Lektion. Svenska. ”Regn” (2018) av Anders Holmer. Natur och perspektiv. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering

Årskurs: 4-6
Kurs: Svenska
Tema: Regn och naturperspektiv

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
"Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter. Skapa och bearbeta texter med olika syften och anpassa dem till olika mottagare. Diskutera och reflektera över texters innehåll och budskap." "Eleven samtalar om bekanta ämnen på ett sätt som till viss del upprätthåller samtalen. Dessutom förbereder och genomför eleven muntliga framställningar med i huvudsak fungerande inledning, innehåll och avslutning och viss anpassning till syfte och mottagare."

[Lgr 22, Svenska, Åk. 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till teman och material (10 min)

  • Presentera bilderboken "Regn" av Anders Holmer.
  • Berätta om bokens struktur med haikudikter och dess illustrationer.
  • Diskutera vad regn kan symbolisera, inte bara som vatten utan även i form av frön och blommor.
  • Ställ frågor som: Vad tänker ni på när ni hör ordet "regn"?

2. Diktanalys (15 min)

  • Dela upp klassen i mindre grupper och ge varje grupp en dikt från boken.
  • Låt grupperna läsa och diskutera sin dikt.
  • Be dem fundera på känslor, perspektiv och bilder som framträder.
  • Varje grupp sammanfattar sin dikt för klassen.

3. Perspektiv och känslor (15 min)

  • Diskutera hur regn kan påverka olika känslor; glädje, sorg, lugn.
  • Analysera bilderna och dikterna i boken; hur kompletterar de varandra?
  • Ställ frågor som: Hur kan olika perspektiv påverka vår uppfattning om regn?

4. Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Be eleverna sammanfatta vad de har lärt sig om regn och perspektiv.
  • Diskutera hur natur och känslor är kopplade till litteratur.
  • Ge eleverna möjlighet att ställa frågor om lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Regnets betydelse. Regn är en viktig del av ekosystemet och påverkar både växtligheten och djurlivet. Det kan också ha olika betydelser i litteratur, som symbol för liv och förnyelse.
  • Diktens struktur. Haikudikten har en specifik struktur med 5-7-5 stavelser. Eleverna får lära sig att skriva egna haikus kopplade till naturteman.
  • Perspektiv i litteratur. Att se saker från olika perspektiv kan förändra hur vi förstår en text. Eleverna får diskutera hur olika karaktärer kan uppleva regn på olika sätt.
  • Känslor i naturen. Hur kan vädret påverka våra känslor? Eleverna får reflektera över sina egna erfarenheter av regn och vad det betyder för dem.
  • Bilder och text. I bilderboken "Regn" förenas text och bild för att skapa en djupare förståelse. Eleverna lär sig att analysera hur bilder kan förstärka eller förändra textens budskap.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Regn Vattendroppar som faller från moln. Fornnordiska
Haiku En japansk diktform med 17 stavelser, uppdelat i tre rader. Japanska
Perspektiv Synvinkel eller sätt att se på saker. Latin: "perspectiva"
Symbol En bild eller ett tecken som representerar något annat. Grekiska: "symbolon"
Ekosystem Ett system av levande organismer och deras omgivning. Grekiska: "oikos" (hus) + "systema" (system)

Diskussionsfrågor

A. Hur påverkar regn olika platser på jorden? Tänk på både miljö och människors livssituationer.

B. Om du fick välja ett väder som alltid skulle vara, vilket skulle det vara och varför? Vilka känslor skulle det vädret ge dig?

C. I litteraturen används ofta regn som en symbol för något. Vilka symboler kan ni tänka er att regn representerar i olika texter eller berättelser?

Aktivitet

Eleverna ska skriva sin egen haikudikt om regn. De får inspiration från de dikter de läst i bilderboken och kan välja att fokusera på känslor, natur eller specifika minnen kopplade till regn. Varje elev får sedan illustrera sin dikt på ett papper. Avslutningsvis kan eleverna dela sina dikter med klassen. Aktiviteten syftar till att kombinera kreativt skrivande med bildskapande och ökar förståelsen för hur språk och bild kan samverka.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är regn? Vattendroppar som faller från moln.
Hur många stavelser har en haiku? 17 stavelser (5-7-5).
Vad kan regn symbolisera i litteratur? Liv, förnyelse, sorg, förändring.
Hur kan man beskriva naturens påverkan på känslor? Regn kan ge känslor av lugn eller sorg.
Vilket perspektiv kan en person ha om regn? Beror på erfarenhet, kultur och plats.
Vad betyder ekosystem? System av levande organismer och deras miljö.
Varför är bilder viktiga i en bilderbok? De förstärker textens budskap och känslor.
Hur kan vi använda perspektiv i vår egen skrivning? Genom att se saker från olika synvinklar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort berättelse eller en dikt om en regnig dag. Berättelsen ska beskriva hur regnet påverkar deras känslor, naturen eller en viss plats de känner till. De ska också inkludera en illustration som kompletterar texten. Denna hemuppgift syftar till att förstärka det lärande som skett under lektionen och ge eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor kreativt.

Citat

”Regnet är som en vän som sörjer med oss.” – Kahlil Gibran, 1923.
Detta citat knyter an till lektionens tema genom att understryka hur regn kan spegla våra känslor och skapa en djupare förståelse för naturens och våra egna emotioner.


Modern Tillbaka-knapp