“[Lektion]. Svenska. Muntligt framträdande – förberedelse och övning. [Åk 4]”

“`html

Ämne: Svenska

Årskurs: Åk 4

Tid: 50 minuter

Tema: Muntligt framträdande – förberedelse och övning

Denna lektion är utformad för att ge eleverna möjlighet att förbereda ett muntligt framträdande utifrån ämnen som är relevanta och intressanta för dem själva. Eleverna får välja mellan förslag på ämnen, arbeta med en tydlig mall för att förbereda sin presentation och öva muntligt i klassen. Lektionen syftar till att utveckla elevernas förmåga att muntligt uttrycka sig och förbereda en presentation i förväg.

Lektionens mål

  • Eleverna ska kunna arbeta strukturerat med förberedelse inför muntligt framträdande.
  • Eleverna ska kunna välja ett ämne som känns personligt och intressant.
  • Eleverna ska öva muntligt framförande i par eller i små grupper för att få träning och självförtroende.

Lektionens upplägg (50 minuter)

Tid Moment Beskrivning
0–10 min Introduktion och val av ämne Presentera syfte och upplägg. Ge eleverna förslag på ämnen att välja mellan.
10–30 min Förberedelse i framförandemall Eleverna arbetar individuellt eller i par med att fylla i mallen med stöd från läraren.
30–45 min Övning Eleverna övar muntligt framförande i par eller små grupper, ger varandra feedback.
45–50 min Avslutning och instruktion inför redovisning nästa gång Sammanfatta, påminn om kommande redovisningstillfälle.

Förslag på ämnen att välja mellan

  • Min favoritdjur och varför
  • En hobby jag gillar
  • Mitt bästa sommarlov
  • En person jag ser upp till
  • Min drömresa

Mall för muntligt framträdande

Del Innehåll att fylla i
Ämne Vilket ämne har jag valt att prata om?
Inledning En mening som berättar vad jag ska prata om.
Huvudpunkter 3 saker jag vill säga om mitt ämne: 1) ______ 2) ______ 3) ______
Avslutning En mening som sammanfattar mitt framträdande.
Fråga till publiken En enkel fråga jag kan ställa till de som lyssnar.

Uppgifter under lektionen

  • Läraren presenterar ämnesförslagen och mallen.
  • Eleverna väljer ämne och börjar fylla i sin mall med stöd.
  • Parvis övar eleverna att berätta sina framträdanden för varandra.
  • Läraren går runt och ger individuell hjälp och feedback.
  • Inför nästa lektion förbereds varje elev på att framföra sitt muntliga framförande för klassen.

Tips för övning

  • Läs högt för dig själv eller för en kompis.
  • Tänk på att tala tydligt och långsamt.
  • Titta på personen du pratar med.
  • Var inte rädd för att använda händerna när du berättar.

“`


Modern Tillbaka-knapp