A. Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Barndom och förlust i "Nässlorna blomma" av Harry Martinson
3. Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
"Litteraturhistoria och litteraturanalys, centrala verk och författare." | "Eleven kan översiktligt återge innehållet i några centrala svenska och internationella skönlitterära verk och annat berättande." |
"Läsa och analysera skönlitterära och sakprosa texter." | "Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa." |
"Muntlig framställning och diskussion." | "Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp." |
[Källa: Gy11, Svenska 1]
6. Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till Harry Martinsons liv och verk (10 min)
- Presentera Harry Martinson och hans betydelse i svensk litteratur.
- Diskutera biografiska detaljer som påverkat hans författarskap.
- Introducera "Nässlorna blomma" och dess teman.
- Ge exempel på centrala händelser i boken som rör barndom och förlust.
2. Teman i "Nässlorna blomma" (15 min)
- Identifiera centrala teman som barndom, förlust och ensamhet.
- Diskutera hur dessa teman framträder genom karaktärerna.
- Analysera språket och stilen i texten.
- Knyta teman till elevernas egna erfarenheter.
3. Textanalys av ett specifikt avsnitt (15 min)
- Välj ett avsnitt ur "Nässlorna blomma" att analysera.
- Dela upp eleverna i grupper för att diskutera språkliga grepp och stil.
- Samla in gruppens reflektioner och sammanfatta i helklass.
- Diskutera hur språket förstärker teman i texten.
4. Reflektion och samtal (10 min)
- Låt eleverna reflektera över hur de relaterar till textens teman.
- Diskutera hur litteratur kan spegla livserfarenheter.
- Knyta an till hur förlust kan hanteras i olika kulturer.
- Sammanfatta lektionen och ställ öppna frågor till eleverna.
6.3 Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Harry Martinsons liv: En kort bakgrund om Martinsons uppväxt och livsöde för att förstå kontexten i hans verk.
- Teman av barndom och förlust: Hur dessa teman påverkar berättelsen och karaktärernas utveckling.
- Språk och stil: Analys av hur Martinson använder språk för att skapa stämning och känslor.
- Litteraturanalys: Grundläggande verktyg för att analysera skönlitteratur, inklusive teman, symboler och karaktärsutveckling.
- Reflektion och personlig koppling: Vikten av att relatera litteratur till egna erfarenheter och att kunna diskutera detta.
7. Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Förlust | En situation där något eller någon tas ifrån en. | Kommer från fornsvenska "forlust", som betyder att tappa bort. |
Emigration | Att lämna sitt hemland för att bosätta sig i ett annat land. | Härstammar från latin "emigrare". |
Sockenbarn | Ett barn som växer upp utan föräldrar eller i fosterhem. | Består av "socken" (församling) och "barn". |
Litteratur | Skriftlig konst, inklusive prosa och poesi. | Från latin "literatura" vilket betyder lärande eller skrivande. |
Biografi | En berättelse om en persons liv. | Från grekiska "bios" (liv) och "grapho" (att skriva). |
8. Diskussionsfrågor
A. Hur tror ni att Harry Martinsons barndomserfarenheter formade hans syn på livet och litteraturen? Diskutera om förlust kan påverka kreativiteten.
B. I vilken mån kan vi se likheter mellan våra egna livserfarenheter och de teman som presenteras i "Nässlorna blomma"? Kan litteratur hjälpa oss att bearbeta sorg och förlust?
C. Vad tror ni att Martinson ville förmedla genom sin beskrivning av skolan som en "ljuspunkt" i hans liv? Diskutera vikten av utbildning och trygghet under svåra tider.
9. Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en dramatisk scen baserad på ett specifikt avsnitt från "Nässlorna blomma". Varje grupp kommer att använda textens språk och teman för att framföra sin scen. Detta ger eleverna möjlighet att på ett kreativt sätt utforska och bearbeta textens innehåll. Efter framförandet diskuterar grupperna vilka känslor och teman de ville förmedla genom sin dramatisering.
10. Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vilka är de centrala teman i "Nässlorna blomma"? | Barndom, förlust, ensamhet. |
2. Hur påverkar Harry Martins liv hans skrivande? | Hans upplevelser av förlust och ensamhet. |
3. Vad betyder "sockenbarn" i boken? | Barn som växer upp utan föräldrar. |
4. Vilka ljuspunkter finns i Martins barndom? | Skolan och lärande. |
5. Hur används språket för att uttrycka känslor? | Genom symbolik och stilistiska grepp. |
6. Varför är litteratur viktig för att förstå sorg? | Det ger perspektiv och bearbetning. |
7. Hur kan vi relatera våra egna liv till texten? | Genom att diskutera liknande erfarenheter. |
8. Vad kan vi lära oss av Martins erfarenheter? | Vikten av att bearbeta förlust och att söka glädje. |
11. Hemuppgift
Eleverna ska skriva en personlig reflektion om en förlust de har upplevt, inspirerad av "Nässlorna blomma". Reflektionen ska innehålla en beskrivning av hur förlusten påverkade dem och om litteratur eller konst hjälpte dem att bearbeta sina känslor. Detta ger eleverna möjlighet att knyta an till lektionens tema och utveckla sina skrivfärdigheter.
12. Citat
”Det är i motgångens stund som vi blir medvetna om vad vi är gjorda av.” — Harry Martinson, 1935. Detta citat knyter an till lektionens tema genom att reflektera över hur motgångar, som förlust och sorg, formar oss som individer och hur litteratur kan fungera som en spegel för våra livserfarenheter.