Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska
Tema: Litterära epoker från antiken till idag
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Undervisningen ska behandla centrala skönlitterära verk från olika epoker och kulturer, analys och tolkning av roman, novell, lyrik och dramatik. | Eleven kan översiktligt redogöra för några viktiga litterära epoker och hur några representativa författare och verk från olika delar av världen kan knytas till dem. |
Jämförande analys av teman och stildrag i litterära verk. | Eleven kan analysera och tolka läst prosa, lyrik och dramatik. I analysen gör eleven en enkel jämförelse av hur något tema skildras i olika verk eller tider. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion (10 min)
- Presentera dagens tema: litterära epoker.
- Diskutera varför vi studerar litteraturhistorien.
- Ge exempel på kända litterära epoker.
- Introducera målen för lektionen.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in klassen i grupper om 4-5 elever.
- Ge varje grupp ett tema att diskutera.
- Grupperna ska diskutera hur deras tema relaterar till litterära epoker.
- Redovisa diskussionerna för klassen.
3. Analys av litterärt verk (15 min)
- Välj ett litterärt verk som representerar en specifik epok.
- Analysera verket i helklass.
- Diskutera stilistiska drag och teman.
- Jämför med andra epoker.
4. Avslutning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta dagens lektion.
- Ställ öppna frågor för att reflektera över lärdomar.
- Ge eleverna i uppgift att tänka på en litterär epok till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
- Litterära epoker: Förståelse av olika litterära epokers kännetecken.
- Analysförmåga: Utveckla förmåga att analysera texter.
- Kritiskt tänkande: Reflektera över hur litteratur speglar samhälle och kultur.
- Jämförelse: Jämföra teman mellan olika epoker.
- Kreativitet: Skapa egna tolkningar av litterära verk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Epok | En tidsperiod som har speciella kännetecken. | Från grekiska “epokhē” som betyder avbrott eller stopp. |
Metafor | En bildlig beskrivning där ett ord eller uttryck används i en annan betydelse. | Från grekiska “metaphora” som betyder “översättning”. |
Tematik | De centrala teman eller idéer som genomsyrar en text. | Från grekiska “thema” som betyder “ämne”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar en författares tid och plats i livet deras skrivande?
- B. Vilka teman är tidlösa i litteraturen, och hur relaterar de till dagens samhälle?
- C. Kan vi identifiera någon litterär epok som du tycker är mer relevant idag? Varför?
Aktivitet
Eleverna ska skapa en presentation som handlar om en litterär epok. De ska inkludera viktiga författare, verk och teman, samt en kort analys av hur dessa reflekterar den samtida kulturen. Presentationen ska vara 5-10 minuter lång och kan innehålla visuella hjälpmedel, som PowerPoint eller affischer.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en litterär epok? | En definierad tidsperiod inom litteraturen med specifika kännetecken. |
Nämn tre litterära epoker. | Romantiken, Realismen, Modernismen. |
Vad kännetecknar romantiken? | Känslor, natur och individens betydelse. |
Vad är syftet med litterär analys? | Att förstå texters djupare meningar och dess samhälleliga kontext. |
Ge exempel på ett litterärt verk från modernismen. | ”Ulysses” av James Joyce. |
Vilken funktion har metaforen i litteraturen? | Att skapa bilder och djupare betydelser i texten. |
Hur skiljer sig klassisk litteratur från modern litteratur? | Klassisk litteratur har ofta tydligare strukturer och normer. |
Vad är en tematisk analys? | En analys av de centrala teman som förekommer i texten. |
Hemuppgift
Eleverna ska välja en litterär epok och skriva en uppsats där de analyserar minst två litterära verk, jämföra teman och stildrag, och diskutera hur verken speglar de kulturella och samhälleliga förhållanden under den tiden. Uppsatsen ska vara 3-5 sidor A4.
Citat
”Litteratur är ett sätt att stiga ut ur sig själv” – André Gide (1869-1951). Detta citat visar på litteraturens förmåga att låta oss uppleva andra liv och perspektiv, vilket är centralt i studiet av litterära epoker och deras kontext.