Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Läsförståelse och reflektion över poesi. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 6

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse och reflektion över poesi

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och analysera litterära texter, inklusive poesi. Eleven kan återge innehållet i en bekant text och föra enkla diskussioner om den.
Eleverna ska utveckla sin förmåga att uttrycka sina åsikter och känslor om det lästa materialet. Eleven kan ge egna och andra enskilda eller sammanfattande synpunkter på en text.

[Källa: Lgr 22, Svenska, Åk. 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till poesi (10 min)
  • Introducera vad poesi är och vad som kännetecknar dikter.
  • Ge exempel på olika poeter och deras stilar.
  • Diskutera varför poesi kan vara svår eller lätt att förstå.
2. Läsning av en dikt (15 min)
  • Dela ut en dikt som eleverna ska läsa i par.
  • Be eleverna läsa dikten högt för varandra.
3. Reflektion och diskussion (15 min)
  • Ställ frågor för diskussion: Vad handlar dikten om?
  • Vilka känslor väcker dikten hos er?
  • Finns det några ord eller bilder som ni tycker är särskilt intressanta?
4. Sammanfattning och delning (10 min)
  • Be varje par att kort presentera sina tankar om dikten för klassen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vad är poesi? Poesi är en form av litteratur som genom rytm, klang och bildspråk uttrycker känslor och tankar. Eleven lär sig skillnaden mellan prosa och poesi.
  • Tolkning av dikt Hur man tolkar olika symboler och bilder i en dikt. Detta kan leda till djupare förståelse och känslomässig respons.
  • Känslor i poesi Poesi används ofta för att uttrycka och väcka känslor. Eleverna får i uppgift att identifiera sina egna känslor i relation till vad de läser.
  • Redovisningsteknik Att presentera sina tankar och reflektioner inför en grupp är en värdefull färdighet. Här tränar eleverna sin muntliga förmåga.
  • Ord och språk Eleverna expanderar sitt ordförråd genom att lära känna nya ord och fraser i dikten.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Poesi Litterär form av konst som uttrycker känslor genom ord. Från grekiskans “poesis”, vilket betyder “skapelse”.
Symbol Ett tecken eller en bild som representerar något annat. Från grekiskans “symbolon”, vilket betyder “tecken”.
Känsla En psykologisk upplevelse som kommer från inre eller yttre händelser. Från latinets “censere” och franskans “sentir”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar ordvalet känslan i en dikt?
  • B. Kan en dikt betyda olika saker för olika personer? Varför?
  • C. Vilken känsla vill just du förmedla i din egen poesi och hur skulle du göra det?

Aktivitet

Som en del av denna lektion ska eleverna i par skapa en egen dikt. De ska inspireras av den lästa dikten och inkludera minst tre av de ord som lärdes i “ordkollen”. Varje par ska arbeta tillsammans för att diskutera sina idéer, välja ord och skapa en mening som reflekterar deras känslor. Dikten ska inte vara längre än 12 rader. När de är klara kommer varje par att läsa sin dikt för klassen.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad handlar dikten om? Eleverna sammanfattar temat i dikten.
Vilka känslor väcker dikten hos dig? Elever beskriver sina egna känslor.
Hur använder poeten språk för att uttrycka sig? Elever ger exempel på specifika ord.
Vilka symboler finns i dikten? Elever identifierar och förklarar symboler.
Vad skulle kunna förbättra dikten? Elever ger konstruktiv feedback.
Skapa en egen liknande dikt, hur skulle den se ut? Anteckningar från elever.
Vilket ord i “ordkollen” tyckte du var mest intressant? Elever väljer ett ord och förklarar.
Vilken del av lektionen tyckte du mest om? Elever reflekterar över sin favoritdel.

Hemuppgift

Eleverna ska läsa en dikt av en svensk poet och skriva en kort reflektion (minst 200 ord) om vad de tycker om dikten, hur den påverkar dem och vad de tror att poeten ville förmedla.

Citat

“Dikten är en röst som talar med känslor som inte alltid är möjliga att beskriva.” – Inger Christensen, 1981. Detta citat beskriver den unika kraften i poesi och hur den kan uttrycka det som annars är svårt att sätta ord på, vilket är centralt för lektionen om läsförståelse och reflektion i poesi.

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×