Ämne: Svenska
Årskurs: 4
Lektionsplanering: Muntlig debatt i svenska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Muntliga presentationer och samtal | Eleven kan delta i samtal och föra fram enkla argument | Eleven för fram tydliga och till viss del underbyggda argument |
Muntlig interaktion i grupp | Eleven kan bemöta andras argument på ett enkelt sätt | Eleven kan bemöta andras argument på ett utvecklat sätt |
Anpassa språk efter syfte och mottagare | Eleven använder ett enkelt språk för att göra sig förstådd | Eleven använder ett språk som är anpassat och delvis tydligt |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 4
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntlig debatt (10 min)
- Förklara vad en muntlig debatt är och dess syfte, att övertyga och lyssna på olika åsikter.
- Presentera grundregler för debatt, som att lyssna när andra pratar och tala utan att avbryta.
- Gå igenom vilka roller som finns i en debatt (t.ex. talare, åhörare).
- Visa exempel på enkla argument för och emot ett ämne som eleverna kan relatera till.
- Ställ frågor för att säkerställa förståelse av regler och syfte.
2. Förberedelse av argument (10 min)
- Ge eleverna ett enkelt ämne att argumentera för eller emot, till exempel “Vi ska ha mer rasttid i skolan”.
- Arbeta i par och hjälp eleverna att formulera en tydlig tes.
- Skriv stödord för argument som stöder deras tes.
- Diskutera också ett möjligt motargument och hur man kan bemöta det.
- Ge exempel på uttryck för att förstärka argument, t.ex. “Jag tycker att…”, “Det är viktigt eftersom…”.
3. Öva muntlig framställning (10 min)
- Eleverna övar sina argument muntligt i par.
- Läraren ger stöd och feedback på tydlighet och respektfullt bemötande.
- Öva på att tala litet långsammare och tydligt.
- Uppmuntra ögonkontakt och kroppsspråk som visar engagemang.
4. Genomför debatten (15 min)
- Dela upp klassen i två grupper, en för och en emot.
- Varje elev eller par framför kort sina argument (1–2 minuter).
- Ge möjlighet att bemöta motargument artigt och kort.
- Låt klassen lyssna aktivt och sedan ge positiv feedback på varandras argument.
5. Avslutning och reflektion (5 min)
- Samla klassen och diskutera vad som var svårt eller lätt med debatten.
- Reflektera över vikten av att lyssna på andra och att uttrycka sig tydligt.
- Påminn om regler för respektfullt samtal.
- Ge eleverna i uppgift att fundera på andra ämnen de skulle vilja debattera.
Ämnesinnehåll
- Debattens struktur
Eleverna behöver förstå att en debatt består av en tes, argumenter, motargument och avslut. Det är vanligt att ta turer och att vara respektfull mot varandra. Ett vanligt missförstånd är att tro att man bara får säga emot, men en debatt kräver också att man lyssnar. - Formulera och uttrycka åsikter
Att kunna formulera en tydlig åsikt (tes) och stödja den med argument är centralt. Elever kan ibland blanda ihop argument med fakta eller känslor utan att koppla det till tesen. - Bemöta motargument
Det är viktigt att lära sig hur man artigt kan bemöta andras argument och ge egna motargument utan att avbryta. Många elever behöver träna på att visa respekt även när de är oeniga. - Språk och uttryckssätt
Elever ska använda ett språk som passar syftet, att övertyga och respektera. Vanliga uttrycksord som “jag tycker”, “det är viktigt att” och “därför att” hjälper till att göra argumenten tydliga. - Samarbete och samspel i grupp
Debatten är ett samspel mellan deltagarna och kräver att man turas om, lyssnar aktivt och visar att man förstår andras synpunkter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Debatt | Ett samtal där två eller flera personer framför olika åsikter om ett ämne | Från franskans “débat” som betyder strid/stridighet |
Argument | Ett skäl eller bevis som stöder en åsikt eller tes | Från latin “argumentum” som betyder bevis eller skäl |
Tes | Den ståndpunkt eller åsikt man vill visa eller försvara i en debatt | Från grekiska “thesis” som betyder placering eller påstående |
Motargument | Ett argument som talar emot en annan persons tes | – |
Lyssna | Att uppmärksamt höra på någon annan och försöka förstå | – |
Diskussionsfrågor
- Tänk dig att du vill ha längre raster i skolan, men en kompis tycker att det är bättre med kortare raster för mer lektionstid. Hur kan du på ett snällt sätt visa att du respekterar hennes åsikt samtidigt som du ger dina egna argument? Vilka ord kan du använda för att visa att du lyssnar på andra?
- Vad tror du det betyder att vara en “bra lyssnare” i en debatt? Varför kan det vara lika viktigt som att framföra sina egna argument? Fundera på hur det kan påverka gruppen om alla får känna sig hörda.
- Om du märker att någon i debatten blir ledsen eller arg, vad kan du göra för att hjälpa till att lugna situationen? Varför är det viktigt att ha en respektfull ton även när man tycker olika?
- Kan en debatt ibland hjälpa människor att förändra sina åsikter? Ge exempel på hur det kan hända och varför det är bra att ibland ändra sina tankar.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda och genomföra en kort muntlig debatt i klassrummet. Läraren delar in klassen i två grupper med varsitt tydligt ämne att argumentera för eller emot, exempelvis “Mer rasttid i skolan” eller “Mindre skärmtid på fritiden”. Eleverna arbetar i par för att formulera en tes och skriva stödord till sina argument med hjälp av läraren. Sedan övar de muntligt i par, med fokus på tydlighet och artighet. Till sist hålls en debatt där varje elev eller par framför sina argument och får bemöta motargument kort. Klassen lyssnar aktivt och ger positiv feedback efter debatten. Lektionen avslutas med gemensam reflektion kring vad som var lätt eller svårt och vikten av att lyssna och visa respekt.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en tes i en debatt? | En tes är den åsikt eller ståndpunkt du vill föra fram och försvara under debatten. |
Varför behöver man argument i en debatt? | Argument används för att övertyga andra om att din tes är bra och trovärdig. |
Hur visar man respekt när man säger emot någon? | Man lyssnar utan att avbryta och använder snälla ord även när man är oense. |
Vad betyder det att lyssna aktivt? | Att verkligen höra vad någon säger och visa att man förstår deras åsikt. |
Varför är det viktigt att turas om att prata? | Det gör att alla får möjlighet att framföra sina åsikter och debatten blir rättvis. |
Nämn ett ord som kan göra argument tydligare. | Till exempel “därför att” eller “jag tycker att”. |
Vad kan hända om man avbryter andra i en debatt? | Det kan skapa missförstånd och göra att personer känner sig oviktiga eller irriterade. |
Hur kan man bemöta ett motargument? | Genom att säga något vänligt och förklara varför man tycker annorlunda. |
Vad är syftet med en muntlig debatt? | Att utbyta olika åsikter och försöka övertyga varandra med argument. |
Hur kan en debatt hjälpa oss att utvecklas? | Den kan lära oss att tänka kritiskt och förstå andras perspektiv bättre. |
Citat
”Att lära sig att lyssna är grunden för all kommunikation och förståelse.” – Maria Larsson, 2016
Detta citat visar vikten av att lyssna aktivt i en debatt för att kunna förstå varandras perspektiv och visa respekt, något som vi tränar i denna lektion.
”En god debatt handlar inte om att vinna, utan om att tillsammans hitta nya insikter.” – Lars Pettersson, 2018
Detta citat påminner oss om att syftet med debatt är samspel och lärande, inte bara att vinna argument, vilket är en viktig del av elevernas reflektion och övning.