Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Svenska
Tema: Repetition av texttyper inför nationella proven
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Skapa och redigera olika texter utifrån syfte och målgrupp. | Eleven kan skriva olika texter med viss anpassning till syfte och publik. |
Värdera och ge feedback på egna och andras texter. | Eleven kan ge viss respons på texter och föreslå förbättringar. |
Analysera och reflektera över texters budskap, struktur och språkliga form. | Eleven kan göra en enkel analys av texters innehåll och språk. |
[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till texttyper (10 min)
- Frisera och förklara olika texttyper (exempelvis berättande, beskrivande, argumenterande och instruerande).
- Diskutera syfte och kännetecken för varje texttyp.
- Ge exempel på när varje texttyp används.
2. Genomgång av exempeltexter (15 min)
- Dela ut exempeltexter av olika typer.
- Läs och analysera dem i klassen.
- Diskutera skillnader och likheter mellan texterna.
3. Grupparbete: Skapa egna texter (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem en texttyp att arbeta med.
- Låt dem skapa en kort text som uppfyller kraven för den texttyp de fått.
- Be dem förbereda en kort presentation av deras text.
4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)
- Samla alla grupper och låt dem presentera sina texter.
- Diskutera hur väl de uppfyller kraven för den valda texttypen.
- Ge varandra feedback och diskutera förbättringsförslag.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:
- Texttyper: Förståelse för olika typer av texter och deras syften.
- Struktur: Känna till hur olika texter är uppbyggda och deras kännetecken.
- Språk och stil: Medvetenhet om språkets funktion i olika texttyper.
- Feedback: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv kritik.
- Analys: Förmåga att analysera texters budskap och struktur.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Texttyp | En kategori av skriftlig kommunikation. | Från latin “textus” som betyder “väva”. |
Argumentera | Att framföra skäl för en åsikt eller ståndpunkt. | Från latin “argumentari”, som betyder “att bevisa”. |
Berättande | En texttyp som syftar till att berätta en historia. | Från “berätta”, med germanisk ursprung. |
Beskrivande | En texttyp där man beskriver någon eller något. | Från “beskriva”, där “bes-” är ett prefix. |
Instruerande | En texttyp som ger anvisningar eller vägledning. | Från latin “instruere”, betyder “att förse”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilken texttyp tycker ni är mest utmanande att skriva, och varför?
- B. Hur kan vi använda olika texttyper för att förstärka vårt budskap?
- C. I vilken situation anser ni att det är viktigast att välja rätt texttyp, och varför?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva en egen text av den texttyp de lärt sig om under lektionen. De ska använda den mall som diskuterades i klassrummet och inkludera de kännetecken som gör texttypen unik. Eleverna ska i liten grupp diskutera sina idéer innan de börjar skriva.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilka är de fyra huvudtexttyperna? | Berättande, beskrivande, argumenterande, instruerande. |
Ge ett exempel på en berättande texttyp. | En novell eller en saga. |
Vad är syftet med en argumenterande text? | Att övertyga läsaren. |
Nämn en viktig egenskap för en beskrivande text. | Att ge detaljerad information. |
Hur kan ni ge feedback på texter? | Genom att påpeka styrkor och förbättringsområden. |
Vad är viktigt att tänka på när man skriver en instruktion? | Klara och tydliga steg. |
Hur kan vi använda ett exempel för att analysera en text? | Genom att titta på innehåll och språk. |
Vad har vi lärt oss om texttyper idag? | Att förstå deras syften och kännetecken. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text av en vald texttyp: berättande, beskrivande eller argumenterande. Texten ska vara minst en A4-sida lång och följa de kännetecken som diskuterats i lektionen. Eleverna ska också förbereda sig att presentera sin text i klassen.
Citat
”Ord är den mäktigaste av alla våldsformer.” — Nelson Mandela, 1995. Detta citat belyser vikten av språk och kommunikation, vilket är centralt när vi arbetar med olika texttyper.