Ämne: Svenska
Årskurs: 7
Lektionsplanering: Pronomen i Svenska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Grammatisk funktion hos ordklasser, bland annat pronomen. | Eleven kan på ett enkelt sätt använda olika pronomen korrekt i tal och skrift. | Eleven kan relativt väl använda olika pronomen på ett korrekt sätt i tal och skrift. |
Hur ord kan bytas ut mot pronomen i olika texter. | Eleven visar grundläggande förståelse för pronomen och kan förklara dess funktion. | Eleven visar god förståelse för pronomen och kan analysera dess funktion i texter. |
[Lgr22, Svenska, Åk 7-9]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till pronomen (10 min)
- Förklara vad pronomen är och ge exempel på olika typer, som personliga pronomen, possessiva pronomen och reflexiva pronomen.
- Ge tydliga exempel där pronomen ersätter substantiv i meningar.
- Diskutera varför det är viktigt att använda pronomen för att undvika upprepningar.
- Visa exempel på felaktig användning av pronomen och hur det kan förvirra läsaren.
- Skriv upp vanliga pronomen på tavlan för gemensam genomgång.
Genomgång av personliga pronomen (10 min)
- Gå igenom personliga pronomen i subjekt och objektform.
- Jämför pronomen i singular och plural.
- Låt eleverna ge exempel på meningar där de byter ut substantiv mot personliga pronomen.
- Diskutera skillnaden mellan subjekt och objekt i en mening.
- Visa övningar som eleverna ska göra individuellt eller i par.
Possessiva pronomen och deras användning (10 min)
- Förklara possessiva pronomen och deras koppling till ägande.
- Ge exempel på meningar med possessiva pronomen.
- Jämför possessiva pronomen med ägandeformer av substantiv (genitiv).
- Låt eleverna öva på att formulera egna meningar med possessiva pronomen.
- Diskutera vanliga misstag som att blanda ihop possessiva och personliga pronomen.
Reflexiva pronomen (10 min)
- Introducera reflexiva pronomen och deras funktion i svenska.
- Ge exempel på meningar där reflexiva pronomen används.
- Diskutera skillnader mellan reflexiva pronomen och andra pronomen.
- Låt eleverna identifiera reflexiva pronomen i texter.
- Öva på att skriva egna meningar som innehåller reflexiva pronomen.
Sammanfattning och frågor (10 min)
- Gå igenom vad som har tagits upp under lektionen.
- Besvara elevernas frågor om pronomen.
- Kort övning där eleverna får rätta meningar med felaktiga pronomen.
- Diskutera hur pronomen gör språket mer varierat och flytande.
- Ge tips på hur eleverna kan öva mer hemma.
Ämnesinnehåll
- Personliga pronomen: Ord som ersätter personer eller saker (jag, du, han, hon, den, det, vi, ni, de). Vanligt är att elever blandar ihop subjekt- och objektsform.
- Possessiva pronomen: Ord som visar ägande eller tillhörighet (min, din, hans, hennes, dess, vår, er, deras). Elever kan förväxla dessa med personliga pronomen eller göra fel i kongruens.
- Reflexiva pronomen: Pronomen som refererar tillbaka till subjektet (sig, mig, dig). Det är viktigt att elever förstår när pronomenet syftar på samma person som subjektet.
- Substitution av substantiv: Att kunna ersätta substantiv med pronomen för att undvika upprepning ger bättre textflyt. Elever behöver se exempel på detta från texter.
- Funktion i meningar: Förstå att olika pronomen fyller olika funktioner som subjekt, objekt eller ägande i en mening och kunna använda detta korrekt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Pronomen | Ord som ersätter substantiv eller namn. | Från latinets pronomen, “istället för namn”. |
Subjekt | Den som utför handlingen i en mening. | Från latinets subjectum, “det som ligger under”. |
Objekt | Den som handlingen riktar sig mot. | Från latinets objectum, “det som kastas framför”. |
Possessiv | Visar ägande eller tillhörighet. | Från latinets possessivus, “ägande”. |
Reflexiv | Syftar tillbaka på subjektet i meningen. | Från latinets reflexivus, “speglad tillbaka”. |
Diskussionsfrågor
- Kan en mening fungera utan pronomen? Diskutera hur språket påverkas om man alltid använder namn istället för pronomen. Hur skulle texter och samtal bli? Vilka för- och nackdelar finns?
- Pronomen kan ibland vara otydliga. Hur kan missförstånd uppstå när pronomen används fel? Ge exempel ur vardagen eller böcker.
- Fundera på olika kulturers språkstrukturer: Finns det språk som använder pronomen annorlunda än svenska? Hur kan det påverka någon som lär sig svenska?
- När kan det vara viktigt att vara tydlig med vem ett pronomen syftar på? Diskutera situationer där det är risk för feltolkning och hur man kan undvika det.
Aktivitet
Eleverna delas in i par och får varsin kort text med upprepade substantiv. Uppgiften är att markera alla substantiv som kan bytas ut mot pronomen och sedan skriva om texten med pronomen i stället, för att göra den mer flytande. Efteråt läser paren sina texter för klassen och förklarar vilka pronomen de har använt och varför. Läraren går runt och ger stöd och kommentarer. För att utmana extra, får eleverna fundera på hur pronomenen ändras beroende på om texten är i första eller tredje person.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett pronomen? | Ett ord som används istället för ett substantiv eller namn. |
Ge ett exempel på ett personligt pronomen. | Jag, du, han, hon, vi, ni, de. |
Vad visar possessiva pronomen? | Vem som äger eller har något, till exempel min eller vår. |
Vad betyder reflexivt pronomen? | Pronomen som syftar tillbaka på subjektet, som sig. |
Varför är det bra att använda pronomen? | För att text och tal ska bli mindre upprepande och mer flytande. |
Hur skiljer sig subjekt och objekt pronomen? | Subjekt är den som gör något, objekt är den som utsätts för något. |
Kan pronomen förekomma i olika former? | Ja, t.ex. singular och plural eller subjekt och objekt form. |
Vad händer om man använder fel pronomen? | Det kan bli otydligt eller förvirrande. |
Hur kan man träna på pronomen? | Genom att skriva meningar där man ersätter substantiv med pronomen. |
Vad heter pronomen på latin? | Pronomen betyder “istället för namn”. |
Citat
”Språket är hjärtat i vår kommunikation och pronomen är som små broar som knyter oss samman.” – Anna Svensson, 2020. Detta citat påminner om hur pronomen underlättar kommunikationen mellan människor och i texter genom att skapa flöde och kontakt.
”Att förstå pronomen är att öppna dörren till ett mer levande och varierat språk.” – Lars Johansson, 2018. Citatet speglar vikten av att behärska pronomen för att uttrycka sig tydligt och nyanserat.