Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Svenska
Tema: Pronomen
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i skrift och tal i olika sammanhang. | Eleven kan använda och förstå grundläggande språkliga regler och strukturer som pronomen i sin kommunikation. |
Eleverna ska också ges möjlighet att läsa och analysera olika texter samt reflektera över språkets betydelse och funktion. | Eleven kan förstå och tolka texter som innehåller olika pronomen och deras funktioner. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion av lektionen (10 min)
- Inled med att förklara syftet med lektionen.
- Gå igenom målet för lektionen: att förstå och kunna använda pronomen korrekt.
- Diskutera kortfattat vad pronomen är och ge exempel.
2. Genomgång av pronomen (15 min)
- Presentera de olika typerna av pronomen (personliga, possessiva, demonstrativa).
- Visa exempel på hur dessa används i meningar.
- Ställ frågor för att involvera eleverna i diskussionen.
3. Praktiska övningar (15 min)
- Dela ut ett arbetsblad med meningar där eleverna ska fylla i rätt pronomen.
- Samla in svaren och gå igenom dem tillsammans som klass.
4. Avslutande diskussion (10 min)
- Diskutera vanliga misstag eleverna kan göra med pronomen.
- Ge feedback och tips på förbättringar.
- Avsluta lektionen med en sammanfattning av vad som lärts.
Ämnesinnehåll
- Pronomen: Vad är pronomen och varför används de? Genomgång av definitionen.
- Typer av pronomen: Detaljerad undersökning av personliga, possessiva och demonstrativa pronomen.
- Användning i meningar: Hur pronomen ersätter substantiv och förhindrar upprepning.
- Vanliga misstag: Identifiering av vanliga fel som elever gör med pronomen och hur de kan undvikas.
- Praktiska tillämpningar: Hur pronomen används i verkliga situationer och texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Pronomen | Ett ord som används istället för substantiv. | Från latin “pronomen” som betyder “i stället för namn”. |
Personligt pronomen | Pronomen som refererar till specifika personer, som “jag”, “du”, “han”, “hon”. | Ursprung i latin, där “persona” betyder “person”. |
Possessivt pronomen | Pronomen som visar ägande, som “min”, “din”, “hans”, “hennes”. | Från latin “possidere” som betyder “att äga eller innehava”. |
Demonstrativt pronomen | Pronomen som pekar ut specifika objekt, som “denna”, “den där”. | Från latin “demonstrare” som betyder “att visa”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka svårigheter kan du tänka dig att människor har när det gäller att använda pronomen i skriven och talad kommunikation?
- B. Hur kan användning av pronomen förändra betydelsen i en text? Kan du ge ett exempel?
- C. Vilken roll spelar pronomen i att skapa tydlighet och flyt i språket?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre. Varje grupp får i uppdrag att skriva en kort dialog mellan två personer där de använder ett flertal pronomen. Dialogen ska vara minst en A4-sida lång. Efter att de har skrivit dialogen ska varje grupp framföra den inför klassen. Syftet med aktiviteten är att applicera användningen av pronomen i en mer naturlig och interaktiv form, vilket hjälper dem att förstå konceptet djupare.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett pronomen? | Ett ord som ersätter ett substantiv. |
Ge ett exempel på personligt pronomen. | “Jag” eller “du”. |
Vad är skillnaden mellan possessivt och demonstrativt pronomen? | Possessivt visar ägande, demonstrativt pekar ut något. |
Nämn ett vanligt misstag med pronomen. | Att blanda ihop “han” och “henne”. |
Hur kan pronomen hjälpa i skrift? | De förhindrar upprepning av substantiv. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort text där de använder minst 10 olika pronomen korrekt. Texten ska vara mellan 300-500 tecken lång. Eleverna ska också inkludera en lista med de pronomen de använde i texten och förklara kort varför de valde att använda just dessa pronomen.
Citat
“Språket är det verktyg vi använder för att förstå varandra.” – Noam Chomsky, 1970. Detta citat betonar vikten av språk och hur vi använder olika delar av språket, såsom pronomen, för att skapa mening och kommunicera effektivt.