Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska
Tema: Novellanalys – Diskussion och reflektion
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
– Litteraturens betydelse och omfattning, den litterära världen och litterära verks kontexter. | – Eleven kan läsa och förstå skönlitterära texter. |
– Berättarteknik och litterära begrepp, såsom typ, tema och motiv. | – Eleven visar förståelse för litterära genrer och kan diskutera centrala teman. |
– Skriva egna texter utifrån litterära mallar och förmågor. | – Eleven kan skapa egna skönlitterära texter med viss koppling till analyserade verk. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till diskussion (10 min)
- Förklara syftet med diskussionen om noveller och den litterära analysen.
- Gå igenom några aspekter som eleverna kan fokusera på under diskussionen.
- Litterär analys (15 min)
- Presentera några grundläggande vägar för att analysera en novell, såsom att identifiera tema, struktur, karaktärer och berättarperspektiv.
- Diskutera vad som gör en novell minnesvärd och hur författarens val påverkar berättelsen.
- Grupptillfällen (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och be dem diskutera sina tankar om de noveller de har läst.
- Generera diskussionsfrågor som handlar om teman, karaktärsutveckling och handling.
- Återsamling och reflektion (10 min)
- Samla klassen för en gemensam reflektion kring de diskussioner som har förts i grupperna.
- Uppmuntra eleverna att dela insikter och olika perspektiv som framkommit.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Novellens struktur: En novell är ofta kortare än en roman och fokuserar på en specifik händelse eller konflikt. Eleverna bör förstå skillnaderna mellan längre och kortare berättelser.
- Berättarperspektiv och röst: Vilken vinkel berätter novellen ifrån? Hur påverkar det läsarens förståelse?
- Teman: Identifiering av temas som kärlek, vänskap, konflikt och tillväxt i noveller är centralt för analysen.
- Karaktärsanalys: Vad motiverar karaktärerna? Hur utvecklas de genom berättelsen?
- Språk och stil: Vilka stilistiska drag använder författaren för att skapa känslor och stämning?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Novell | En kort skönlitterär berättelse som ofta fokuserar på en specifik händelse eller känsla. | Från franskans “nouvelle”, som betyder “ny”. |
Berättarperspektiv | Den synvinkel genom vilken berättelsen berättas – första, andra eller tredje person. | Tyska “Berechnen” som betyder att beskriva. |
Tema | Centrala idéer eller budskap i en berättelse. | Grekiska “thesis” som betyder proposition. |
Diskussionsfrågor
- Hur påverkar berättarperspektivet våra känslor och förståelse av karaktärerna i novellen?
- Vilka teman tycker ni är mest centrala i den novell ni har läst, och hur kan de kopplas till verkliga situationer?
- Anser ni att novellen lyckas förmedla sina budskap? Ge exempel på vad som fungerade bra eller mindre bra.
Aktivitet
En intressant aktivitet är att eleverna ska skriva en kort reflekterande text om en novell de har läst. De ska fokusera på ett specifikt tema eller en karaktär och analysera deras relevans. Texten kan vara mellan 1 och 2 A4-sidor lång. Denna aktivitet hjälper eleverna att formulera sina tankar och känslor kring litterära verk.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad handlar novellen om? | [Elevernas egna svar] |
Vilka karaktärer finns? | [Elevernas egna svar] |
Vad är novellens tema? | [Elevernas egna svar] |
Hur påverkar miljön handlingen? | [Elevernas egna svar] |
Vad tycker du om slutet? | [Elevernas egna svar] |
Vilka känslor väcker novellen? | [Elevernas egna svar] |
Vilka symboler kan identifieras? | [Elevernas egna svar] |
Hur skulle frågorna kunna påverka en diskussion? | [Elevernas egna svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort novell, max 3 sidor lång, där de använder sig av minst två teman som diskuterades under lektionen. Denna hemuppgift möjliggör kreativitet och analys, som förstärker det lärda innehållet.
Citat
”Litteratur är en spegel av oss själva.” – Unknown Detta citat belyser hur litteratur speglar våra egna liv och erfarenheter. Det knyter an till lektionens tema av novellanalys genom att framhäva vikten av att förstå sig själv i kontexten av berättelser.