Lektion. Svenska. Ordbildning och betydelse av ordet “ÄR”. [Åk. F-klass / Åk. 1]

Lektionsplanering

Redogörelse

Årskurs: F-klass / Årskurs 1

Ämne: Svenska

Tema: Ordbildning och betydelse av ordet “ÄR”

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Arbeta med att samtala om och diskutera olika texter och vardagliga situationer. Eleven kan delta i samtal om olika texter och vardagliga situationer.
Utforska och använda ord och fraser för att utveckla den egna förmågan att kommunicera. Eleven kan använda ord och fraser i samtal.
Träna på att skriva och bearbeta egna texter utifrån sina tankar. Eleven kan uttrycka sig i skrift med hjälp av ord och fraser.

Källa: [Lgr22, Svenska, Åk. F-1]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ordet “ÄR” (10 min)
  • Presentera ordet “ÄR” för eleverna och förklara dess betydelse.
  • Ge exempel på hur ordet “ÄR” används i meningar.
  • Be eleverna att ge exempel på sina egna meningar med “ÄR”.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper och be dem diskutera vad de tror att ordet “ÄR” betyder.
  • Låt grupperna dela med sig av sina tankar med klassen.
3. Ordbildning (15 min)
  • Skriv ner meningar på tavlan som innehåller ordet “ÄR”.
  • Låt eleverna hjälpa till att fylla i andra ord och bygga meningar.
  • Diskutera varför ordet “ÄR” är viktigt i meningen.
4. Skriva egna meningar (10 min)
  • Be eleverna att skriva ner sina egna meningar med ordet “ÄR”.
  • De kan rita bilder som relaterar till deras meningar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Betydelse av “ÄR”: Förklara att “ÄR” handlar om att beskriva något eller någon, exempelvis “Jag är glad” eller “Han är snäll”.
  • Användning i meningar: Visa hur “ÄR” kan kopplas samman med olika ämnen och hur det gör meningar levande.
  • Fraser: Träna på att använda “ÄR” i olika fraser såsom “Det är fint väder” eller “De är mina vänner”.
  • Analysera exempel: Gå igenom exempelmeningar tillsammans med eleverna för att se hur “ÄR” fungerar i olika sammanhang.
  • Praktisk tillämpning: Låt eleverna använda “ÄR” i roliga och kreativa texter eller dikter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Är Ett verbum som används för att beskriva tillstånd eller egenskaper. Härstammar från fornnordiska “er”, som också innebär att vara.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att kunna använda ordet “ÄR” i våra meningar?
  • B. Kan du ge ett exempel där “ÄR” hjälper till att förklara något?
  • C. Vad skulle hända med meningarna om vi inte använde ordet “ÄR”?

Aktivitet

Låt eleverna göra en kreativ aktivitet där de ritar en bild av något som de “ÄR” och skriver en mening om det. De kan exempelvis rita sig själva och skriva “Jag är glad”. Detta engagerar dem i både konst och språk.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad betyder “ÄR”? Det beskriver något.
2. Ge ett exempel på en mening med “ÄR”. “Jag är trött.”
3. Hur kan vi använda “ÄR” i en fråga? “Är du glad?”
4. Skriv en mening med “ÄR” om djur. “Katten är söt.”
5. Varför är “ÄR” viktigt i språket? Det hjälper oss att beskriva.

Hemuppgift

Uppmana eleverna att enskilt skriva ner tre meningar med ordet “ÄR” hemma. De uppmanas att diskutera med en vuxen, om vad de tänker att dessa meningar betyder. Vid nästa lektion ska de dela sina meningar med klassen.

Citat

“Språk är den största upptäckten av människan.” – Nelson Mandela. Detta citat knyter an till lektionens tema då det visar på vikten av språk och dess funktion i våra liv.


Modern Tillbaka-knapp