Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 2
Ämne: Svenska
Tema: Ord och begrepp
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och analysera olika typer av texter, till exempel skönlitteratur och faktatexter. Eleven kan läsa och återberätta handlingen i en text. | Diskutera och analysera viktiga ord och begrepp i texter. Eleven kan förklara och använda betydelsen av centrala ord i en text. |
Skriva och bearbeta egna texter. Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i vanlig skriftspråk. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Inledning till ord och begrepp (10 min)
- Diskutera varför det är viktigt att förstå och använda rätt ord och begrepp i texter.
- Ge exempel på hur ett enda ord kan förändra betydelsen i en mening (exempelvis: glad, ledsen, orolig).
- Ställ frågor som: “Vad betyder ordet ‘hjälte’? Har vi andra ord som har liknande betydelse?”
2. Gemensam läsning av berättelse (15 min)
- Läs en kort berättelse tillsammans och markera viktiga ord och begrepp under läsningen.
- Stanna upp och diskutera betydelsen av dessa ord och hur de hjälper oss att förstå berättelsen bättre.
- Låt eleverna ge exempel på när de har hört eller använt dessa ord tidigare.
3. Ord och begrepp i grupp (20 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem i uppdrag att välja 5-6 viktiga ord eller begrepp från berättelsen.
- Varje grupp ska arbeta med att definiera ordens betydelse och skriva exempelmeningar där de används.
- Be grupperna att också skapa en enkel illustration som hjälper till att förklara ordets betydelse.
4. Presentation och avslutning (5 min)
- Låt varje grupp presentera sina valda ord och begrepp för klassen, och förklara deras betydelse och exempel.
- Diskutera hur dessa ord bidrar till att förstå berättelsens tema och budskap.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ordförråd: Utveckla och expandera elevens ordförråd genom att fokusera på centrala begrepp.
- Analys: Förstå hur betydelsen av ord kan förändra interpretationen av en text.
- Skrivande: Hjälpa eleverna att använda nya ord i sina egna skrivuppgifter.
- Visualisering: Använda illustrationer för att förstärka förståelsen av ord och begrepp.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Begrepp | En allmän term för en ide eller ett koncept. | Grekiska “conceptus”, som betyder ‘att förstå’. |
Ordförråd | Det totala antalet ord en person känner till och kan använda. | Tyska “Wortschatz”, som betyder ‘ordskatt’. |
Synonym | Ett ord med liknande eller samma betydelse som ett annat ord. | Grekiska “synonumon”, vilket betyder ‘som har samma namn’. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka ord tyckte ni var svårast att förstå, och varför?
- B. Hur kan vi använda nya ord i vår vardag?
- C. Kan ni komma på ett ord som har en annan betydelse beroende på sammanhanget?
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att välja 3-4 nya ord från berättelsen de läst och använda dem i egna meningar som beskriver en situation från deras egen vardag. De ska också illustrera en av sina meningar för att fördjupa förståelsen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka ord valde ni att arbeta med? | |
Varför valde ni just de orden? | |
Hur använde ni orden i era meningar? | |
Vilket ord tyckte ni var mest intressant? Och varför? | |
Hur kan ni använda dessa ord i framtiden? | |
Vilket ord i berättelsen förstod ni inte från början? | |
Hur lärde ni er betydelsen av det ordet? | |
Har ni exempel på synonymer och antonymer till de valda orden? |
Hemuppgift
Eleverna ska läsa en annan berättelse hemma och välja ut 5-6 viktiga ord eller begrepp. De ska skriva ner varje ords betydelse, skapa exempelmeningar och rita en bild som visar ordets betydelse. Skriv 1-2 sidor A4 totalt.
Citat
_”Ord är kraftfulla; de har makten att skapa eller förstöra.”_ – Unknown. Detta citat understryker vikten av att använda ord med omsorg och att förstå deras betydelse.