En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Svenska. ”Omständigheter” (2000) av Annie Ernaux. Livets val och minnen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Kurs: Svenska 1
Tema: Livets val och minnen i Annie Ernauxs "Omständigheter"

Koppling till styrdokument

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska läsa och analysera skönlitteratur och andra texter samt diskutera och reflektera över innehållet och språket.Eleven kan läsa, reflektera över och göra enkla sammanfattningar av texter samt skriva egna texter som anknyter till det lästa.
Eleverna ska även bearbeta och producera texter av olika slag och anpassa språket efter syfte och mottagare.Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter, som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation.
Diskussioner om livets val, identitet och minnen ur ett litterärt perspektiv.I sitt arbete värderar och granskar eleven med viss säkerhet källor kritiskt samt tillämpar grundläggande regler för citat- och referatteknik.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till Annie Ernaux och "Omständigheter" (10 min)

  • Presentera författaren Annie Ernaux och hennes betydelse inom litteraturen.
  • Diskutera bokens centrala teman: livets val och minnen.
  • Läs upp ett kort utdrag ur "Omständigheter" för att ge en känsla av textens stil och innehåll.
  • Ställ en inledande fråga: Vad tror ni att minnen spelar för roll i våra liv?

2. Temat livets val (15 min)

  • Dela in eleverna i smågrupper för att diskutera livets val som presenteras i boken.
  • Be grupperna att identifiera och lista olika val som huvudpersonen ställs inför.
  • Diskutera skillnaderna mellan val som påverkar oss på kort och lång sikt.
  • Sammanfatta gruppernas insikter i helklass.

3. Minnen och deras betydelse (15 min)

  • Introducera begreppet minnen och deras påverkan på identitet och livsval.
  • Diskutera hur minnen kan påverka vårt nuvarande liv och våra framtida beslut.
  • Låt eleverna dela egna upplevelser av hur minnen har påverkat deras val.
  • Sammanfatta diskussionerna och binda an till Ernauxs erfarenheter.

4. Avslutande reflektioner och skrivövning (10 min)

  • Be eleverna reflektera över lektionen och vad de har lärt sig.
  • Ge dem en skrivuppgift där de ska skriva en kort text om ett minne och dess inverkan på ett val i deras eget liv.
  • Dela med sig av sina texter i smågrupper för att öva muntlig framställning.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Annie Ernauxs liv och verk: För att förstå hennes perspektiv är det viktigt att känna till hennes biografi och litterära stil.
  • Livets val: Eleverna ska kunna identifiera och resonera kring de val som karaktären står inför i boken.
  • Minnen och identitet: Diskutera hur minnen formar vår identitet och påverkar våra beslut.
  • Litterär analys: Eleverna bör kunna analysera textens struktur och språkbruk.
  • Diskussionsfärdigheter: Träna eleverna i att föra diskussioner och formulera sina tankar.

Ordkollen

OrdFörklaringEtymologi
OmständigheterFaktorer eller förhållanden som påverkar en situation eller ett beslut.Kommer från det svenska ordet "omständighet" som härstammar från latinets "circumstantia".
AbortMedicinsk procedur för att avbryta en graviditet.Härstammar från latinets "abortus" som betyder "att döda" eller "att avbryta".
IdentitetSjälvbild och hur en person uppfattar sig själv och sin plats i samhället.Kommer från latinets "identitas", som betyder "det att vara samma".
LitteraturSkriftliga verk, främst skönlitteratur, som uttrycker mänsklig erfarenhet och känslor.Från latinets "litera", vilket betyder "bokstav".
ReflektionEftertanke eller analys av en erfarenhet, ofta för att förstå dess betydelse.Kommer från latinets "reflexio" som betyder "att vända tillbaka".

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar våra minnen våra framtida val? Kan vi verkligen lita på våra minnen?
B. Vilka konsekvenser kan ett livsval få på lång sikt, både positivt och negativt? Ge exempel.
C. Om ni fick ett val som skulle förändra ert liv, vad skulle ni välja och varför? Hur skulle det påverka er identitet?

Aktivitet

Eleverna delas in i par och får i uppgift att intervjua varandra om ett minne som har påverkat deras livsval. De ska ställa frågor som: "Vad var beslutet?", "Hur påverkade minnet valet?" och "Vad lärde du dig av denna erfarenhet?" Efter intervjuerna ska varje elev skriva en kort sammanfattning av sin partners berättelse och dela med klassen. Aktiviteten syftar till att öva både lyssnande och skrivande.

Exit-ticket

FrågaSvar
Vad handlar "Omständigheter" om?Livets val och minnen.
Vilka känslor upplever berättaren i texten?Hopp och förtvivlan.
Hur påverkar minnen våra liv?De formar vår identitet och påverkar val.
Vilka centrala teman finns i Ernauxs arbete?Identitet, minnen, livets val.
Vad innebär begreppet abort?Att avbryta en graviditet.
Hur bidrar litteratur till vår förståelse av livet?Genom att uttrycka mänskliga erfarenheter.
Vad är reflektion?Eftertanke eller analys av en erfarenhet.
Hur kan vi diskutera livets val i klassrummet?Genom att dela personliga erfarenheter.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en reflekterande uppsats (1-2 sidor) där de beskriver ett minne från sitt liv som har påverkat ett viktigt beslut. De ska analysera hur detta minne har format deras syn på sig själva och deras framtid. Uppsatsen ska inkludera exempel på hur deras liv kan ha sett ut om de hade gjort ett annat val. Hemuppgiften syftar till att fördjupa förståelsen av både texten och sina egna livserfarenheter.

Citat

”Vi är alla summan av våra minnen.” – Nora Ephron, 2006.
Detta citat betonar vikten av minnen för att forma vår identitet och livsval, vilket kopplar an till temat i Annie Ernauxs "Omständigheter". Citatet uppmanar oss att reflektera över hur våra erfarenheter formar oss som individer.


×