Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Svenska. Pronomen. [Åk. 7]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 7

Ämne: Svenska

Tema: Pronomen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i skrift och tal i olika sammanhang. Eleven kan använda och förstå grundläggande språkliga regler och strukturer som pronomen i sin kommunikation.
Eleverna ska också ges möjlighet att läsa och analysera olika texter samt reflektera över språkets betydelse och funktion. Eleven kan förstå och tolka texter som innehåller olika pronomen och deras funktioner.

[Lgr22, Svenska, Åk. 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av lektionen (10 min)

  • Inled med att förklara syftet med lektionen.
  • Gå igenom målet för lektionen: att förstå och kunna använda pronomen korrekt.
  • Diskutera kortfattat vad pronomen är och ge exempel.

2. Genomgång av pronomen (15 min)

  • Presentera de olika typerna av pronomen (personliga, possessiva, demonstrativa).
  • Visa exempel på hur dessa används i meningar.
  • Ställ frågor för att involvera eleverna i diskussionen.

3. Praktiska övningar (15 min)

  • Dela ut ett arbetsblad med meningar där eleverna ska fylla i rätt pronomen.
  • Samla in svaren och gå igenom dem tillsammans som klass.

4. Avslutande diskussion (10 min)

  • Diskutera vanliga misstag eleverna kan göra med pronomen.
  • Ge feedback och tips på förbättringar.
  • Avsluta lektionen med en sammanfattning av vad som lärts.

Ämnesinnehåll

  • Pronomen: Vad är pronomen och varför används de? Genomgång av definitionen.
  • Typer av pronomen: Detaljerad undersökning av personliga, possessiva och demonstrativa pronomen.
  • Användning i meningar: Hur pronomen ersätter substantiv och förhindrar upprepning.
  • Vanliga misstag: Identifiering av vanliga fel som elever gör med pronomen och hur de kan undvikas.
  • Praktiska tillämpningar: Hur pronomen används i verkliga situationer och texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Pronomen Ett ord som används istället för substantiv. Från latin “pronomen” som betyder “i stället för namn”.
Personligt pronomen Pronomen som refererar till specifika personer, som “jag”, “du”, “han”, “hon”. Ursprung i latin, där “persona” betyder “person”.
Possessivt pronomen Pronomen som visar ägande, som “min”, “din”, “hans”, “hennes”. Från latin “possidere” som betyder “att äga eller innehava”.
Demonstrativt pronomen Pronomen som pekar ut specifika objekt, som “denna”, “den där”. Från latin “demonstrare” som betyder “att visa”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka svårigheter kan du tänka dig att människor har när det gäller att använda pronomen i skriven och talad kommunikation?
  • B. Hur kan användning av pronomen förändra betydelsen i en text? Kan du ge ett exempel?
  • C. Vilken roll spelar pronomen i att skapa tydlighet och flyt i språket?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre. Varje grupp får i uppdrag att skriva en kort dialog mellan två personer där de använder ett flertal pronomen. Dialogen ska vara minst en A4-sida lång. Efter att de har skrivit dialogen ska varje grupp framföra den inför klassen. Syftet med aktiviteten är att applicera användningen av pronomen i en mer naturlig och interaktiv form, vilket hjälper dem att förstå konceptet djupare.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är ett pronomen? Ett ord som ersätter ett substantiv.
Ge ett exempel på personligt pronomen. “Jag” eller “du”.
Vad är skillnaden mellan possessivt och demonstrativt pronomen? Possessivt visar ägande, demonstrativt pekar ut något.
Nämn ett vanligt misstag med pronomen. Att blanda ihop “han” och “henne”.
Hur kan pronomen hjälpa i skrift? De förhindrar upprepning av substantiv.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text där de använder minst 10 olika pronomen korrekt. Texten ska vara mellan 300-500 tecken lång. Eleverna ska också inkludera en lista med de pronomen de använde i texten och förklara kort varför de valde att använda just dessa pronomen.

Citat

“Språket är det verktyg vi använder för att förstå varandra.” – Noam Chomsky, 1970. Detta citat betonar vikten av språk och hur vi använder olika delar av språket, såsom pronomen, för att skapa mening och kommunicera effektivt.


Modern Tillbaka-knapp