Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 1
Ämne: Svenska
Tema: Öva på ng-ljudet med arbetsblad.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsa och skriva: Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter. Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter. | Kriterier för bedömning av godtagbara kunskaper i läsförståelse i slutet av årskurs 1: Eleven läser meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Eleven återger och kommenterar någon del av innehållet och visar begynnande läsförståelse. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ng-ljudet (10 min)
- Presentera ng-ljudet med exempel på ord som innehåller ljudet.
- Använd ljudsymboler och bilder för att visa sambandet mellan ljud och bokstav.
- Demonstrera hur ng-ljudet uttalas med hjälp av klipp med exempel.
- Fråga eleverna om de kan ge exempel på egna ord som innehåller ng-ljudet.
2. Genomgång av arbetsblad (15 min)
- Distribuera arbetsblad med övningar relaterade till ng-ljudet.
- Gå igenom instruktionerna på arbetsbladen med eleverna.
- Ge exempel på hur man fyller i arbetsbladet.
- Bekräfta att alla förstår vad de ska göra.
3. Gruppläsning och övningsuppgifter (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att arbeta med arbetsbladen.
- Be grupperna att läsa och diskutera sina svar med varandra.
- Övervaka grupperna och svara på frågor.
- Samla in arbetsbladen för att kunna utvärdera senare.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
- Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om ng-ljudet.
- Be eleverna att dela med sig av några ord de kommit på med ng-ljudet.
- Ge feedback på deras arbete med arbetsbladen.
- Förbered dem för nästa lektion som bygger vidare på dagens tema.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- ng-ljudet: Betydelsen av ng-ljudet i ord samt hur det påverkar uttalet och betydelsen av orden.
- Ordsammanhang: Förmåga att använda ord som innehåller ng-ljudet i olika sammanhang.
- Återkoppling: Ge och ta emot feedback på sina svar och förståelse.
- Exempel: Att kunna ge egna exempel och assoCiera sig med ng-ljudet i ord.
- Praktiska övningar: Alternativa sätt att öva, inklusive spel och interaktiva övningar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
ng-ljud | Det ljud som skapas när man kombinerar bokstäverna n och g i svenska. Exempel på ord: “sing”, “ring”. | Härstammar från germanska språk; ljudet är en del av det svenska språkets fonetik. |
ord | En enhet av språk som har mening och utgör en del av meningar. | Kommer från fornnordiska “orð”. |
ljud | En akustisk vibration som kan uppfattas av hörseln. | Från fornnordiska “ljóð”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar ng-ljudet ordens betydelse?
- B. Vilka andra ljud är svåra att uttala på svenska för er?
- C. Kan ni ge exempel på andra språk där ng-ljudet används?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skapa egna kort med ord som innehåller ng-ljudet. De ska rita en bild som representerar ordet och skriva ner ordet under bilden. Dessa kort ska sedan användas i en spelaktivitet där de matchar bilder med ord.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ng-ljudet? | Det ljud som görs när n och g kombineras i ett ord. |
2. Ge ett exempel på ett ord med ng-ljudet. | Ring. |
3. Hur stavas ng-ljudet? | Med bokstäverna n och g. |
4. Kan du nämna ett djur med ng-ljudet i namnet? | Pingvin. |
5. Vad tycker du är roligt med ng-ljudet? | (Elevens svar). |
6. Hur kan vi träna på ng-ljudet hemma? | Genom att läsa och skriva ord med ng-ljudet. |
7. Vad lärde du dig idag? | (Elevens svar). |
8. Hur kan vi använda ng-ljudet i meningar? | (Elevens svar). |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skapa en kort berättelse som innehåller minst tre ord med ng-ljudet. Berättelsen ska handla om en aktivitet de gjort under veckan. De ska illustrera berättelsen med en teckning.
Citat
”Ord är den mest kraftfulla drogen som mänskligheten har.” – Rudyard Kipling, 1907. Detta citat knyter an till lektionen då det betonar vikten av ord och språklig påverkan, särskilt genom övningar med ng-ljudet.