Lektionsplanering
Årskurs: 4-6
Kurs: Svenska
Tema: Känslor och identitet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
"Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter samt samtala om dessa." | "Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med flyt och visar grundläggande läsförståelse." |
"Skriva olika slags texter, till exempel berättande och beskrivande." | "Eleven skriver olika slags texter med begripligt innehåll, i huvudsak fungerande struktur och viss språklig variation." |
"Diskutera och argumentera kring olika ämnen i tal och skrift." | "Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen." |
"Skapa och uttrycka sig i olika former av estetiska uttryck, till exempel genom bild och text." | "Eleven för utifrån givna exempel enkla resonemang om några aspekter av språk och språkbruk i Sverige och Norden." |
"Reflektera över egna och andras texter." | "Eleven sammanfattar olika texter med viss säkerhet." |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
-
Introduktion till diktsamlingen (10 min)
- Presentera diktsamlingen "Livet, ju" av Mårten Melin.
- Beskriv de fem teman som dikterna är indelade i, med fokus på känslor och identitet.
- Läs en av dikterna högt för klassen.
- Ställ öppna frågor om elevernas initiala tankar och känslor kring texten.
- Förklara syftet med lektionen och vad eleverna kommer att arbeta med.
-
Gruppdiskussion om känslor (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Diskutera hur olika känslor visas i dikterna.
- Ge exempel på specifika dikter för att styra diskussionen.
- Be grupperna att identifiera och diskutera en specifik känsla som de tycker är viktig.
- Avsluta med att varje grupp delar med sig av sina insikter till klassen.
-
Skriva egna dikter (15 min)
- Ge eleverna en kort introduktion till att skriva egna dikter.
- Diskutera olika former av dikter och stil.
- Be eleverna att skriva en egen dikt som handlar om en känsla de har upplevt.
- Skapa en trygg miljö där eleverna kan dela sina dikter med varandra, om de vill.
-
Reflektion och sammanfattning (10 min)
- Samla klassen och låt eleverna reflektera över vad de har lärt sig om känslor och identitet.
- Diskutera varför det är viktigt att kunna uttrycka känslor genom språk och litteratur.
- Avsluta lektionen med att påminna om att dikter kan vara en bra metod för att förstå sig själv och andra.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Dikternas teman: Eleverna ska förstå de olika teman som förekommer i dikterna och kunna identifiera känslor som hoppingivande, sorg, kärlek och osäkerhet.
- Skriva dikter: Eleverna lär sig skrivprocessen och hur man uttrycker känslor genom ord.
- Analys av känslor: Genom att diskutera känslor i grupper och reflektera kring dikterna, får eleverna en djupare förståelse för hur känslor kan gestaltas.
- Muntlig framställning: Genom diskussioner och delande av egna dikter övar eleverna på att uttrycka sig klart och tydligt.
- Koppling mellan text och identitet: Eleverna får reflektera över hur texter kan spegla deras egna liv och identitet.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Känsla | En inre upplevelse som kan vara positiv eller negativ, som påverkar vårt beteende och våra tankar. | Härstammar från fornnordiska "kenna" vilket betyder att känna eller uppleva. |
Identitet | Hur en person uppfattar sig själv, samt de aspekter som definierar dem i relation till andra. | Kommer från latin "identitas" som betyder likhet eller det som gör något identiskt. |
Dikt | En litterär form som uttrycker känslor, tankar och idéer, ofta med hjälp av rytm och metaforer. | Härstammar från latin "dictare" vilket betyder att säga eller förklara. |
Självuttryck | Att uttrycka sina känslor och tankar på ett genuint sätt, ofta genom konst eller text. | Kommer från svenskans "själv" och "uttrycka" vilket betyder att ge uttryck åt sin egen person. |
Diskussionsfrågor
A. Om du skulle beskriva en känsla som du har upplevt, hur skulle du formulera det i en dikt? Vilka ord skulle du välja för att få fram just den känslan?
B. Tror du att vi kan lära oss något av att läsa andra människors dikter om deras känslor? Hur kan deras upplevelser hjälpa oss att förstå oss själva bättre?
C. Tänk dig att du har en vän som aldrig har skrivit en dikt tidigare. Hur skulle du förklara för dem varför det kan vara viktigt att uttrycka känslor genom poesi?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta med att skapa en egen "känslodikt". Varje elev får en blandning av ord som representerar olika känslor, och de ska använda dessa ord för att skriva en dikt. De kan välja att göra detta enskilt eller i par. Efter att de har skrivit sina dikter, får de möjlighet att illustrera sina texter med färger eller bilder som representerar känslan. Denna aktivitet syftar till att stärka deras förståelse för hur känslor kan uttryckas på olika sätt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vilken känsla var mest betydelsefull i en av dikterna vi läste? | [Elevens svar] |
2. Hur beskriver poeten känslor genom bilder? | [Elevens svar] |
3. Vilken dikt berörde dig mest och varför? | [Elevens svar] |
4. Kan man lära sig att hantera känslor genom att skriva? | [Elevens svar] |
5. Vad tycker du är svårast att skriva om i en dikt? | [Elevens svar] |
6. Hur skulle du förklara betydelsen av identitet i en dikt? | [Elevens svar] |
7. Vilka ord skulle du använda för att beskriva lycka? | [Elevens svar] |
8. Vad skulle du göra om du ville dela din dikt med andra? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort dikt hemma som handlar om en känsla de har upplevt under veckan. De ska också förbereda en kort presentation där de beskriver vad dikten handlar om och varför de valde just den känslan. Dikten och presentationen ska vara klara till nästa lektion, där de kommer att ha möjlighet att dela sina verk med klassen.
Citat
”Ord är, naturligtvis, de mest kraftfulla droger som mänskligheten har skapat.” – Rudyard Kipling (1865-1936)
Detta citat belyser hur starka och påverkan ord kan ha på oss, vilket knyter an till lektionen där vi utforskar hur dikter kan uttrycka känslor och forma vår identitet. Genom att arbeta med diktskrivande får eleverna möjlighet att uppleva och förstå kraften i språket.