Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Svenska. Ordspråksrebusar och deras betydelse. [Åk 6]

Ämne: Svenska

Årskurs: Åk 6

Lektion: Ordspråksrebusar

Lektionstid: 50 minuter

Mål: Eleverna ska kunna tolka och lösa rebusar som bygger på svenska ordspråk, samt förstå ordspråkens betydelse.

Material:

  • Utskrivna rebusar med bilder och symboler som representerar ordspråk
  • Papper och penna för eleverna
  • Facit med förklaringar av ordspråken

Aktiviteter:

  1. Introduktion (10 min): Presentera vad en rebus är och ge exempel på enkla rebusar. Förklara att dagens tema är ordspråksrebusar.
  2. Grupparbete (25 min): Dela ut rebusar till eleverna i små grupper. Eleverna arbetar tillsammans för att lösa rebusarna och skriva ner vilket ordspråk de tror rebusen representerar.
  3. Genomgång (10 min): Gå igenom rebusarna gemensamt och diskutera svaren. Förklara betydelsen av varje ordspråk och hur rebusen symboliserar det.
  4. Avslutning (5 min): Reflektera med eleverna om vad de lärt sig och hur rebusar kan vara ett roligt sätt att lära sig språk och kultur.

Exempel på rebusar:

  • Bild på en katt + bild på en väska = “Katt i säcken”
  • Bild på en tupp + bild på en morgon = “Tuppen gal i morgon”
  • Bild på en fisk + bild på en krok = “Fisk på kroken”

Facit:

  • Katt i säcken: Att köpa något utan att ha sett det först.
  • Tuppen gal i morgon: Något som kommer att hända snart.
  • Fisk på kroken: Någon som har blivit lurad eller fastnat på något.

Modern Tillbaka-knapp