“[Lektion]. Svenska. Lucktext i deckargenren. [Åk 8]”

“`html

Din lucktext i deckargenren – komplett text och Word-fil för åk 8 SVA

body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}

h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}

h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}

h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}

.instruction-box {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}

ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}

li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}

table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
margin: 20px 0;
}

th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}

td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}

tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}

Ämne: Svenska som andraspråk

Årskurs: Åk 8

Tid: Ej specificerat

Lucktext i deckargenren

Här kommer hela lucktexten i deckargenren, anpassad för åk 8 elever med svenska som andraspråk. Texten är cirka en A4-sida med tydliga luckor för adjektiv och enkel språkstil.

Det var en ___(1)___ och ___(2)___ kväll när den ___(3)___ detektiven kom till det ___(4)___ huset i kanten av staden. Mörkret hade redan fallit och en ___(5)___ dimma låg över de ___(6)___ ängarna. Detektiven hade på sig en ___(7)___ hatt och kände sig lite ___(8)___. Något ___(9)___ kändes i luften.

Den ___(10)___ dörren öppnades med ett gnisslande ljud. Inne i huset var luften ___(11)___ och lite ___(12)___. På väggarna hängde ___(13)___ tapeter som var ___(14)___ och smutsiga. Rummen var ___(15)___ och ganska ___(16)___.

Plötsligt hördes ett ___(17)___ ljud från trappan. Hjärtat började slå ___(18)___ när detektiven steg uppför de ___(19)___ trappstegen. Varje steg gav ifrån sig ett ___(20)___ ljud. Det kändes ___(21)___ och nästan lite ___(22)___.

På vinden fanns ett ___(23)___ mysterium, gömt bakom gamla ___(24)___ möbler och ___(25)___ lådor. Detektiven såg ett ___(26)___ spår på golvet. Det var ___(27)___ och kändes ___(28)___.

Plötsligt tändes en ___(29)___ lampa i ett av rummen bredvid och en ___(30)___ skugga rörde sig i mörkret. Med en ___(31)___ röst hördes ett ___(32)___ rop, och jakten på sanningen hade börjat.

Instruktion till eleverna: Fyll i luckorna med adjektiv som passar in och gör berättelsen spännande. Adjektiv är ord som beskriver hur något är, till exempel “stor”, “mörk” eller “lugn”.

Jag har också bifogat en färdig och professionellt formaterad Word-fil av lucktexten (A4), enkel att använda i klassrummet.

Med vänliga hälsningar,
Allgot

Jag skapar även en professionell Word-fil (.docx) med Microsoft Office 2016-kompatibilitet, Allgot-tema och avancerade stilmallar som fungerar perfekt i Pages på Mac.

“`


Modern Tillbaka-knapp