelse. De ska fokusera på att beskriva sina känslor och tankar genom att använda ett personligt och reflekterande språk. Hemuppgiften ska också inkludera en kort diskussion om vilken roll denna händelse spelade för deras utveckling och vad de lärde sig från den.
Citat
“Det är inte friheten som är farlig, utan det är rädslan för friheten.” – Maria Turtschaninoff, 2014
Detta citat från författaren till “Krönikor från Röda klostret” reflekterar bokens centrala tema om frihet och de rädslor och hinder som karaktärerna möter på vägen mot att uppnå den. Citatet knyter an till Maresis resa och den inre kamp hon genomgår för att bli fri från de begränsningar som samhället och hennes eget förflutna ställer för henne.