Ämne: Svenska
Årskurs: Åk 6
Lektion: Ordspråksrebusar
Lektionstid: 50 minuter
Mål: Eleverna ska kunna tolka och lösa rebusar som bygger på svenska ordspråk, samt förstå ordspråkens betydelse.
Material:
- Utskrivna rebusar med bilder och symboler som representerar ordspråk
- Papper och penna för eleverna
- Facit med förklaringar av ordspråken
Aktiviteter:
- Introduktion (10 min): Presentera vad en rebus är och ge exempel på enkla rebusar. Förklara att dagens tema är ordspråksrebusar.
- Grupparbete (25 min): Dela ut rebusar till eleverna i små grupper. Eleverna arbetar tillsammans för att lösa rebusarna och skriva ner vilket ordspråk de tror rebusen representerar.
- Genomgång (10 min): Gå igenom rebusarna gemensamt och diskutera svaren. Förklara betydelsen av varje ordspråk och hur rebusen symboliserar det.
- Avslutning (5 min): Reflektera med eleverna om vad de lärt sig och hur rebusar kan vara ett roligt sätt att lära sig språk och kultur.
Exempel på rebusar:
- Bild på en katt + bild på en väska = “Katt i säcken”
- Bild på en tupp + bild på en morgon = “Tuppen gal i morgon”
- Bild på en fisk + bild på en krok = “Fisk på kroken”
Facit:
- Katt i säcken: Att köpa något utan att ha sett det först.
- Tuppen gal i morgon: Något som kommer att hända snart.
- Fisk på kroken: Någon som har blivit lurad eller fastnat på något.