Lektion. Svenska. Repetition av texttyper inför nationella proven. [Åk. 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9
Ämne: Svenska
Tema: Repetition av texttyper inför nationella proven

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Skapa och redigera olika texter utifrån syfte och målgrupp. Eleven kan skriva olika texter med viss anpassning till syfte och publik.
Värdera och ge feedback på egna och andras texter. Eleven kan ge viss respons på texter och föreslå förbättringar.
Analysera och reflektera över texters budskap, struktur och språkliga form. Eleven kan göra en enkel analys av texters innehåll och språk.

[Lgr 22, Svenska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till texttyper (10 min)

  • Frisera och förklara olika texttyper (exempelvis berättande, beskrivande, argumenterande och instruerande).
  • Diskutera syfte och kännetecken för varje texttyp.
  • Ge exempel på när varje texttyp används.

2. Genomgång av exempeltexter (15 min)

  • Dela ut exempeltexter av olika typer.
  • Läs och analysera dem i klassen.
  • Diskutera skillnader och likheter mellan texterna.

3. Grupparbete: Skapa egna texter (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem en texttyp att arbeta med.
  • Låt dem skapa en kort text som uppfyller kraven för den texttyp de fått.
  • Be dem förbereda en kort presentation av deras text.

4. Avslutande diskussion och reflektion (10 min)

  • Samla alla grupper och låt dem presentera sina texter.
  • Diskutera hur väl de uppfyller kraven för den valda texttypen.
  • Ge varandra feedback och diskutera förbättringsförslag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen:

  • Texttyper: Förståelse för olika typer av texter och deras syften.
  • Struktur: Känna till hur olika texter är uppbyggda och deras kännetecken.
  • Språk och stil: Medvetenhet om språkets funktion i olika texttyper.
  • Feedback: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv kritik.
  • Analys: Förmåga att analysera texters budskap och struktur.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Texttyp En kategori av skriftlig kommunikation. Från latin “textus” som betyder “väva”.
Argumentera Att framföra skäl för en åsikt eller ståndpunkt. Från latin “argumentari”, som betyder “att bevisa”.
Berättande En texttyp som syftar till att berätta en historia. Från “berätta”, med germanisk ursprung.
Beskrivande En texttyp där man beskriver någon eller något. Från “beskriva”, där “bes-” är ett prefix.
Instruerande En texttyp som ger anvisningar eller vägledning. Från latin “instruere”, betyder “att förse”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken texttyp tycker ni är mest utmanande att skriva, och varför?
  • B. Hur kan vi använda olika texttyper för att förstärka vårt budskap?
  • C. I vilken situation anser ni att det är viktigast att välja rätt texttyp, och varför?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en egen text av den texttyp de lärt sig om under lektionen. De ska använda den mall som diskuterades i klassrummet och inkludera de kännetecken som gör texttypen unik. Eleverna ska i liten grupp diskutera sina idéer innan de börjar skriva.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka är de fyra huvudtexttyperna? Berättande, beskrivande, argumenterande, instruerande.
Ge ett exempel på en berättande texttyp. En novell eller en saga.
Vad är syftet med en argumenterande text? Att övertyga läsaren.
Nämn en viktig egenskap för en beskrivande text. Att ge detaljerad information.
Hur kan ni ge feedback på texter? Genom att påpeka styrkor och förbättringsområden.
Vad är viktigt att tänka på när man skriver en instruktion? Klara och tydliga steg.
Hur kan vi använda ett exempel för att analysera en text? Genom att titta på innehåll och språk.
Vad har vi lärt oss om texttyper idag? Att förstå deras syften och kännetecken.

Hemuppgift

Eleverna får i uppgift att skriva en kort text av en vald texttyp: berättande, beskrivande eller argumenterande. Texten ska vara minst en A4-sida lång och följa de kännetecken som diskuterats i lektionen. Eleverna ska också förbereda sig att presentera sin text i klassen.

Citat

”Ord är den mäktigaste av alla våldsformer.” — Nelson Mandela, 1995. Detta citat belyser vikten av språk och kommunikation, vilket är centralt när vi arbetar med olika texttyper.


Modern Tillbaka-knapp