En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”När hundarna kommer” (2013) av J. Schiefauer. Våld och konsekvenser. [Åk. 7-9]

LEKTIONSPLANERING

Årskurs: 7-9

Ämne: Svenska

Tema: Våld och dess konsekvenser i ungdomars liv

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Läsning och analys av skönlitteratur och andra texter, där handlingen berör unga människors liv och val.Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med flyt och visar grundläggande läsförståelse.
Språkets funktion i skönlitteratur och hur språket påverkar upplevelsen av texten.Eleven skriver olika slags texter med viss språklig variation, i huvudsak fungerande struktur och innehåll samt viss anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang.
Diskutera och analysera hur personliga upplevelser och relationer påverkas av våld och sociala koder i samhället.Eleven samtalar om och diskuterar varierande ämnen på ett sätt som till viss del utvecklar samtalen och diskussionerna.
Skriftliga och muntliga framställningar om tematiska aspekter av ungdomsliv, våld och relationer.Eleven förbereder och genomför muntliga framställningar med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till boken “När hundarna kommer” (10 min)

  • Presentera boken och författaren, Jessica Schiefauer.
  • Beskriv bokens tema: ungdomar, våld, och konsekvenserna av detta.
  • Ställ öppna frågor för att engagera eleverna i tanken om vad våld kan göra med unga människor.
  • Visa på hur författaren använder språket för att skapa en stark känsla av desperation och hopp.
  • Ge eleverna en kort sammanfattning av bokens huvudkonflikt och de centrala karaktärerna.

2. Läsning och reflektion i grupper (15 min)

  • Dela upp eleverna i små grupper och ge dem specifika stycken ur boken att läsa.
  • Låt eleverna diskutera sina tankar om händelserna och hur dessa påverkar karaktärerna.
  • Fokusera på att identifiera exempel på våld i texten och hur detta förändrar relationer.
  • Grupperna diskuterar även karaktärernas utveckling och val under svåra omständigheter.

3. Diskussion om våld och dess konsekvenser (15 min)

  • Led en gemensam diskussion där eleverna får reflektera över frågan: Hur påverkar våld våra liv, och kan vi förstå varför vissa ungdomar dras in i våldet?
  • Ställ frågor om hur samhällets normer och förväntningar kan påverka unga.
  • Diskutera möjliga lösningar på att bryta destruktiva mönster.
  • Låt eleverna dela med sig av sina egna tankar och erfarenheter kring ämnet.

4. Sammanfattning och avslutning (10 min)

  • Be eleverna att sammanfatta dagens diskussioner och reflektioner.
  • Fokusera på hur boken behandlar relationer och de val vi gör.
  • Sammanfatta lektionen genom att knyta tillbaka till hur våld påverkar både individer och samhälle.
  • Ge eleverna förslag på hur de kan läsa vidare och tänka på bokens budskap.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Våldets påverkan på ungdomars liv

    I boken skildras hur våld får förödande konsekvenser för unga människor. Genom att analysera boken får eleverna en djupare förståelse för hur unga kan påverkas av våld i sitt samhälle och sina relationer.

  • Känslomässiga och psykologiska konsekvenser av våld

    Eleverna ska få en inblick i de känslomässiga och psykologiska effekterna av att vara vittne till eller delaktig i våldsamma handlingar. Detta kan ge dem en bättre förståelse för hur våld påverkar både offer och förövare.

  • Relationer i förändring

    I boken undersöks hur relationer kan förändras när våld kommer in i bilden. Eleverna ska reflektera över hur vänskap och kärlek kan påverkas när förtroendet bryts eller när personer tvingas göra omöjliga val.

  • Hopp och försoning

    Trots bokens mörka tema om våld finns även inslag av hopp. Eleverna ska fundera på hur boken presenterar möjligheten till förändring och försoning efter svåra händelser.

  • Språkets roll i att förstärka känslor och budskap

    Eleverna ska analysera hur författaren använder språket för att förstärka känslor och skapa en dyster stämning, samt hur språket bidrar till att förmedla bokens budskap.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
VåldFysisk eller psykisk skada som orsakas med avsikt att skada någon.Kommer från fornnordiska “valdr”, som betyder att ha makt eller kontroll.
HatStark känsla av ogillande eller avsky för någon eller något.Från fornnordiska “hǫt”, som betyder “fientlighet” eller “fiende”.
DestruktivNågot som förstör eller har en skadlig inverkan.Från latin “destructus”, som betyder att riva ner eller förstöra.
FörsoningÅterställande av fred eller harmoni, särskilt efter en konflikt.Från latin “reconciliatio”, vilket betyder att återställa eller göra vän.
KärlekStark känsla av tillgivenhet eller förälskelse.Från fornsvenska “kærle”, som betyder tillgivenhet eller ömhet.

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar våld i unga år en människas framtid? Kan det finnas en väg tillbaka från det?

B. Kan hat vara en förklarande faktor till att unga människor hamnar i konflikt med varandra? Vad skulle kunna stoppa detta?

C. Vad innebär det att försonas med någon, och är det alltid möjligt? Finns det situationer när försoning inte går att uppnå?

Aktivitet

Eleverna ska skriva en kort novell (200-300 ord) om en ung person som upplever en våldsam konflikt, antingen i skolan, i hemmet eller på andra platser. Novellen ska beskriva hur huvudpersonen känner inför konflikten och hur den påverkar dennes liv. Eleverna ska också fundera på om det finns något hopp för försoning eller om våldet fortsätter att ha makt över personen.

Exit-ticket

FrågaSvar
1. Vad betyder våld i en ungdoms kontext?Våld kan innebära fysiska eller psykiska skador och påverka unga människors liv genom att förändra relationer och livsvillkor.
2. Hur påverkar våld relationer?Våld kan förstöra relationer genom att skapa misstro och rädsla mellan människor.
3. Vad är försoning?Försoning innebär att man löser konflikter och återupprättar relationer, ofta genom förlåtelse.
4. Kan våld vara en lösning på problem?Nej, våld löser sällan problem utan skapar bara fler konflikter och skador.
5. Hur kan vi förhindra våld i unga människors liv?Genom att stärka samarbete, empati och förståelse samt att skapa trygga miljöer där ungdomar kan uttrycka sina känslor och lösa konflikter på fredliga sätt.
6. Vad betyder det att stå upp för någon?Att stå upp för någon betyder att försvara eller hjälpa dem, särskilt när de är utsatta för orättvisor eller våld.
7. Hur kan språk användas för att förstärka känslor?Språk kan användas för att beskriva intensiva känslor och skapa starka bilder som påverkar läsarens upplevelse av en situation.
8. Vad är det viktigaste budskapet i boken “När hundarna kommer”?Att våld har förödande konsekvenser, men att det även finns hopp om förändring och försoning, även efter svåra trauman.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflektion (300 ord) om huvudpersonen i boken “När hundarna kommer”. Reflektionen ska fokusera på hur våldet påverkar huvudpersonens liv och hur dennes syn på världen förändras under berättelsens gång. Eleverna ska även diskutera om de tror att försoning är möjligt för denna karaktär.

Citat

“Hat är inte en naturlig känsla, det är en förvärvad känsla.” – Martin Luther King Jr., 1963

Detta citat handlar om hur hat inte är något vi föds med, utan något vi lär oss från omvärlden. Detta kopplas till boken, där ungdomar lär sig att hata på grund av de omständigheter och den miljö de lever i.


×