Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 1-3
Ämne: Svenska
Tema: Låt oss skriva en berättelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
I svenska ska undervisningen behandla följande centrala innehåll: – Berätta, samtala och diskutera i olika sammanhang. – Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. – Berättande och beskrivande texter. |
Eleven kan med visst flyt och säkerhet berätta och beskriva för andra. Eleven kan skriva korta texter med visst innehåll och struktur, samt med viss språklig korrekthet. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättelsens struktur (10 min)
- Presentera begreppen inledning, handling och avslutning.
- Ge exempel på olika typer av berättelser.
- Diskutera med eleverna vad som gör en berättelse intressant.
- Fråga eleverna om deras favoritberättelser och vad de handlar om.
2. Brainstorming av berättelseidéer (15 min)
- Be eleverna tänka ut en egen berättelseidé.
- Diskutera i par och dela med sig av sina förslag.
- Samla klassens idéer på tavlan för att inspirera varandra.
- Välj några exempel som klassen kan bygga vidare på.
3. Skapa berättelsen (15 min)
- Eleverna skriver sin egen berättelse baserat på idéerna från brainstorming.
- Uppmana dem att skriva minst 5-10 meningar.
- Ge stöd och hjälp till de som behöver.
- Följ upp med frågor för att få eleverna att tänka djupare på sina berättelser.
4. Dela berättelser i grupper (10 min)
- Eleverna delas in i små grupper för att läsa sina berättelser för varandra.
- Uppmana alla att ge positiv feedback.
- Diskutera vad de lärde sig av att höra andras berättelser.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Berättelsens struktur: Inledning, handling och avslut. Vikten av dessa delar för att skapa en sammanhängande berättelse.
- Språklig korrekthet: Hur ord och meningar ska användas för att göra texten tydligare och mer intressant.
- Berättande tekniker: Exempel på hur man kan använda miljöbeskrivningar och karaktärsbeskrivningar för att förstärka berättelsen.
- Feedback och respons: Vikten av att ge och ta emot feedback för att utvecklas som skribent.
- Kreativ skrivning: Uppmuntra kreativitet och fantasi i skrivandet av berättelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Berättelse | En skriftlig eller muntlig framställning av händelser. | Härstammar från fornnordiskan “beretta”. |
Inledning | Det första stycket i en text, som presenterar ämnet. | Kommer från “inledande” av verbet “inleda”. |
Handling | De händelser som utspelar sig i en berättelse. | Ordet kommer från “handla”, dvs. göra något. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad gör en berättelse spännande för dig? Vilka element måste finnas med?
- B. Hur kan man använda sina egna erfarenheter för att skapa en intressant berättelse?
- C. Vilket ansvar har vi som författare för de berättelser vi skriver? Diskussion om etik i berättande.
Aktivitet
Eleverna ska skapa en illustrerad berättelse där de ritar bilder för varje del av sin berättelse. De kan antingen använda papper och färgpennor eller digitala verktyg för att skapa sina bilder. Berättelsen ska följa den struktur som lärts ut och innehålla element som gör den spännande, såsom plottwists eller oväntade slut. Efter att berättelsen är färdig ska eleverna presentera sina berättelser för klassen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en inledning? | Det första stycket som presenterar ämnet i berättelsen. |
2. Vad är viktigt att tänka på i en berättelses handling? | Att hålla intresset uppe och ha en tydlig struktur. |
3. Hur ger vi feedback på varandras berättelser? | Vi ger positiv feedback och konstruktiv kritik. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en egen kort berättelse, ungefär 1-2 sidor lång, där de tillämpar det de lärt sig under lektionen. Berättelsen ska ha en tydlig inledning, handling och avslutning. De ska även illustrera en del av berättelsen. Hemuppgiften ska lämnas in senast nästa vecka.
Citat
”Berättande är inte bara en konst, det är människans sätt att förstå världen.” – [Okänd]
Detta citerar tanken att berättande är en grundläggande del av mänsklig kommunikation och förståelse av vår omvärld.