Lektionsplanering
Årskurs: 7
Ämne: Svenska
Tema: Nationella minoritetsspråk – Del 1: Kunskapsprov
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att känna till och använda nationella minoritetsspråk i Sverige och deras historiska och kulturella kontexter. | Eleven kan redogöra för några av Sveriges nationella minoritetsspråk och beskriva deras vikt i det svenska samhället. |
Eleverna ska få insikter om identitet, kulturell mångfald och språkets betydelse för individ och samhälle. | Eleven kan förklara hur språk och kultur hänger ihop och ge exempel på kulturella uttryck relaterade till minoritetsspråk. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till provet (10 min)
- Diskutera syftet med provet och vad som förväntas av eleverna.
- Gå igenom provets frågor och strukturen kortfattat.
- Besvara eventuella frågor.
2. Individuell provtagning (30 min)
- Dela ut provet och andra nödvändiga material som pennor etc.
- Låt eleverna arbeta individuellt i den angivna tiden.
- Under provtiden är läraren tillgänglig för att svara på frågor om provet.
3. Genomgång och diskussion av provet (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna i provets innehåll.
- Diskutera eventuella svårigheter som eleverna stött på och hur man kan fördjupa sin förståelse av ämnet.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Sveriges nationella minoritetsspråk. Det är viktigt att känna till vilka de fem nationella minoritetsspråken är: samiska, finska, meänkieli, romska och jiddisch.
- Språkets historiska kontext. Förstå hur och varför dessa språk blev erkända som minoritetsspråk och deras historiska betydelse.
- Kulturella bidrag. Känna till kulturella uttryck och traditioner från de olika minoritetsspråken.
- Språk och identitet. Diskutera hur språk påverkar identitet och hur individer relaterar till sina språkliga och kulturella rötter.
- Språkets påverkan i samhället. Reflektera över hur majoritetsspråket, svenska, påverkar och interagerar med minoritetsspråken.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Nationella minoritetsspråk | Språk som talas av en liten befolkning inom ett land som har rätt till skydd och stöd. | Svenska: “natios” (nation) & latin “minoritas” (mindre) |
Identitet | Hur individer uppfattar sig själva och sin plats i samhället. | Latin “identitas” från “idem” (den samma) |
Kultur | De gemensamma värderingar, traditioner och uttryck som delas av en grupp människor. | Latin “cultura” (odling) |
Tradition | Vanor eller sedvänjor som överförs genom generationer. | Latin “traditio” (överlämnande) |
Mångfald | Variation och olikhet bland människor, kulturer och språk. | Svenska: “mång” (mycket) + “fald” (antal) |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar språket vår identitet? Kan du ge exempel från ditt eget liv där ditt språk har påverkat hur du uppfattar dig själv?
- B. På vilket sätt kan kunskap om nationella minoritetsspråk berika samhället och kulturen i Sverige?
- C. Vilka utmaningar möter talare av minoritetsspråk i vårt samhälle idag? Hur kan vi som samhälle stödja dessa språk?
Aktivitet
Till aktiviteten kommer eleverna att skriva ner sina tankar och reflektioner om vad de har lärt sig under lektionen. De ska diskutera med en klasskamrat och i slutet av timmen får de i uppgift att dela med sig av något intressant de hört. Detta främjar diskussion och utvecklar deras förståelse för själva ämnet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett nationellt minoritetsspråk? | Det är ett språk talat av en liten befolkning i landet. |
Nämn ett exempel på ett minoritetsspråk. | Samiska, finska, meänkieli, romska eller jiddisch. |
Vilken betydelse har språket för identitet? | Språket påverkar hur man uppfattar sig själv och sin kultur. |
Hur många nationella minoritetsspråk finns det i Sverige? | Fem. |
Vad kan samhället göra för att stödja minoritetsspråk? | Ge undervisning och erkännande av språken. |
Varför är det viktigt att bevara minoritetsspråk? | Det bevarar kultur och identitet. |
Hur kan du själv bidra till att främja minoritetsspråk? | Genom att lära dig mer och visa intresse. |
Vad har du lärt dig idag? | Eleverna svarar individuellt. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att undersöka en nationell minoritet i Sverige. De ska skriva en kort rapport om språk, kultur, och historik. Rapporten ska vara 1–2 A4-sidor lång.
Citat
”Språk är möjlighet, ett verktyg och en del av identiteten.” – Håkan Hellström, Svensk sångare (202). Detta citat belyser språkets betydelse i våra liv och hur det formar vår identitet.