Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Öva på gamla nationella prov i svenska. [Åk. 6]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Svenska

Tema: Öva på gamla nationella prov i svenska

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsa och skriva
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt. Sammanfattning av texter. Resonemang om texter med koppling till sammanhang inom och utanför texten samt till den egna läsupplevelsen. Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg. Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter. Handstil och att skriva med digitala verktyg. Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser. Ordböcker och digitala verktyg för stavning och ordförståelse.
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har en enkel röd tråd och i huvudsak fungerande handling. Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna. Texterna innehåller egna formuleringar och grundläggande ämnesspecifika ord och begrepp som används så att innehållet blir begripligt.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till nationella prov (10 min)
  • Presentera syftet med nationella prov och deras betydelse.
  • Diskutera vad eleverna kommer att öva på under lektionen.
  • Gå igenom formatspecifikationer för provet.
  • Beskriv hur nationella prov är uppbyggda.
2. Genomgång av tidigare prov (15 min)
  • Visa exempel på tidigare nationella prov i svenska.
  • Gör en gemensam genomgång av uppgifter och frågor.
  • Diskutera strategier för att närma sig olika frågetyper.
  • Ge exempel på företagsnamn och andra texter som kan förekomma.
3. Individuell provövning (15 min)
  • Ge eleverna tid att arbeta med ett gammalt prov individuellt.
  • Uppmuntra dem att använda strategier som diskuterats.
  • Ge stöd och hjälp där det behövs.
  • Övervaka och ge feedback under övningen.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Samla klassen och diskutera hur det gick i övningen.
  • Fråga vad de fann svårt och vad de tyckte var lätt.
  • Ge tips på hur de kan förbättra sina färdigheter inför nästa prov.
  • Avsluta med att påminna om betydelsen av läsning och skrivande.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Strategier för läsförståelse: Eleverna ska lära sig olika metoder för att analysera texter, som att ställa frågor, sammanfatta huvudideer och identifiera författarens syfte.
  • Texttyper: Fokus på olika typer av texter som kan förekomma på proven, till exempel berättande, informativa och argumenterande texter.
  • Grammatik och meningsbyggnad: Gjuta en grund för hur meningsbyggnad och grammatiska regler påverkar klarhet och begriplighet i texter.
  • Provformat: Kunskap om hur nationella prov är strukturerade och vad som förväntas av dem.
  • Reflektionsförmåga: Uppmuntra eleverna att reflektera över sina egna läs- och skrivfärdigheter för att utvecklas.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Strategi En plan för att nå ett specifikt mål. Härstammar från grekiska “strategia”, som betyder “generalens konst” eller “ledning”.
Texttyp Olika former av texter med specifika karaktärdrag. Från latin “textus”, som betyder “väv” eller “bindning”.
Meningsbyggnad Hur ord sätts ihop för att skapa meningar. Sammansatt av ‘mening’ och ‘byggnad’ som båda har germansk ursprung.

Diskussionsfrågor

  • A. Varför är det viktigt att öva på gamla nationella prov?
  • B. Hur kan vi bli bättre på att läsa och förstå texter?
  • C. Vilka strategier tror ni hjälper oss att prestera bra på provet?

Aktivitet

Eleverna får arbeta i par där de väljer ut en uppgift från ett gammalt prov. De ska diskutera och skriva ner vad de tycker är viktigast att tänka på när de besvarar uppgiften. Sedan ska de redovisa gäller på sin lärarledda presentation för klassen. Aktiviteten syftar till att göra eleverna medvetna om sina tankesätt och metoder för att bemöta olika frågor på proven.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken texttyp tycker du är svårast? Elevernas individuella svar.
Hur kan vi bättre analysera texter? Genom att använda olika lässtrategier.
Vad var mest utmanande i den här lektionen? Elevernas individuella svar.

Hemuppgift

Som hemuppgift uppmanas eleverna att välja en genomförd uppgift de gjorde under lektionen och skriva ner sina reflektioner kring den. Eleverna ska reflektera över vilka strategier de använde och hur de kan förbättra sina svar. Hemuppgiften ska vara en sida lång (A4) och ges införes nästa lektion.

Citat

”Det är inte att vi har för lite tid, det är att vi gör för mycket med den.” – Seneca, 4 f.Kr. Detta citat knyter an till vikten av tidshantering och fokus under övningen av nationella prov.


Modern Tillbaka-knapp
×