Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Svenska
Tema: Ordförråd och synonymer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter. Utveckla sitt ordförråd för att kunna uttrycka sig konkret, klart och sammanhängande. | Eleven använder en variation av enkelt och tydligt språk i tal och skrift. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till synonymer (15 min)
- Beskriv vad synonymer är.
- Ge exempel på vanliga ord och deras synonymer.
- Diskutera varför det är viktigt att variera sitt språk.
- Visa exempel på meningar som kan förbättras med synonymer.
2. Synonymövningar (15 min)
- Dela ut papper med meningar där eleverna ska ersätta utvalda ord med synonymer.
- Arbeta parvis och diskutera val av synonymer.
- Samla klassen och reda ut svåra ord.
3. Synonymspel (15 min)
- Dela ut kort med ord och be eleverna att hitta synonymer i grupper.
- Tävla i att se vem som kan hitta flest synonymer på en viss tid.
4. Avslutning och reflektion (5 min)
- För reflektionsfrågor kring vad de lärt sig och hur de kan använda synonymer i sitt skrivande.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Synonymer: Ordbeskrivningar som har samma betydelse, som “glad” och “lycklig”.
- Språklig variation: Vikten av att använda olika ord för att göra språket rikare.
- Kontekst: Hur kontexten kan påverka valet av synonymer.
- Ordböcker och appar: Användning av ordböcker och digitala verktyg för att hitta synonymer.
- Skrivande: Hur synonymer kan göra texten mer intressant och mindre repetitiv.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Glas | Ett genomskinligt material som används för behållare. | Latin “glacies”, is |
Glad | Att känna sig lycklig eller nöjd. | Svenska “glad” |
Stort | Av storlek, motsatsen till litet. | Svenska “stor” |
Snabb | Att röra sig med hög hastighet. | Fornnordiska “snappra” |
Uttryck | En kombination av ord för att förmedla en ide. | Latin “expressio” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan vi använda synonymer för att uttrycka känslor bättre i våra texter?
- B. Varför tror ni att variationen i språk är viktig när vi skriver?
- C. Finns det ord som ni tycker är svåra att hitta synonymer till, och varför?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får en lista med vanliga ord. Varje grupp ska skapa en mini-diktsamling där de använder så många synonymer som möjligt för att beskriva ett ämne, exempelvis “vår” eller “skolan”. De ska presentera sina dikter för klassen och reflektera över deras val av synonymer.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en synonym? | Ett ord med samma betydelse. |
2. Ge ett exempel på en synonym. | Glad – lycklig. |
3. Varför är det bra att använda synonymer? | För att variera språket. |
4. Kan vi ha fler än två synonymer för ett ord? | Ja, många ord har flera synonymer. |
5. Stycker synonymer meningens betydelse? | Ja, ibland kan det ändra betydelsen. |
6. Hur kan vi hitta synonymer? | Genom ordböcker eller appar. |
7. Vilket synonymord har ni lärt er idag? | Skriv ett ord. |
8. Hur kan ni använda synonymer i er nästa uppgift? | Skriva mer varierat. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna välja ett ämne de gillar och skriva en kort text (1-2 sidor A4) och använda minst fem olika synonymer. Uppmuntra dem att göra texten så levande och intressant som möjligt genom att variera sitt språk.
Citat
“Språket är den mest mäktiga redskap vi har.” – Nelson Mandela (1994) Detta citat visar hur viktigt språk är för att uttrycka tankar och känslor. I denna lektion kommer vi att fokusera på hur synonymer kan göra vår kommunikation ännu mer uttrycksfull.
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.