Lektionsplanering
Årskurs: 4-6
Ämne: Svenska
Tema: Poesi – Känslor och Reflektioner
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att läsa och tolka skönlitteratur som exempelvis poesi och noveller. De ska också kunna formulera egna tankar om texters innehåll och budskap, både muntligt och skriftligt. | Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. |
Eleverna ska kunna analysera och samtala om teman och känslor i texter och göra kopplingar till egna erfarenheter och känslor. | Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna. |
Eleverna ska reflektera över och ge uttryck för sina egna känslor genom att skriva egna texter och dikter. | Eleven skriver egna texter som är kopplade till syfte, mottagare och sammanhang med viss språklig variation. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat “Känslor i poesi” (10 min)
- Börja med att prata om vad poesi är och hur det skiljer sig från andra texttyper.
- Förklara att dikter ofta handlar om känslor och personliga tankar.
- Presentera diktsamlingen Livet, ju och ge en kort beskrivning av dess teman.
- Diskutera med eleverna hur olika känslor kan uttryckas genom ord och bilder i poesin.
2. Genomgång av diktens struktur och stil (10 min)
- Visa ett exempel på en dikt från Livet, ju och gå igenom dess uppbyggnad.
- Diskutera olika stilistiska grepp som används i dikterna, som metaforer, upprepning och bildspråk.
- Fokusera på hur känslor förmedlas genom ordval och rytm.
- Ge eleverna tid att reflektera över vad de tycker om stilen i dikten.
3. Lästolkning och samtal (15 min)
- Läs en dikt högt för klassen och be eleverna att fundera på vilka känslor den väcker.
- Diskutera dikten tillsammans och lyft fram specifika ord och bilder som uttrycker känslor.
- Låt eleverna arbeta i par för att tolka dikten ytterligare och diskutera sina tankar.
- Sammanfatta diskussionen i helklass och diskutera olika tolkningar.
4. Skriva egna dikter (15 min)
- Ge eleverna ett tema från diktsamlingen att arbeta med (t.ex. “Jag”, “Kärlek” eller “På liv och död”).
- Be eleverna skriva egna korta dikter baserade på det valda temat.
- Uppmuntra dem att använda stilistiska grepp som de har lärt sig under lektionen.
- Låt några elever läsa upp sina dikter för klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Diktens struktur: En dikt består ofta av verser, radbrytningar och rytm. Det kan vara både korta och långa rader. Eleverna behöver förstå att dikter inte alltid följer traditionella grammatiska regler.
- Känslouttryck i poesi: Dikter används för att uttrycka känslor. Genom att läsa och skriva dikter kan eleverna lära sig att sätta ord på sina egna känslor och förstå andras.
- Metaforer och bildspråk: Eleverna bör kunna identifiera och förstå användningen av metaforer i poesi. En metafor är ett bildspråk där något beskrivs genom att jämföras med något annat (t.ex. “hjärtat var en öken”).
- Teman i poesi: Dikter kan handla om universella teman som kärlek, död, ensamhet eller lycka. Eleverna ska kunna identifiera och reflektera över olika teman i dikter.
- Diktens rytm och ljud: I dikter används ofta rytm och ljud för att förstärka känslan i texten. Eleverna bör lära sig att känna igen och använda rytm i sina egna dikter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Metafor | En stilfigur där något beskrivs genom att jämföras med något annat. Till exempel “livet är en resa”. | Från grekiska metaphora som betyder “överföring”. |
Rytm | Ett mönster av betoningar i ord eller fraser som skapar musikalitet i en dikt. | Från grekiska rhythmos som betyder “mått” eller “regel”. |
Bildspråk | Användning av bilder eller metaforer för att beskriva något på ett målande sätt. | Ursprung från bild (från latin imago). |
Känsla | En emotionell upplevelse som kan uttryckas genom ord, handling eller konst. | Från latin sentire, att känna. |
Diskussionsfrågor
A. Vad tycker du att dikterna i Livet, ju säger om människans förmåga att hantera sina känslor? Kan känslorna vara för stora att förstå?
B. Hur påverkar bilder och metaforer i dikterna hur vi känner och tänker om dem?
C. Om du fick skriva en dikt om ett känslomässigt ögonblick i ditt liv, vad skulle det vara och hur skulle du uttrycka känslorna?
Aktivitet
Under lektionen kan eleverna skapa en egen “känslomur” där de skriver ner olika känslor de har upplevt under veckan. Varje elev får skriva en dikt om en av sina känslor och klistra upp den på väggen. På så sätt bygger de tillsammans en “vägg” av känslor, vilket ger dem en visuell representation av hur mångfacetterat livet och känslor kan vara. Aktiviteten ska främja självuttryck och öka medvetenheten om sina egna känslor.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad tycker du att dikterna i Livet, ju handlar om? | Dikterna handlar om olika känslor som kärlek, ensamhet och förlust. |
Hur kan poesi hjälpa oss att förstå våra egna känslor? | Poesi kan sätta ord på svåra känslor och ge oss ett sätt att bearbeta dem. |
Vad är en metafor och kan du ge ett exempel? | En metafor är ett bildspråk, t.ex. “livet är en resa”. |
Vad tycker du om att skriva dikter om sina egna känslor? | Det kan vara både svårt och roligt, men också befriande. |
Vad betyder rytm i poesi? | Rytm är ett mönster av betoningar som skapar musikalitet i dikten. |
Vad är en bild i en dikt? | En bild är ett sätt att beskriva något på ett målande sätt. |
Hur kan dikter vara ett sätt att uttrycka känslor? | Genom att använda specifika ord och bilder kan vi dela våra känslor. |
Vad var ditt favorittema från diktsamlingen? | Elevernas individuella svar beroende på tolkning. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en dikt om ett tema som de själva väljer, till exempel “Lycka”, “Vänskap” eller “Förlust”. De ska fokusera på att använda metaforer och bildspråk för att uttrycka sina känslor. Dikten ska vara en sida lång och eleverna ska vara beredda att läsa upp den för klassen vid nästa lektion.
Citat
“Poesi är när känslor blir till ord.” – Carl Jung, 1937
Detta citat beskriver hur poesi kan förvandla inre känslor till något konkret som andra kan förstå och känna igen sig i. Det knyter an till lektionen genom att belysa hur dikterna i Livet, ju omvandlar känslor till ord och hur vi kan använda poesi för att bearbeta och förstå våra egna känslor.