Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Kurs: Svenska
Tema: Fantasi och litteraturens kraft
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Läsning av skönlitteratur och andra texter för barn. | Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. |
Berättande texter och litterära verk från olika tider och kulturer. | Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. |
Diskutera och reflektera kring texters innehåll och budskap. | Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. |
Analysera och återge berättelser i olika former. | Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1-3]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till boken (10 min)
- Presentera boken "Presenten" av Emma Virke.
- Diskutera bokens huvudpersoner och handling.
- Fråga eleverna om deras favoritböcker och karaktärer.
- Berätta om bokens unika struktur med "bok i bok i bok".
2. Läsning och reflektion (15 min)
- Läs ett avsnitt ur boken högt för klassen.
- Be eleverna reflektera över hur karaktärerna rör sig mellan olika böcker.
- Diskutera hur fantasi påverkar berättelsen.
- Ställ frågor om vad som händer med karaktärerna och deras värld.
3. Kreativ skrivning (15 min)
- Ge eleverna i uppdrag att skriva en kort berättelse där de skapar sin egen "bok i bok" struktur.
- Be dem inkludera en karaktär som kan röra sig mellan olika böcker.
- Diskutera vikten av en inledning, handling och avslutning i deras texter.
- Dela med sig av sina berättelser i små grupper.
4. Sammanfattning och diskussion (10 min)
- Sammanfatta lektionen och de olika delarna av berättelser.
- Diskutera litteraturens kraft och fantasi.
- Fråga eleverna om vad de tyckte var mest intressant med boken.
- Avsluta med att prata om hur böcker kan påverka oss.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Böcker och berättelser: Eleverna lär sig om olika typer av böcker och berättelser, inklusive skönlitteratur och faktaböcker. Det är viktigt att förstå skillnaden mellan dessa.
- Fantasi och kreativitet: Lektionen betonar vikten av fantasi och kreativitet inom skrivande och läsande, och hur detta kan påverka våra uppfattningar om världen.
- Berättelsestruktur: Genom att skapa sina egna berättelser lär sig eleverna om inledning, handling och avslutning, och hur dessa delar hänger ihop.
- Lästräning: I samband med läsningen av boken övas läsförståelse och att återge innehåll på ett tydligt sätt.
- Diskussion och reflektion: Eleverna övar på att diskutera och reflektera över litterära verk och deras budskap, vilket är viktigt för utvecklingen av kritiskt tänkande.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Fantasi | Förmågan att föreställa sig något som inte finns i verkligheten. | Från grekiska "phantasia", som betyder "föreställning". |
Berättelse | En nedskriven eller muntlig framställning av händelser. | Från latin "narratio". |
Karaktär | En person eller figur i en berättelse. | Från grekiska "charaktēr", som betyder "prägling". |
Struktur | Sättet som något är organiserat eller uppbyggt. | Från latin "structura". |
Litteratur | Skrift av konstnärligt eller intellektuellt värde. | Från latin "literatura". |
Diskussionsfrågor
A. Tänk om du kunde träffa en karaktär från en bok – vem skulle det vara och varför? Vilken typ av frågor skulle du vilja ställa till dem?
B. Om du fick skriva en ny bok om ett av dina favoritämnen, vad skulle det handla om, och vilka karaktärer skulle du inkludera?
C. Om litterära karaktärer kunde lämna sina böcker, hur tror du att de skulle påverka vår värld? Skulle det vara bra eller dåligt?
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och får i uppdrag att skapa en egen "bok i bok" berättelse. Varje grupp väljer en karaktär och en miljö. De ska skissa upp sin berättelse och presentera den för klassen. Under presentationen ska de beskriva hur deras karaktär rör sig mellan olika böcker och vilka hinder eller utmaningar de möter. Detta främjar både kreativitet och samarbete.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken är din favoritkaraktär i en bok? | (Elevens svar) |
Vad handlar boken "Presenten" om? | (Elevens svar) |
Hur rör sig karaktärerna i boken mellan olika tider? | (Elevens svar) |
Vad gör en berättelse intressant för dig? | (Elevens svar) |
Vad tycker du är viktigast i en berättelse? | (Elevens svar) |
Hur kan fantasi och verklighet påverka varandra? | (Elevens svar) |
Vilka känslor får du när du läser en bra bok? | (Elevens svar) |
Varför tror du att det är viktigt att läsa böcker? | (Elevens svar) |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort berättelse där de inkluderar en karaktär som rör sig mellan minst två olika böcker. De ska tänka på inledning, handling och avslutning. Berättelsen ska också innehålla en illustration som visar en viktig scen från berättelsen. Hemuppgiften ska lämnas in till nästa lektion.
Citat
”Böcker är de tysta lärarna.” – Charles W. Eliot, 1909. Detta citat betonar kraften av litteratur och hur böcker kan påverka våra liv och tänka. Det knyter an till lektionen genom att vi utforskar hur böcker och berättelser kan forma vår fantasi och förståelse av världen.