Lektionsplanering
Årskurs: 7-9
Ämne: Svenska
Tema: Poesi och känslouttryck genom text
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få möta poesi i olika former och analyserar och tolkar skönlitterära texter för att få förståelse för olika perspektiv och känslouttryck. | Eleven för enkla resonemang om innehållet i olika texter. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till poesi och känslouttryck (10 min)
- Börja lektionen med en kort introduktion om poesi som form och dess sätt att uttrycka känslor.
- Läs diktutdraget ”pappa. du har ingenting att säga när du ringer” högt för eleverna.
- Diskutera de känslomässiga och relationsbaserade teman som dikten berör.
- Förklara vad en dikt är och skillnaden mellan poesi och andra textformer.
2. Diktanalys och temat känslor (15 min)
- Analysera diktens ordval och användning av bildspråk.
- Diskutera dikten utifrån vad den förmedlar om relationen mellan föräldrar och barn.
- Låt eleverna fundera på vad dikten säger om kommunikation och avstånd i relationer.
- Diskutera de känslomässiga uttrycken och hur de påverkar läsarens tolkning av texten.
3. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela upp eleverna i små grupper och låt dem diskutera:
- Vad tycker de om känslorna som uttrycks i dikten?
- Hur tycker de att dikten skulle kunna tolkas på olika sätt beroende på sammanhang?
- Grupperna presenterar kort sina tankar för klassen.
- Fokusera på att skapa en trygg miljö för öppen diskussion om personliga och svåra ämnen.
4. Skriftlig reflektion (15 min)
- Eleverna skriver en kort reflektion om vad dikten väcker för känslor hos dem.
- De ska också koppla sin reflektion till egna erfarenheter eller liknande texter de har läst.
- Ge tid för att dela några reflektioner med klassen om de vill.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Poesi och känslor: Vad är poesi och varför används den för att uttrycka känslor? Hur påverkar dikter våra känslomässiga reaktioner?
- Bildspråk: Hur skapas betydelser genom bildspråk i dikter? Ge exempel på metaforer och symbolik i dikten.
- Diktens struktur: Hur är en dikt uppbyggd och vad gör att denna struktur förstärker känslorna i texten?
- Tolkning av text: Hur tolkar man en dikt på olika sätt beroende på sammanhang, läsare och kultur?
- Personliga reflektioner: Hur relaterar vi egna känslor och erfarenheter till poesi?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Poesi | En litterär form där känslor och tankar uttrycks genom rytmiskt språk och ofta med bildspråk, metaforer och symbolism. | Från latin poesis, som betyder “skapande”. |
Bildspråk | Användning av metaforer, liknelser eller andra bilder för att förmedla känslor eller tankar. Exempel: “blommorna som ett hav”. | – |
Metafor | En språklig figur där ett ord används för att beskriva något annat, exempelvis “han är en tiger på fotbollsplanen”. | Från grekiska metaphora, som betyder “överföring”. |
Symbolik | Användning av symboler i litteratur för att representera idéer eller känslor. Exempel: en död blomma som symboliserar förlust. | Från grekiska symbolon, som betyder “tecken”. |
Diskussionsfrågor
A. Hur påverkas vår förståelse av en dikt av den känslomässiga tonen i texten? Kan en dikt vara både vacker och smärtsam på samma gång?
B. Vad säger dikten om hur vi kommunicerar med de vi älskar? Är det lätt eller svårt att förstå varandra i nära relationer?
C. Vad tycker du om att dikten är så kort men ändå så kraftfull? Vad kan vi säga om poesi som uttrycks genom få ord?
Aktivitet
Eleverna skapar en egen kort dikt om ett känslomässigt ämne de känner starkt för (t.ex. relationer, ensamhet, glädje). Dikten ska inkludera åtminstone ett exempel på bildspråk eller metafor. Efter att ha skrivit dikten, ska eleverna reflektera över hur de valde att uttrycka sina känslor och vad de ville förmedla. Aktiviteten ger en möjlighet att både skapa och tolka poesi, samtidigt som den fördjupar elevernas förståelse för känslomässig kommunikation genom litteratur.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad handlar dikten om? | Dikten handlar om en känslomässig avståndstagande mellan en förälder och ett barn. |
2. Vad betyder det att ”du har ingenting att säga när du ringer”? | Det kan tolkas som att kommunikationen inte fungerar längre eller att känslorna inte kan uttryckas ordentligt. |
3. Vad var det mest intressanta med diktens struktur? | Diktens korta form och repetitiva användning av samma ord kan förstärka känslan av frustration och tomhet. |
4. Vilka känslor väcker dikten hos dig? | Dikter väcker ofta olika känslor beroende på läsarens egna erfarenheter, men vanligtvis kan det väcka känslor som sorg eller ilska. |
5. Hur tror du att dikten skulle förändras om den var längre? | Om dikten var längre kanske den skulle förlora sin intensitet och kraftfullhet. |
6. Vad tycker du om dikter som är väldigt korta? | Korta dikter kan vara kraftfulla eftersom de ofta koncentrerar sig på en specifik känsla eller tanke. |
7. Hur kan man använda poesi för att uttrycka svåra känslor? | Poesi ger ett utrymme att uttrycka känslor på ett indirekt sätt, vilket gör det lättare att tala om svåra ämnen. |
8. Vad tycker du är viktigast när man skriver poesi? | Att vara ärlig mot sina känslor och att använda bilder eller metaforer för att förstärka sin upplevelse. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort dikt (maximalt 12 rader) om en känsla eller erfarenhet som är viktig för dem. I dikten ska de använda minst ett exempel på bildspråk eller en metafor. Eleverna ska också skriva en kort reflektion (5-7 meningar) om vad de ville förmedla i sin dikt och varför de valde just den känslan eller upplevelsen.
Citat
”Dikter är de osagda orden, de som aldrig kan uttryckas på något annat sätt.”
— Rupi Kaur, 2015
Dikten exemplifierar hur poesi kan ge röst åt det som inte alltid går att uttrycka i samtal eller andra textformer.