En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. “Möss och människor” (1937) av J. Steinbeck. Vänskap och drömmar i en ogästvänlig värld. [Åk. 7–9]

LEKTIONSPLANERING

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: “Möss och människor” – Vänskap och drömmar i en ogästvänlig värld

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Skönlitteratur och andra texter: läsa, analysera och samtala om texter med olika perspektiv och berättartekniker.Eleven sammanfattar innehållet i olika texter med viss säkerhet.
Användning av ett variationsrikt och korrekt språk i tal och skrift i syfte att påverka mottagaren.Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation och huvudsaklig struktur.
Reflektion kring litteraturens betydelse och värde för individ och samhälle.Eleven för resonemang om innehållet i texter.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken “Möss och människor” (10 min)

  • Presentera bokens huvudpersoner, George och Lennie.
  • Diskutera bokens huvudtema – vänskap och utsatthet.
  • Fråga eleverna vad de tror kan vara centralt i berättelsen.
  • Gå igenom bokens historiska och sociala kontext (1930-talets USA och den stora depressionen).

2. Genomgång av bokens dramatiska konflikter (15 min)

  • Förklara hur Lennies oskyldighet och styrka leder till tragiska händelser.
  • Diskutera George och Lennies gemensamma dröm och hur denna påverkar deras handlingar.
  • Analysera bokens centrala teman: drömmar, förlust och vänskap.
  • Reflektera över hur Steinbeck använder symbolik för att framställa den “lilla människans” kamp.

3. Diskussion om bokens budskap (10 min)

  • Hur kan vi förstå George och Lennies dröm om en egen gård?
  • Vad säger boken om vänskapens betydelse i en hård värld?
  • Diskutera om drömmar kan vara en väg till överlevnad i svåra tider.
  • Låt eleverna fundera på om de tror att Lennie och George skulle ha kunnat uppnå sin dröm.

4. Avslutande reflektion (15 min)

  • Be eleverna att skriva ned sina tankar om boken, fokusera på hur de ser på huvudpersonernas vänskap och deras dröm.
  • Diskutera hur boken relaterar till dagens samhälle.
  • Låt eleverna dela sina reflektioner med klassen och diskutera gemensamma teman.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vänskap och lojalitet: Diskutera hur George och Lennie visar lojalitet mot varandra, trots de svårigheter de möter. Hur påverkar deras vänskap deras handlingar?
  • Social utsatthet: Boken utspelar sig under den stora depressionen i USA, en tid av stor ekonomisk och social oro. Hur påverkar detta Lennie och George?
  • Drömmar som motivation: George och Lennies gemensamma dröm om en egen gård. Vad betyder denna dröm för dem? Hur driver den deras handlingar?
  • Individens kamp mot samhället: Boken skildrar hur de två huvudpersonerna kämpar för att skapa en bättre tillvaro i en ogästvänlig värld. Diskutera vad denna kamp innebär.
  • Steinbecks syn på mänsklig natur: Vad säger boken om människors behov av vänskap och stöd, särskilt i tuffa tider?

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
LantarbetareEn person som arbetar på en gård med olika sysslor som att sköta djur eller odling.Svenska, från “lant” (land) och “arbetare”.
DepressionEn period av svår ekonomisk nedgång där arbetslösheten ökar och många företag går under.Från latin “deprimere” (att trycka ner).
SymbolikAnvändning av symboler för att representera idéer eller koncept.Från grekiska “symbolon” (tecken).
LojalitetAtt vara trogen eller hålla fast vid någon eller något, som en vän eller en idé.Från latin “loyalis” (trogen).
UtsatthetAtt vara i en sårbar eller farlig position, ofta utan stöd från andra.Svenska, från verbet “utsätta”.

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar den ekonomiska och sociala situationen de val som Lennie och George gör?

B. Tror ni att det är möjligt för alla människor att uppnå sina drömmar om förhållandena inte förändras? Varför eller varför inte?

C. Vad skulle hända om George inte hade haft Lennie som vän? Skulle han ha kunnat överleva i en så ogästvänlig värld?

Aktivitet

Låt eleverna i små grupper diskutera och skriva ned en alternativ slutning för boken. De ska fundera på hur de skulle vilja att George och Lennie slutar sin resa och vad som skulle behövas för att uppnå detta slut. Grupperna presenterar sina förslag för klassen och diskuterar hur deras val skulle förändra berättelsens teman och budskap.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad betyder det att vara “liten människa” i boken?Det handlar om att vara maktlös och oskyddad, särskilt i en ogästvänlig värld.
Hur påverkar Lennies oskyldighet hans öde?Hans oskyldighet leder till missförstånd och tragedier.
Vad representerar drömmen om en egen gård för George och Lennie?En flykt från deras svåra liv och en plats där de kan vara fria och lyckliga.
Hur påverkar samhällsstrukturerna George och Lennie?De är både påverkade och begränsade av sin sociala och ekonomiska ställning.
Vilken roll spelar vänskap i boken?Vänskap är en livlina för båda, särskilt när de möter motgångar.
Hur reflekterar boken över människans kamp mot sina omständigheter?Boken visar på både styrkan och utsattheten hos individer i svåra situationer.
Vad kan vi lära oss om social rättvisa från boken?Att samhället inte alltid skyddar de svaga, vilket kan leda till tragiska konsekvenser.
Vad betyder bokens titel, “Möss och människor”?Den refererar till de små, sårbara varelserna som kämpar för att överleva i en grym värld.

Hemuppgift

Läs ett kapitel från boken och skriv en kort reflektion om hur Lennie och George interagerar med andra personer i berättelsen. Vad säger dessa interaktioner om deras karaktär och drömmar? Redovisa även om du tycker att de har något gemensamt med människor i dagens samhälle som kämpar för att uppnå sina drömmar.

Citat

“I have seen the best minds of my generation destroyed by madness, starving hysterical naked.” – Allen Ginsberg, 1955

Detta citat från Ginsbergs berömda dikt “Howl” fångar den desperation och förtvivlan som präglar berättelsen om Lennie och George. Deras kamp för ett bättre liv i en ogästvänlig värld speglar en liknande känsla av att vara fångad i en ond cirkel av svårigheter.


×