Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Läsa och analysera skönlitteratur med boken “En sekund i taget”. [Åk 7]

# Lektionsplanering: “En sekund i taget” i Svenska

**Årskurs** 7
**Ämne** Svenska
**Tema** Läsa och analysera skönlitteratur med boken “En sekund i taget”

## Koppling till styrdokument

| Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
|—————————————————-|—————————————————————|—————————————————————-|
| – Lässtrategier för att förstå, tolka och sammanfatta olika slags texter. | Eleven kan med viss säkerhet läsa och skriva samt ge enkla omdömen om texters innehåll. | Eleven kan läsa och skriva med relativt god säkerhet och ge utvecklade omdömen om texters innehåll. |
| – Samtala om och samtala kring texter för att utveckla läsförståelse. | Eleven kan med viss handledning delta i samtal och framföra egna åsikter. | Eleven deltar i samtal och framför sina åsikter med viss säkerhet. |
| – Skriva texter med anpassning till deras typiska struktur och språkliga drag. | Eleven kan skriva enkla texter med viss anpassning till texttyp. | Eleven kan skriva utvecklade texter med relativt god struktur och anpassning. |

[Lgr22, Svenska, Åk 7]

## Lärarledda instruktioner

### 1. Bokintroduktion och högläsning (15 min)

– Presentera boken “En sekund i taget”, författare och huvudperson.
– Läs första kapitlet högt för klassen, tydligt och engagerat.
– Ställ frågor om första intrycket och elevens förväntningar på texten.
– Förklara betydelsen av nyckelord och centrala teman i kapitlet.
– Be eleverna notera tankar i sin läsdagbok.

### 2. Individuell läsning och reflektion (20 min)

– Eleverna läser ca 15 minuter själva tyst i boken.
– Ge instruktioner om att skriva en kort reflektion i läsdagboken, t.ex. känslor och tankar om handling och karaktärer.
– Diskutera kort i helklass vilka olika sätt att reflektera man kan använda.
– Samla in ett par exempel på reflektioner och diskutera dem.

### 3. Gruppdiskussion och läsdagboksuppgift (15 min)

– Dela in eleverna i smågrupper som samtalar om det de läst.
– Ge vägledande frågor kring motivationer, konflikter och karaktärernas utveckling.
– Eleverna fyller i läsdagboksuppgiften, utifrån diskussionen.
– Läraren går runt och lyssnar/följ upp med frågor.

### 4. Högläsning och textanalys (10 min)

– Läs tillsammans utvalda stycken med fokus på karaktärsutveckling eller viktiga händelser.
– Be eleverna anteckna tankar och ord de finner viktiga i läsdagboken.
– Samtala om språkliga uttryck och bildspråk.
– Ge exempel på hur man kan analysera text och symbolik.

### 5. Skrivuppgift med perspektivbyte (20 min)

– Ge instruktion att skriva en text utifrån hur eleven skulle reagera i en situation från boken.
– Diskutera kort olika sätt att beskriva känslor och tankar i skrift.
– Ge stöd att använda lämpligt språk och struktur.
– Avsluta med att några frivilliga delar sina texter muntligt.

## Ämnesinnehåll

– **Bokens handling och tema:** “En sekund i taget” handlar om ungdomars vardag och känslor i en spännande och dramatisk miljö. Boken skildrar svåra val, relationer och personliga utmaningar.
– **Läsa skönlitteratur:** Eleverna tränas i att förstå berättelser, analysera karaktärer och fördjupa sitt ordförråd. Vanligt är att elever blandar ihop huvudhandling och sidohandling, vilket tydligt bör klargöras.
– **Lässtrategier:** Högläsning, läsning i grupp och självständig läsning varvas för att möta olika behov och stärka läsförståelsen.
– **Reflektera och skriva:** Läsdagbok och skrivuppgifter tränar elevernas förmåga att uttrycka sig skriftligt, analysera och koppla till egna erfarenheter.
– **Diskussion och samspel:** Grupparbeten och diskussioner stärker muntlig kommunikation och förmågan att argumentera och lyssna.

## Ordkollen

| Ord | Förklaring | Etymologi |
|—————-|———————————————————-|————————————-|
| Reflexion | Eftertanke eller fundering över något som lästs eller upplevts. | Från latinets “reflectere” som betyder “böja tillbaka”. |
| Perspektiv | Sätt att se eller betrakta något ur en viss synvinkel. | Från latinets “perspectiva” = “synlära”. |
| Symbol | Något som representerar eller står för något annat, ofta abstrakt. | Grekiskans “symbolon” = “tecken” eller “märke”. |
| Genre | Kategori eller typ av litteratur eller konstform. | Från franskans “genre” = “släkte”, ursprung i latin. |
| Högläsning | Att läsa högt för en grupp eller enskilt, ofta för bättre förståelse. | Kombinerat ord av “hög” och “läsning”. |

## Diskussionsfrågor

A. Föreställ dig att du står inför samma val som huvudpersonen i boken när hen utsätts för en svår situation. Hur skulle du tänka och känna? Vilka faktorer tror du påverkar dina beslut och varför? Fundera på vad som gör ett val svårt.

B. I boken skildras flera olika relationer mellan karaktärer. Hur kan missförstånd och kommunikation påverka en relation? Ge exempel från boken och diskutera vad som kan göra det lättare eller svårare att förstå varandra.

C. Tänk på en situation där någon i boken behöver hjälp men tvekar att be om den. Varför kan det vara svårt att be om hjälp? Vilka värderingar eller rädslor kan ligga bakom? Hur skulle du vilja bli bemött i en sådan situation?

D. Boken använder symboler för att förstärka olika teman. Diskutera vad en symbol i boken kan betyda och varför författaren använder symboler istället för att säga allt rakt ut. Vad kan vara för- och nackdelar med att skriva på det sättet?

## Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får varsin scen från boken att dramatisera. De arbetar tillsammans med manus och rollfördelning, övar på att uttrycka känslor och tankar muntligt. Efter framförandet skriver varje elev en reflektion i sin läsdagbok om vad de lärt sig om karaktärerna och handlingen genom att spela rollen. Detta stärker förståelsen av boken ur olika perspektiv och främjar samarbete och kreativitet. Aktiviteten avslutas med en gemensam diskussion om hur det kändes att gestalta en person i boken och vad de upptäckte.

## Exit-ticket

| Fråga | Svar |
|——————————————-|———————————————————————————————–|
| 1. Vad handlar boken “En sekund i taget” om? | Den handlar om ungdomars vardag, relationer och svåra val i en spännande miljö. |
| 2. Vad är en läsdagbok? | En plats där elever skriver sina tankar och reflektioner om det de läser. |
| 3. Hur kan högläsning hjälpa i läsförståelsen? | Genom att höra texten tydligt kan man lättare följa med, förstå språket och tonen. |
| 4. Vad betyder perspektiv i en berättelse? | Det är sättet som berättaren eller en karaktär ser och tolkar händelser och miljö. |
| 5. Varför är det viktigt att diskutera böcker i grupp? | För att få nya idéer, förstå olika synvinklar och utveckla sin förmåga att uttrycka åsikter. |
| 6. Vad är en symbol i litteratur? | Något som representerar något annat, ofta en idé eller känsla, som inte alltid är direkt uttalad.|
| 7. Hur skriver man en reflekterande text? | Man beskriver vad man tänker och känner om något, och förklarar varför. |
| 8. Vad är en genre? | En typ eller kategori av litteratur, som t.ex. drama, fantasy eller berättelse. |
| 9. Varför kan gruppdiskussioner vara svåra? | Olika åsikter kan göra det svårt att komma överens, och alla måste få komma till tals. |
| 10. Vad innebär att byta perspektiv i en skrivuppgift? | Att skriva som om man vore en annan person eller karaktär och se saker ur deras synvinkel. |

## Citat

*”Litteraturens kraft ligger i att låta oss leva många liv i ett.”* – Astrid Lindgren, 1970
Detta citat kopplas till lektionen genom betoningen på att boken ger eleverna möjlighet att möta olika erfarenheter och känslor, vilket förstärker deras empati och förståelse för andra.

*”Att läsa är att resa utan att lämna platsen.”* – Anna Swir, 1985
Citatet belyser vikten av att läsa och reflektera som en väg till nya världsuppfattningar, vilket läsdagböcker och gruppdiskussioner i lektionen syftar till.

Vill du ha denna lektionsplanering sparad som Word-fil? Eller kanske en PowerPoint-presentation för att visa i klassrummet? Jag sätter igång direkt och skickar filen inom cirka en minut. Om du tappar bort dokumentet finns det alltid sparade under “Mina dokument” på din kontosida https://allgot.se/mitt-konto/.


Modern Tillbaka-knapp
×