Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Öva på ng-ljudet med arbetsblad. [Åk. 1]

Lektionsplanering

Årskurs: Åk. 1
Ämne: Svenska
Tema: Öva på ng-ljudet med arbetsblad.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Läsa och skriva: Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Strategier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter. Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter. Kriterier för bedömning av godtagbara kunskaper i läsförståelse i slutet av årskurs 1: Eleven läser meningar i enkla, bekanta och elevnära texter genom att använda ljudningsstrategi och helordsläsning på ett delvis fungerande sätt. Eleven återger och kommenterar någon del av innehållet och visar begynnande läsförståelse.

[Lgr22, Svenska, Åk. 1-3]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till ng-ljudet (10 min)
  • Presentera ng-ljudet med exempel på ord som innehåller ljudet.
  • Använd ljudsymboler och bilder för att visa sambandet mellan ljud och bokstav.
  • Demonstrera hur ng-ljudet uttalas med hjälp av klipp med exempel.
  • Fråga eleverna om de kan ge exempel på egna ord som innehåller ng-ljudet.
2. Genomgång av arbetsblad (15 min)
  • Distribuera arbetsblad med övningar relaterade till ng-ljudet.
  • Gå igenom instruktionerna på arbetsbladen med eleverna.
  • Ge exempel på hur man fyller i arbetsbladet.
  • Bekräfta att alla förstår vad de ska göra.
3. Gruppläsning och övningsuppgifter (15 min)
  • Dela in eleverna i grupper för att arbeta med arbetsbladen.
  • Be grupperna att läsa och diskutera sina svar med varandra.
  • Övervaka grupperna och svara på frågor.
  • Samla in arbetsbladen för att kunna utvärdera senare.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om ng-ljudet.
  • Be eleverna att dela med sig av några ord de kommit på med ng-ljudet.
  • Ge feedback på deras arbete med arbetsbladen.
  • Förbered dem för nästa lektion som bygger vidare på dagens tema.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • ng-ljudet: Betydelsen av ng-ljudet i ord samt hur det påverkar uttalet och betydelsen av orden.
  • Ordsammanhang: Förmåga att använda ord som innehåller ng-ljudet i olika sammanhang.
  • Återkoppling: Ge och ta emot feedback på sina svar och förståelse.
  • Exempel: Att kunna ge egna exempel och assoCiera sig med ng-ljudet i ord.
  • Praktiska övningar: Alternativa sätt att öva, inklusive spel och interaktiva övningar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
ng-ljud Det ljud som skapas när man kombinerar bokstäverna n och g i svenska. Exempel på ord: “sing”, “ring”. Härstammar från germanska språk; ljudet är en del av det svenska språkets fonetik.
ord En enhet av språk som har mening och utgör en del av meningar. Kommer från fornnordiska “orð”.
ljud En akustisk vibration som kan uppfattas av hörseln. Från fornnordiska “ljóð”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar ng-ljudet ordens betydelse?
  • B. Vilka andra ljud är svåra att uttala på svenska för er?
  • C. Kan ni ge exempel på andra språk där ng-ljudet används?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skapa egna kort med ord som innehåller ng-ljudet. De ska rita en bild som representerar ordet och skriva ner ordet under bilden. Dessa kort ska sedan användas i en spelaktivitet där de matchar bilder med ord.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är ng-ljudet? Det ljud som görs när n och g kombineras i ett ord.
2. Ge ett exempel på ett ord med ng-ljudet. Ring.
3. Hur stavas ng-ljudet? Med bokstäverna n och g.
4. Kan du nämna ett djur med ng-ljudet i namnet? Pingvin.
5. Vad tycker du är roligt med ng-ljudet? (Elevens svar).
6. Hur kan vi träna på ng-ljudet hemma? Genom att läsa och skriva ord med ng-ljudet.
7. Vad lärde du dig idag? (Elevens svar).
8. Hur kan vi använda ng-ljudet i meningar? (Elevens svar).

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skapa en kort berättelse som innehåller minst tre ord med ng-ljudet. Berättelsen ska handla om en aktivitet de gjort under veckan. De ska illustrera berättelsen med en teckning.

Citat

”Ord är den mest kraftfulla drogen som mänskligheten har.” – Rudyard Kipling, 1907. Detta citat knyter an till lektionen då det betonar vikten av ord och språklig påverkan, särskilt genom övningar med ng-ljudet.


Modern Tillbaka-knapp
×